Wednesday, September 27, 2023

Sveti budite!


 

Svetost je ono čega na prvi pogled nigdje nema.

Ona je jednostavna pojava u jako kompliciranom svijetu, ona je naizgled beznačajno uživanje u elementarnim životnim pogodnostima gdje postoji velika jurnjava ljudi za profitom, za političkim pozicijama, za dobitkom na lutriji, za što većim posjedovanjem nekretnina, stvari, ugleda i ljudi, za voljenim osobama i slično. Takva jurnjava se ogleda u proizvodnji sve bržih i jačih prijevoznih sredstava, u neprekidnom stvaranju svježega novca, u nedostatku slobodnog vremena za važne susrete i stvari.

No, svetosti ima u svijetu puno više nego što bi se reklo, svete su grupe siromaha o kojima bogati slabo brinu i zapravo od kojih bogatstvo oduzimaju, većina siromaha su kolateralne žrtve luđačkog bogaćenja.

Svet čovjek je onaj koji ljubi, ljubi ljude, braću svoju, ljubi prirodu i svemirska tijela, zemlju, sunce, mjesec i zvijezde, voli raditi svoj posao, pomučiti se i raduje se kad je posao dobro napravio te je iznad svega darežljiv i dobrohotan. Svet čovjek ne preživljava od plaće ili od profita, ili od oduzimanja već ga održava Gospodin Bog, Stvoritelj neba i zemlje. Svetac je stvor koji se divi Božjem stvaralaštvu i Božjim stvorenjima. Ako ga Bog pozove na neki put, svetac odlazi i u vjerske zajednice gdje se usavršava u dobroti, čistoći života, humanitarnoj djelatnosti i, učeći o ljubavi Božjoj, usavršava se u posvećenju toj ljubavi iz koje proizlazi pravednosti, mudrost, milosrđe, opraštanje i karizmatična osobnost te plodan život za okolinu.

Svetac je najčešće na cjeloživotnim i teškim kušnjama, živi po Božjem zakonu u različitim duhovnim borbama, izlazi iz kušnji sve bolji, sve jači i svetiji i sve bliži kraljevstvu nebeskom gdje nad svetima i anđelima vlada Isus Krist, Sin i Svetac Božji.


Poziv na svetost Krist, Gospodin upućuje svim ljudima, ali Ga svi ne čuju, a i oni koji Ga čuju, nisu uvijek odlučni krenuti za Isusom i odreći se ustaljenoga načina života. Odlučnost svetaca je Božji dar, a za taj dar se može uporno i vjerno moliti Gospodina.


Svetom čovjeku nisu toliko potrebne stvari koliko duhovni život. Ne privlače ga blještavi dragulji, zlato, mnogo novca, različita bogata imovina jer svetac dobro vidi koliko je isprazno tražiti užitke i smirenje u stvarima koje ljudi proizvedu. Ako mu je nešto na raspolaganju, svetac će to pametno upotrijebiti bez sklonosti da postane ovisnik o predmetima koji služe višoj svrsi. Što god naiđe, dobra je kušnja.

Svetac posti i živi dosta zdravo u Božjoj milosti pa ne postaje umoran pod stare dane. Štoviše, duhovnost je ta koja mu ulijeva životnu snagu sve dok ne dođe vrijeme da umire radostan.


Pojam „svetac” nastao je u kršćanskoj Pracrkvi.

Svetost kršćana proizlazi iz Božjega izabranja, zahtijeva od njih da raskinu s grijehom i poganskim običajima; oni moraju djelovati prema svetosti koja dolazi od Boga, a ne od tjelesne i putene mudrosti.

Taj zahtjev svetoga života jest temelj svekolike kršćanske asketske tradicije; ona ne počiva na idealu nekog zakona koji je još izvanjski, već na činjenici da je kršćanin 'zahvaćen Kristom' i da mora iskusiti udio u Njegovim patnjama, prilagođavajući se Njegovoj smrti, ne bi li tako postigao uskrsnuće od mrtvih, uskrsnuće na blaženi rajski i vječni život.

