Sunday, March 2, 2025

Kora kruha korizmenoga

 



Duge godine, a neke su prekratke, dovode čovjeka i vjernika u stanje iskrene radosti kad jednom vjernik dočeka vrijeme posta i intenzivne molitve i korizmene liturgije. Reklo bi se da nije izgledalo da je prošlogodišnja Korizma bila tako davno. I vjernik posti i moli čitavo vrijeme, ali za Korizmu poste i mole svi, moli se Isusov Križni put, pjevaju se korizmene pjesme. Svi.

Najdirljivije razdoblje vjerske godine ne mora biti Božić, Uskrs, Bogojavljenje, Velika Gospa ili Tijelovo; to mnogima može biti Četrdesetnica koja se provodi pustinjački, u radosti čovjeka koji je sretan što je živ, što je čovjek i zbog toga što ima Boga, i to ima ga za sebe.

Dirljiva je uglavnom zbog toga što budi često kajanje, slabije ili jače, kratkotrajno ili kontinuirano dulje razdoblje. A kajanje je kraljica vjerskih emocija, to je najplodnije stanje koje čovjeka može obuzeti kada čovjek kao vjernik Božji poželi i dopusti upliv Boga u svoj život. Intenzivnije.

Ne samo da je čovjek to što jest, nego je i vjernik, i to sve je postao voljom Boga svoga kojega često ražalosti svojom tvrdoglavošću i grijesima. Sve što je od toga nešto „više” i „veće”, previše je, nije pravedno, ni normalno.

Jer, nema ništa veće i bolje od Božjega oproštenja za čovjeka koji se duboko i iskreno kaje zbog nečega što mu se dogodilo, a u čemu vidi svoju nesavršenost. To može biti neki manji grijeh, ne mora biti smrtni grijeh da bi kajanje bilo dublje.

Kajanje nije prijetnja i šiba kojom Crkva kažnjava ljude vjernike, kajanje je istina i mudrost, veća od znanstvene ili političke istine.

Raskajani grešnik doživljava neopisivo žaljenje što ne može nikako popraviti, niti nadoknaditi što je uništio ili pokvario, a čovjek može puno toga uništiti i pokvariti. Time vrijeđa Boga jer Božja ljubav za čovjeka je neopisivo i neshvatljivo jaka, a svaki ljudski grijeh ga vrijeđa i boli, i to zbog samog čovjeka. Bog, naravno, oprašta čovjeku da se ne bi morao kajati zajedno s čovjekom i da bi se čovjek osokolio za daljnji bolji vjerski život. Vjernik ne može pred Bogom glumiti jer mu Gospodin poznaje i srce, i ljubav, i muke, i grijeh, i sve zna. Kajanje ne može biti neiskreno. Barem ne dok vjernik spremno razgovara s Bogom, prati ga i vrši Zapovijedi, posti i moli, i slično.

Izgleda da ništa ne može utješiti grešnika koji se kaje.

Izgleda da je to dobro i da tako mora biti.

Ipak, Bog je utjeha vjernikova. I uzrok kajanja jer je ljubav, i posljedica kajanja jer oprašta čovjeku i ne napušta ga nikada. Čovjek je taj koji napušta Boga i odlazi, sakriva se i bježi od straha i kazne jer Bog je strašan, ali ljubi i čuva čovjeka, i štiti ga, i spašava ga. Tako ispada da čovjek bježi od vlastita pokajanja.

U našim vremenima je normalno da se greške ne priznaju i da se tuga i kajanje skrivaju.

Ljude je strah i sram osjećaja koji otkrivaju mekoću i slabost.

U ovom svijetu pobjeđuje onaj tko je jači, okrutniji, neosjetljiv i pripovijeda lažne humanističke pripovijesti.

Ali, pred Bogom, nema ništa bolje od kajanja.

To je najbolje vjersko iskustvo koje postoji.

Moglo bi se reći da će svaki čovjek, kad uskrsne, od radosti i sreće zaplakati, a to je nešto nalik pokajanju.

Kada čovjek spozna da Bogu vrijedi neizmjerno i on, i njegov život, i njegova obitelj, ne može, a da se ne kaje zbog svoje oholosti, pretencioznosti i slično, a tada i pusti suze kojima oplakuje svoju nesvršenost. 02.03.2025. 22:15

Tebi, Bože, samom tebi ja sam zgriješio

i učinio što je zlo pred tobom.” Ps 51

Živi Zakon

 



Prije zore Bog naš rodio je Sina,

a posinstvo su predali mu dalje

pričesnici Kruha Kristova i Vina,

da sve nas vjerne u život pošalje



koji počeo je dok je vladala nam tama,

od postanka svega svijeta,

od prvoga grijeha Eve i Adama

kad su umirala mlada ljeta.



