Za
pradavnih vremena bilo je uvijek jako važno nekako zapečatiti
prijateljstvo sa svojim božanstvom, a u Starom Zavjetu sa svojim
jedinim Bogom, Jahvom.
Ljudi
su prinosili Bogu žrtve, žrtve mira od kojih su i blagovali (žrtva
pričesnica), ali to je bilo zajedništvo ljudi pred Bogom, a ne s
Bogom (usp. Dufour, str.1484. I 393.)
Zajedništvo
se sastoji od nekoliko elemenata: savez, zakon, molitva i zajedništvo
srdaca; euharistijsko zajedništvo i jedinstvo u ljubavi
1.
SAVEZ
Zajedništvo
ljudi mora postojati u Savezu s Bogom u prvom redu.
Tada
Gospodin preuzima inicijativu, kad je to prijateljstvo zaista
zapečaćeno. Na primjer, Jahve vodi duge razgovore s Mojsijem i
određuje posebno mjesto i izgled Šatora sastanka.
2.ZAKON
Bog
predaje svoje raspoloženje, ponašanje, misli i svoju volju
obznanjuje u obliku Zakona, poučava narod o svojoj volji i želji, a
to za narod znači tražiti i naći Boga.
Istovremeno
tražiti i ljubiti Boga znači opsluživati njegove Zapovijedi.
Poučiti
narod o Božjoj volji i želji znači naći Boga i s njim se
sjediniti
kao
i ljubiti i tražiti Boga znači opsluživati njegove zapovijedi radi
zajedništva.
3.
MOLITVA
Neophodna
molitva je razgovor s Bogom, prisnije sjedinjenje. To može biti: a)
uzdah udivljenja i radosti, uzlet hvale i zahvaljivanja,
a
zatim b) prošnja, ona koja žarko traži Božju prisutnost, susret
što ga ni smrt neće moći raskinuti
4.
ZAJEDNIŠTVO SRDACA
Prirodna
solidarnost svakodnevice u obitelji pretvara se u zajedništvo
mišljenja i života na službu Bogu koji okuplja narod gdje u vjeri
pripadnika moraš zvati bratom.
U
Kristu zajedništvo postaje stvarnost.
Bog
je dionik ljudskog stanja,
a
čovjek postaje dionik božanskoga stanja:
„Pa
budući da djeca imaju zajedničku krv i meso, i
sam on (Isus) tako postade u tome sudionikom da smrću obeskrijepi
onoga koji imaše moć smrti, to jest đavla, pa oslobodi one
koji – od straha pred smrću – kroza sav život bijahu podložni
ropstvu. Ta ne zauzima se dašto za anđele, nego se
zauzima za potomstvo Abrahamovo. Stoga je trebalo da u
svemu postane braći sličan, da milosrdan bude i ovjerovljen Veliki
svećenik u odnosu prema Bogu kako bi okajavao grijehe
naroda. Doista, u čemu je iskušan trpio, može iskušavanima
pomoći.” Heb 2,14-18
U
Crkvi svojoj Isus očekuje od svoga jedinstvenog naroda da prolaze
isto ono što je i on prolazio, to jest solidarni s Isusovim
poslanjem naučavanja i milosrđa, s patnjama da bi ga bili dostojni.
Temeljno je jedinstvo Dviju zapovijedi Ljubavi.
Zajedništvo
prve Crkve je, naravno, autentično dok mi danas s vremenskim odmakom
od Pashalnog otajstva jedva spajamo kraj s krajem, brata u Kristu s
bratom u Kristu jer nismo u onakvim prilikama kakve je podnašala
progonjena Prva Crkva i malo smo se ulijenili i postali obijesni, a
prema bližnjima puni predbacivanja i traženja zemaljske pravde koje
nikad nema. Udioništvo u Euharistiji nas jedino drži i kao
euharistijsko tijelo ostvarujemo zajednicu sa Sinom i sjedinjenje
udova tijela. Dar Duha Svetoga zapečaćuje prisno zajedništvo:
„Koji
se uči Riječi, neka sva dobra dijeli sa svojim učiteljem.
