Thursday, February 21, 2019

Pokora



"Zaista, kažem vam, što god učiniste jednomu od ove moje najmanje braće, meni učiniste! (Mt 25,40)."

Bog poziva ljude da uđu u zajedništvo s Njime.
Ali ljudi su nesavršeni, ranjeni grijehom od rođenja i svojom osobnom krivnjom prodani u ropstvo grijeha i dobrovoljno su prihvatili  jaram grešnih strasti (Ps 51,7).
Čemu nas uče stari spisi?
Opće nevolje su prilika da se dozovu u svijest počinjeni prijestupi (Dufour, str. 884).
Dok traje nevolja (Dufour, str. 885), trapljenjem i pokorničkim bogoslužjima zaziva se Božje oproštenje: posti se, razdiru se haljine i oblači vreća, liježe se u pepeo. Na bogoslužnim sastancima čuju se uzdisaji i bolni jauci; stvoreni su obrasci tuženja i prošnje; obavljaju se obredi i žrtve pomirenja. Nadasve se pak vrši javno priznavanje grijeha te se ponekad traži i zagovor nekog starješine ili proroka. Takvi su postupci potvrđeni u svim razdobljima (Mojsije zagovara narod koji je sebi načinio zlatno tele radi štovanja; Jeremija nosi jaram na sebi kao znak ropskoga položaja svoga naroda), ali postoji uvijek opasnost u tome što mogu ostati sasvim izvanjski, a da njima ne bude zahvaćeno čovjekovo srce i da čovjek potom ne provede svoje kajanje u djela.
No, pokornička slavlja, izvršavanje zadane pokore, posta, molitve, davanja milostinje uče i poučavaju narod i pojedince kako će se ponašati i što će činiti kad im se dogodi da se kaju zbog svojih grijeha i grešaka te kako će ispoljavati svoje kajanje, a tada i umilostiviti, to jest raznježiti Gospodina kojega svaki ljudski grijeh vrijeđa.




"5Zar je meni takav post po volji
u dan kad se čovjek trapi?
Spuštati kao rogoz glavu k zemlji,
sterati poda se kostrijet i pepeo,
hoćeš li to zvati postom
i danom ugodnim Gospodinu?

6Ovo je post koji mi je po volji,
riječ je Jahve Gospoda:
Kidati okove nepravedne,
razvezivat’ spone jarmene,
puštati na slobodu potlačene,
slomiti sve jarmove;
7podijeliti kruh svoj s gladnima,
uvesti pod krov svoj beskućnike,
odjenuti onog koga vidiš gola
i ne kriti se od onog tko je tvoje krvi.
8Tad će sinut’ poput zore tvoja svjetlost,
i zdravlje će tvoje brzo procvasti.
Pred tobom će ići tvoja pravda,
a slava Jahvina bit će ti zalaznicom.
9Vikneš li, Jahve će ti odgovorit’,
kad zavapiš, reći će: »Evo me!«
Ukloniš li iz svoje sredine jaram,
ispružen prst i besjedu bezbožnu,
10dadeš li kruha gladnome,
nasitiš li potlačenog,
tvoja će svjetlost zasjati u tmini
i tama će tvoja kao podne postati,
11Jahve će te vodit’ bez prestanka,
sitit će te u sušnim krajevima.
On će krijepit’ kosti tvoje
i bit ćeš kao vrt zaljeven,
kao studenac kojem voda nikad ne presuši."
Iz 58,5-11


Bez obzira što čovjek pogriješi protiv bližnjega, njegov je grijeh uvijek grijeh prvenstveno protiv Boga i Božje ljubavi koja je neograničena i usmjerena na sve i svakoga pojedinačno.

"Tebi, samom tebi ja sam zgriješio
i učinio što je zlo pred tobom (Ps 51,6a)."


Poziv na pokoru bitan je vid proročkog propovijedanja.
Naglašavanje unutarnjeg raspoloženja koje treba razviti prema Bogu ubzo postaje opće mjesto proročkog propovijedanja: pravednost, bogoljubnost i poniznost prema Bogu, iskrenost. 
No, razvija se tema obraćenja, vraćanja Bogu iz kojega proizlazi promjena praktičnog ponašanja te unutarnji okret pokajanja, pokore (metanoia). Odgovor na Božji poziv i na Božju objavu uvijek je to obraćenje koje je u prvom redu pokajanje zbog Istočnog, nasljednog grijeha kojime su svi zahvaćeni, a potom i zbog vlastitih propusta.
Kad proroci naviještaju nesreće koje prijete narodu, to je zato da bi se "svatko vratio sa svoga zlog puta (Jer 36,3)", pozivi na povratak povlače se kroz čitavu povijest izabranog Božjeg naroda. Narod, odnosno čovjek mora priznati svoju krivicu kada uvidi svoj grijeh ili kada nasluti da je u težem grijehu zbog nevolja koje su ga snašle. Priznavanje krivice ublažava Božji gnjev, srdžbu Božje zahtjevne pravednosti. Nije dovoljno jadikovati već je neophodno potrebno učiniti napore koji nisu mali već oni najteži ljudskome srcu koje se odmetnulo i iz kojega izlazi zlo, čovjek mora promijeniti govor, ponašanje, djela pa tada i mentalitet svoj: čovjek mora načiniti obrezanje srca, srce svoje mora obrezati (Jer 4,1-4).
No, obraćenje je vrlo teško izvedivo. Zato proroci ne mogu drugačije nego navješćivati kaznu Božje pravednosti iako uvijek postoji i nada, naročito nakon izdržavanja kazne, to jest nakon ropstva.