Bog naš dade nama Zakon krut,

ali kušati nas, svakog svoga, mora

da bi sve nas izveo na pravi put

prije nego svane nova zora,



ona koju nam donese mladi Krist,

živi Zakon, Riječ u srcima našim,

koji čini da nam život bude čist,

a ne da slabiće sve prestraši.



Jer to nije mrtvo slovo od kamena

nego Duh je predao se silan,

sa zadaćom se nosi preko ramena,

to je poziv mio, jak i umilan,



ulazi u srce i caruje u duši.

Um i savjest rađaju se tako,

kao kiša koja smiluje se suši

i u nebo vječno može lako.



Živi Zakon divan život je za vijeka,

nema kraja više njemu, ni svršetka

jer u ognju Duha rađa protiv smrti lijeka,

i rod ljudski obrati se zbog nova početka.

02.03.2025. 18:53



Proljetni dan

 





















Saturday, March 1, 2025

Bogu najdraže stvorenje

 



Zemlja, klasje i trs,

čovječjih ruku rad,

plodovima obilan krš,

put u nebeski grad.



Tijelo, glava i ruke,

jezik i um, ljubav i namjera

da izađe riječ iz muke,

plodom nadarena vjera.



Riječ kao najsočniji plod

Božjega ljudskoga bića

dolazi kao obilan rod,

a nema svijesti žića.



I molitva u riječi

ili ona bez glasa

čovjeka vjerna liječi

i vodi ga do spasa.



Najdraže biće, jedincato stvorenje,

ljubav Stvoritelja, Kristova volja

često nema svijest, ni znanja zrenje,

da uzvrati Bogu, da riječ bude bolja,



da donosi rod koji od slova kreće,

što će iz duše i srca izaći.

Po tome se vidi koje srce je veće,

i kako se može Krista naći.

01.03.2025. 20:29

Friday, February 28, 2025

Ljubavna gozba

 


Nesretan je čovjek sam, žena sama, bespomoćna. No, sigurniji je čovjek u samoći, a pred Bogom svojim, nego čovjek ili žena koja traži prijateljstvo među ljudima. Štoviše, sigurniji je čovjek ako nema prijatelja jer sve snage polaže u Gospodina. Ne sjeća se dobrote među ljudima, blaženoga mira u nekom prijateljstvu, osim u prijateljstvu s Božjim zapovijedima. U dioništvu božanskoga života u kojem živi Krist kao dionik njegova ljudskoga života.

Čak su i usamljenost i tuga koji se ponekad jave, ljepši i utješni u Gospodinu za svakog čovjeka. Bog nikad nije sam, usamljen. Ni čovjek nije nikada sam. Samo onaj čovjek ili žena koji računaju na nekog ljudskog prijatelja vrlo često ostaju sami. Tužni. Usamljeni. Napušteni. Ne sjete se božanske ljubavi ili se sjete prerijetko i ne znaju kako se s Bogom može lijepo razgovarati. I kako je ljubav s Bogom vjerna. Vječna. Veća i jača od čovjeka.



Ipak većinom je čovjek s Bogom sam, osim u sakramentalnom životu.

Često ljudi kvare međuljudske odnose, čak i kada Bog caruje u svačijem srcu. Čovjek čezne za potvrdom božanske ljubavi u drugome čovjeku ili ženi, ali to prijateljstvo rijetko uspijeva, pretvara se u zaborav na Boga.

Jedino u bračnoj ljubavi koja je vjerna radi Boga i u Bogu, bračni par se može nekako pronaći, zajedno s djecom, s čitavom obitelji. I tada postoji ljubav prema zemaljskoj domovini na koju se ljudi jako usredotoče jer se oslanjaju na materijalizam i zemaljsku politiku, a ne na vjernost Božju, oslanjaju se na trgovinu i ekonomiju, na ljudske snage, na lažna božanstva i tu opet ipak dođe do zaborava na Boga.

To su sve pitanja iz iskustva života s ljudima, među ljudima. I sama Biblija ukazuje na to da je sigurnije se osloniti na Boga kojega ne vidiš, nego na čovjeka pored sebe.