Ne
varajte se: Bog se ne da izrugivati! Što tko sije, to će i
žeti! Doista, tko sije u tijelo svoje, iz tijela će žeti
raspadljivost, a tko sije u duh, iz duha će žeti život
vječni.
Neka nam ne dozlogrdi činiti dobro: ako ne sustanemo,
u svoje ćemo vrijeme žeti! Dakle, dok imamo vremena, činimo
dobro svima, ponajpače domaćima u vjeri.” Gal 6,6-10
JEDINSTVO,
ZNAK CRKVE
Od
Adama i Eve postoji nalog 'množite se' što predstavlja mnogolikost
i izobilje božansko i jedinstvo.
Uskraćivanje
vjernosti i odanosti Bogu temeljni je grijeh.
Čovjek
tako raskida s onim koji je sama ljubav i izvor jedinstva; tu
proizlaze razdori koji će razbiti jedinstvo, rastanci, zavist,
nerazumijevanje.
Inicijativa
je uvijek Boga prema čovjeku. Vjera je uvjet jedinstva i suradnje,
zato Bog poziva pojedince: Noa, Abraham, Mojsije, David, Sluga.
Isus
ujedinjuje svojom smrću također i narod sa sobom te spašava Mukom
na križu mnoštvo grešnika i sve će privući k sebi, gore.
Isus
je jedini Pastir:
„Tome
vratar otvara i ovce slušaju njegov glas. On ovce svoje zove imenom
pa ih izvodi.
„Ja
sam pastir dobri
i poznajem svoje (ovce)
i mene poznaju
moje”
„(Kajfa)
To ne reče sam od sebe, nego kao veliki svećenik one godine
prorokova da Isus ima umrijeti za narod”.
Iv
10,3; 10,14; 11,51
Tako
Krist popravlja jedinstvo čovjeka u njemu samom, u braku, u Crkvi –
u narodu.
Usprkos
raskolima i krivovjerju temelj je jedna vjera:
„Šimun
Petar prihvati i reče: »Ti si Krist-Pomazanik, Sin Boga živoga.«
Mt 16,16”.
Stoga
je znak jedine Crkve jedinstvo:
„Isus
podjeljuje Petru prvenstvo
Nakon
doručka upita Isus Šimuna Petra: »Šimune Ivanov, ljubiš li me
više nego ovi?« Odgovori mu: »Da, Gospodine, ti znaš da te
volim!« 16 Kaže mu: »Pasi jaganjce moje!« Upita ga po
drugi put: »Šimune Ivanov, ljubiš li me?« Odgovori mu: »Da,
Gospodine, ti znaš da te volim!« Kaže mu: »Pasi ovce
moje!« 17 Upita ga treći put: »Šimune Ivanov, voliš li
me?« Ražalosti se Petar što ga upita treći put: »Voliš li me?«
pa mu odgovori: »Gospodine, ti sve znaš! Tebi je poznato da te
volim.« Kaže mu Isus: »Pasi ovce moje!« Ivan 21,15-17”.
Znak
jedine Crkve povjerene Petrovoj ljubavi jest njezino jedinstvo, plod
što ga donose oni koji ostaju u Kristovoj ljubavi i koji vjerno
obdržavaju njegovu jedinu zapovijed:
„Zapovijed
vam novu dajem:
ljubite jedni druge;
kao što sam ja ljubio
vas
tako i vi ljubite jedni druge.” Iv 13,34
22.09.2024.
16:04
„
...
da svi budu jedno
kao što ti, Oče, u meni
i ja u
tebi,
neka i oni u nama budu
da svijet uzvjeruje da si me
ti poslao.
I
slavu koju si ti dao meni
ja dadoh njima:
da budu jedno
kao
što smo mi jedno –
ja u njima i ti u meni,
da tako budu
savršeno jedno
da svijet upozna da si me ti poslao
i
ljubio njih kao što si mene ljubio.”
Iv
17,21 - 23