Narav je grijeha takva da se produbljuje nauka o obraćenju (Dufour, str.888). Neki se iz naroda obrate, ostatak je mali dio onih koji teže za pravdom i koji traže Gospodina (Iz 51,1).

Bogoslužje pokore i obraćenje srca rezultat je proročkog propovijedanja i plod iskustva ropstva i kušnja izgnanstva iz domovine nakon kojega je osjećaj pokore tako duboko zasađen u duh čovjeka. U knjigama Staroga zavjeta čuvaju se obrasci u kojima zajednica priznaje sve nacionalne grijehe počinjene od iskona i zaklinjući moli Boga za oproštenje i nastup Njegova spasa. Kroz dugi, dugi niz godina narod se nalazi u naporu dubokog, uvijek obnavljanog obraćenja, a također se razvija i bogoslužje pomirenja.

Poruka Ivana Krstitelja konačno je zgusnuta u jednoj rečenici:
"Obratite se jer je blizu kraljevstvo nebesko (Mt 3,2)."
Ivan Krstitelj nadasve naglašava da prije mora doći Sud (Dufour, str.990). Nitko ne može umaći Srdžbi koja će se očitovati u Dan Gospodnji. Svi ljudi moraju priznati, sve nas to čeka, da su grešnici i uroditi plodom dostojnim pokajanja (Mt 3,8), moraju prihvatiti novo ponašanje, već prema svom staležu. U znak tog obraćenja Ivan dijeli krst vodom koji mora pripraviti pokornike za onaj slavni i jedini djelotvoran živi krst, krštenje ognjem i Duhom Svetim što će ga dati Mesija, Božji Sin i Pomazanik Isus Krist.




Isusu se potrebno obratiti jer On ima vlast opraštati grijehe.

Kad Isus traži obraćenje čovjeka, On ničime ne podsjeća na pokornička bogoslužja. On naglašava kako je važan preokret srca kojim  čovjek postaje kao malo dijete; zatim naglašava da je čovjeku potreban stalan napor da se najprije traži kraljevstvo Božje i njegova pravednost (Mt 6,33), a to znači da se vlastiti život uredi prema novom i sažetom Zakonu, ispunjenim zapovijedima, a taj Zakon uključuje volju za moralnom promjenom, ali nadasve znači ponizan vapaj koji je čin pouzdanja u Boga: "Bože, smiluj se meni grešniku (Lk 18,13).
Obraćenje je milost Božja kojoj prethodi Božji korak prema čovjeku, Bog kao pastir ide u potragu za svojom izgubljenom ovcom i, kao milosrdni Otac, prima svoga rasipnoga sina natrag u svoj dom i svoje naručje. Isus iskazuje svim, a posebno težim grešnicima susretljivost koja sablažnjuje farizeje, ali pobuđuje obraćenja grešnika (Dufour, str. 892).

Isus izabire učenike i daje im poslanje koje ponavlja nakon svoga uskrsnuća: propovijedati obraćenje  radi oproštenja grijeha i navješćivati Radosnu vijest o kraljevstvu nebeskom (Mk 6,12). Isus daje vlast svojim učenicima opraštati grijehe u Njegovo ime (Iv 20,23).

Evanđelje nalazi velikoga odjeka po čitavoj ekumeni, svima se propovijeda iako ne znaju svi o Isusovom zemaljskom porijeklu i o starim spisima koje je Isus ispunio do kraja, pružajući na taj način neoborivi znak i dokaz svojega poslanja, pravoga boštva i pravoga čovještva. Čitavo čovječanstvo postaje onaj izabrani Božji narod kojemu se  s moralnim pokajanjem (metanoia) propovijeda obraćenje od mnogoboštva, od lažnih bogova ka Bogu istinskome, pravome, jedinome i živome, stvarnome i djelujućemu u sakramentima Katoličke Crkve.

Samo pokora pripravlja čovjeka na susret sa Sudom Božjim prema komu ide povijest ljudskoga roda. Ako se čini da on kasni sa svojim dolaskom, to je samo zato što Bog sve strpljivo podnosi jer neće i ne želi nikoga izgubiti, da se niti jedan čovjek ne izgubi od Boga i ne završi u smrti nego da svatko i svi pristupe obraćenju (2 Pt 3,9).
Prema Knjizi Otkrivenja ljudi će ustrajati u neshvaćanju smisla nesreća što remete njihovu povijest (Dufour, str.894) i najavljuju Dan srdžbe: oni će otvrdnuti u okorjelosti (Otk 9,20sl), huleći na Božje ime mjesto da se kaju i da ga slave (Otk 16,9.11). Stoga je jako hitno da se kršćani pokorom spase od ovoga pokvarenog naraštaja (Dj 2,40). ‎21. ‎veljače ‎2019. 22:24:31

"Ispunilo se vrijeme, približilo se kraljevstvo Božje! Obratite se i vjerujte evanđelju (Mk 1,15)!"

No comments:

Post a Comment

just do it

Popular posts