Siromasi
zauzimaju u Bibliji vidno mjesto.
Oni
su ubogi, potrebni, mršavi, kržljavi, izgladnjeli, prosjaci,
poniženi i jadima pohođeni.
Daleko
od toga da bi se siromaštvo smatralo nekim duhovnim idealom; u tome
se vidi zao udes koji je potrebno podnijeti i stanje vrijedno prezira
jer materijalna su se bogatstva smatrala Božjom nagradom, plaćom za
vjernost Bogu.
Znalo
se, mudraci to znaju uvijek, da ima časnih siromaha, ali i da je
siromaštvo posljedica nemara i nereda pa može postati grešnom
prigodom te se čini da je ideal u nekoj zlatnoj sredini.
Mnogi
siromasi žrtve su ljudske pohlepe, na primjer onaj seoski
proletarijat čiju strahovitu bijedu opisuje Job 24,2-12:
„Bezbožnici
pomiču granice,
otimaju
stado i pasu ga.
Sirotama
odvode magarca,
udovici
u zalog vola dižu.
Otkidaju
od sise sirotu,
ubogom
u zalog dijete grabe.
Siromahe
tjeraju sa puta;
skrivaju
se ubogari zemlje.
Ko
magarci divlji u pustinji
zarana
idu da plijen ugrabe:
pustinja
im hrani mališane.
Po
tuđem polju oni pabirče,
paljetkuju
vinograd opakog.
Goli
noće, nemaju haljine,
ni
pokrivača protiv studeni.
Oni
kisnu na planinskom pljusku;
bez
skloništa uz hrid se zbijaju.
Goli
hode, nemaju haljina;
izgladnjeli,
tuđe snoplje nose.
Oni
mlina za ulje nemaju;
ožednjeli,
gaze u kacama.
Samrtnici
hropću iz gradova,
ranjenici
u pomoć zazivaju.”
Ti
razbaštinjenici dobili su u prorocima svoje stalne branitelje. Za
Amosom, koji „riče” protiv Izraelovih zločina, svi drugi
nosioci riječi Gospodnje bez predaha žigošu „nasilja i
otimačine” što kaljaju zemlju: bestidne prijevare u trgovini,
zelenaško kupovanje zemlje, tlačenje malenih, zloporabu vlasti i
izopačenost same pravde. Jedna će od Mesijinih zadaća biti upravo
obrana prava jadnika i siromaha (Dufour, str. 1167).
Ni
mudraci, kao ni proroci, neće propustiti podsjetiti na sveta prava
siromaha komu je Gospodin moćni Branitelj. I zna se da je milostinja
bitan sastavni dio istinske biblijske bogoljubnosti.
Vapaj
ubogih koji dopire do Boga često odjekuje u psalmima u kojima čujemo
žalbe ubogih, molitvu progonjenih, nesretnih, ucviljenih. Svi su oni
pripadnici obitelji siromašnih i psalmi nam otkrivaju da su oni
jedna duša. Oni svoj spas očekuju od Boga, svjesni da su s Njime
solidarni, poput „siromašnog” Jeremije koji svoju stvar stavlja
u ruke Božje.
Neprijatelji
siromaha su i neprijatelji Božji: oholice i bezbožnici.
Bijeda
siromaha razlog je za Božju ljubav.
„O,
zašto iziđoh iz majčina krila?
Da
vidim jad i nevolju,
i
u sramoti da dokončam dane!” Jr 20,18
Siromah
iz psalama prijatelj je i sluga Gospodnji, on se zaklanja za
Gospodina koga se boji. Siromah je blag i smiren u kušnji, uglavnom
ponizan i pravedan, sa strahom Gospodnjim i s vjerom i vjernošću.
Oni
koji pate i mole s takvim osjećanjima i te kako zaslužuju ime
„siromaha Gospodnjeg”, oni su predmet Njegove blagonaklone
ljubavi i prestavljaju prvine skromna i čedna naroda (Sef 3,12 sl.),
„Crkve siromaha” što će je Mesija otkupiti.
Isus
otvara svoj nastupni govor Blaženstvom siromašnih (Mt 5,3) i hoće
da u siromasima prepoznamo povlaštene baštinike kraljevstva što ga
On navješćuje.
Jakov,
biskup jeruzalemski, piše poslanicu u kojoj napominje:
„Poslušajte,
moja ljubljena braćo, zar nije Bog izabrao siromahe, prema shvaćanju
svijeta, da budu bogataši u vjeri i baštinici Kraljevstva, obećanog
onima koji Ga ljube?” Jak 2,5
Tako
je pjevala Djevica Marija, ponizna službenica Gospodnja:
„Iskaza
snagu mišice svoje,
rasprši
oholice umnišljene,
silne
zbaci s prijestolja,
a
uzvisi neznatne.
Gladne
napuni dobrima,
a
bogate otpusti prazne.”
„Magnificat”,
Lk 1,46-55
Sada
dolazi čas kad se ostvaruju obećanja: siromasi će jesti i nasititi
se, oni su uzvanici za stolom Božjim. Tako se Isus pokazuje kao
Mesija siromaha koji je pomazanjem posvećen da donese Radosnu vijest
poniznima koji prije svega prvi dolaze Isusu.
Isus
je i sam siromah.
Betlehem,
Nazaret, javni život – sve su to razni oblici siromaštva što ih
je Isus redom iskusio i posvetio, sve do posvemašnje oskudice. On
može pozvati sve one koji pate da dođu k Njemu jer je krotka i
ponizna srca. Čak i u svom slavlju na Cvjetnicu ostaje poniznim
Kraljem, a nadasve u svojoj Muci uzima na sebe patnju i molitvu svih
siromaha Gospodnjih – Psalam 22, „Bože moj, Bože moj, zašto
si me ostavio?”.
Osim
toga, siromasi svojim osjećajem oskudice i slabosti postaju bliski
djeci te im, kao i djeci, pripada kraljevstvo Božje.
U
duhovnom siromaštvu Isus traži one koji imaju dušu siromaha i
odriču se vremenitih dobara da bi bili kadri željkovati i primiti
istinska bogatstva.
Ne
smije se zaboraviti religiozna vrijednost stvarnog siromaštva,
ukoliko je ono znak odricanja. To je materijalno siromaštvo dobro
kad je nadahnuto sinovskim pouzdanjem u Boga, željom slijediti
Isusa, darežljivošću prema našoj braći. Siromaštvo stvarno može
omogućiti da se slobodnije prihvati Božji dar, kao i potpunije
služenje i posvećenje službi Božjega Kraljevstva: sve su to
pobude što ih je među pismima Novoga zavjeta naročito Luka volio
stavljati pred oči (npr. Lk 12,32sl):
„Gdje
je vaše blago, tu će biti i vaše srce.” Lk 12,34
Stvarno
siromaštvo ostaje glavni put do siromaštva u duhu.
Ali
njegov početak i kraj jest zajedništvo u misteriju „milosrđa
Gospodina našega Isusa Krista”: „Krist je od bogataša postao
siromah da vi postanete bogataši Njegovim siromaštvom” - 2 Kor
8,9
02.12.2020.
16:44