Ako je čovjek naučio oslanjati se na Boga ili kada je na to prisiljen kao siromah, vrlo rijetko traži nešto drugo i nešto više. Ako ga Bog odvede mužu ili ženi, u redu. Ako pak ne, opet u redu.

Dobro je biti u sakramentalnoj zajednici gdje se ljudi vide privremeno, gdje se sastanu radi Boga. Poslije odlaze svatko svojim poslom i za svojim pozivom, i sa svojim darovima. I s onim darovima koji su zajednički čitavoj zajednici, a to su vjera, nada i ljubav, jedinstvo u različitosti, zajedništvo u Božjoj ljubavi.

Tako, čovjek u zemaljskome svijetu je sam i nesretan, a nije dobro da bude sam, sam bez Boga. Ako je zajedno s drugima, to odlazi u grešno stanje, ali ako je zajedno s Bogom i ljudima, može dati obilat rod i nije više usamljen, ni sam.

Svakako nije dovoljno voljeti Boga, a ne voljeti ljude, niti jednu ljudsku osobu jer čovjek mora doživjeti ljudsko zemaljsko prijateljstvo u Gospodinu kako bi lako spoznao ljubav svoju prema Bogu i Božju ljubav prema njemu, čovjeku.

Takva su prijateljstva jaka jer to nije ljubav obična za čovjeka što je nalik običnome poznanstvu i prijateljstvu već to je ljubav koja uči od Boga i koja uči o sebi za Boga. Važno je da je takva veza intenzivna kako ne bi potpala pod svakojake kušnje i napasti te izgubila sebe, bilo u zajednici, bilo u braku, bilo u prijateljstvu.

Zato nam Isus i govori da ljubimo Boga iznad svega, a ljude kao sebe, sebe u Gospodinu koji uzvraća i potiče ljubav u čovjeku. Radi samo jednog prijateljstva, odnosno radi braka koji je utemeljen na ljubavi prema Bogu, čovjek može učiti ljubav Boga.



Za korizmena vremena može se vježbati duhovna ljubav, samoća s Bogom, molitva, molitva i molitva; post u najširem smislu riječi, odricanje od svega radi zajedništva s Bogom, radi molitve, radi plodova milosrdne ljubavi za ljude. Da se dosegne na dulje vrijeme zajednička ljubavna gozba s Bogom i ljudima. Četrdeset dana takvoga života očisti čovjeku čitavu godinu, i one godine poslije. Na kraju čovjek uvidi da je četrdeset dana simboličan broj koji označava život u Bogu u svim okolnostima čitavoga ljudskog života. 28.02.2025. 23:07



Bolje se Jahvi uteći
nego se uzdat’ u čovjeka.” Ps 118,8

Nježne vlati tmurne noći


 


Noćima se hladna zemlja budi,

ali prerano je za taj mladi cvat.

Smrznuto je tlo kao čvrste grudi,

kao oklop koji pada kada prođe rat,



kada smiruju se divlje strasti

i kad pobjednici zemlju oru

da im ne bi niti kamen pasti,

niti vuci koji odlaze u goru.



Mir je poslije rata uvijek teži

nego mnoga zbivanja od prije.

Zemlja izgažena k'o postelja leži,

a sunce je polako i sve više grije.



Jutro iznenada prikazuje vlati,

noć bijaše dobra, makar tmurna.

Mnogo potrebno je da se vrati

poput Krista mir i ljubav burna.

28.02.2025. 10:48



Srebrna cesta



Prohodnošću cesta moja srebrna se diči,

korakom lakim, teškim iskušenjima.

Moja duša već odavno na sebe ne sliči,

vrijeme ide prema iskupljenjima.



Starosti je znak da poput puževa sam spora,

da je, kad je samo, otežalo tijelo

poput grijeha, zaboravljenih ispred sveta dvora,

ali duhovna ga snaga drži da je cijelo,



zajedno i s duševnim opterećenjima.

Ništa ne nosim sa sobom, osim svega toga,

dajem Kristu i njegovim posvećenjima

kojima me doveo je i do ova kraja moga



u kojemu moram još se uspinjati planinama,

bacati se s obzirima u prostrane nizine

kao da curetak sam, a težim za visinama,

da u svijetu ja naslutim božanske širine.



Nema spavanja kraj Krista, Boga,

ni u času umora i u njemu odmora.

Svjetiljka mi kazuje i dio puta moga,

mora gorjeti mi poput ljetnih zora.

28.02.2025. 00:07 

Popular posts