To je ujedno i svrha svete knjige kršćana, Biblije koja tumači vjernicima Kristovim sve ono što je Gospodin Bog objavio svim ljudima u svojoj velikoj ljubavi za svoje stvorenje, a to je čovjek, i u svojoj neizrecivoj božanskoj milosti. 27.09.2023. 09:54


Govori svoj zajednici Izraelaca i reci im: ‘Sveti budite! Jer sam svet ja, Jahve, Bog vaš!” Lev 19,2




Monday, September 25, 2023

Noći vjetrova



Živjeti Te pokraj Tebe

prije dana, prije sna,

da mi srce ne ozebe

u noćima vjetrova,


predivna je to poema;

i ta glazba, i ta ulja

koja krase oči mi boema

kao da se zima ljulja


na nebeskim platnima,

na oblačnim strunama

srebrnima, zlatnima

i s ledenim krunama.


Lijep si u toj noti,

svakim šumom ili slutnjom,

na vremenskoj koti

raduješ se lutnjom,


pjevaš, čujem ih, korale

ljubavi i mira, Muke

što su tako spontano je dale

Tvoje raširene ruke


da bi meni sasvim ugodio

sve te nerve razrušene,

da bi mene oslobodio

one smrti poražene,


da bih lađe porinula,

da bih kao stup od soli stala,

da bih, mislim, poginula

ako za Te, Kriste, ne bih znala.

25.09.2023. 21:11



 

Biblijska svjetiljka



Svjetiljka je svojom svjetlošću znak neke žive, Božje, čovjekove prisutnosti.


Svjetiljka kao znamenje Božje prisutnosti pojavljuje se u 2 Sam 22,29:

Gospodine, Ti moju svjetiljku užižeš”.

Tim uzvikom psalmist objavljuje da samo Bog može dati svjetlost i život. Nije li On Stvoritelj duha koji je u čovjeku, poput „svjetiljke Gospodnje”; ne osvjetljuje li On kao nekom svjetiljkom put vjernikov svojom riječju, svojim zapovijedima?

Zar proročka pisma nisu „svjetiljka koja svijetli u tamnome mjestu dok ne osvane dan i dok se ne pomoli Danica u našim srcima?

Kad dođe taj posljednji Dan, neće više biti „noći; i neće trebati ni svjetla od svjetiljke, ni svjetla od sunca”, jer „mu je Janje svjetiljka” (Otk 22,5; 21,23).


Svjetiljka je znamen ljudske prisutnosti.

Simbolično značenje svjetiljke susreće se i na najjednostavnijem planu ljudske prisutnosti. Davidu Gospodin obećava svjetiljku, to jest neprekinut slijed potomaka.

Naprotiv, ako se zemlja iznevjeri, Bog prijeti da će iz nje ukloniti svjetlost svjetiljke (Jr 25,10); tada više neće biti trajne sreće za zlotvora čija se svjetiljka ubrzo gasi.


Da bi izrazio svoju vjernost Bogu i svoju neprestanu molitvu, Izrael pali vječnu svjetlost u svetištu. Dopustiti da se ona ugasi značilo bi dati Bogu do znanja da Ga napuštamo. I obrnuto: blago onima koji bdiju očekujući Gospodina, kao one mudre djevice ili vjerni sluga kojih se svjetiljke ne gase.


Bog očekuje od svog vjernika nešto još više: umjesto da stavi svjetiljku pod varićak, on mora sjati kao žarište svjetlosti usred izopačena svijeta, kao nekoć prorok Ilija čija je riječ kao oganj plamtjela, ili kao Ivan Krstitelj, ta svjetiljka koja gori i svijetli da svjedoči za istinsku svjetlost.


Tako i Crkva, utemeljena na Petru i Pavlu, dvjema maslinama i dvama svijećnjacima što stoje pred Gospodarom zemlje, mora sve do svršetka vremena zračiti slavom Sina Čovječjega. (Dufour, str. 1333).



Simbolizam svjetlosti


Prije svega, svjetlost teofanija i objava Božjih uključuje u sebi egzistencijalno značenje za one kojima se ona ukaže, bilo da ona ističe veličanstvo Boga koji je postao prisan ili da daje osjetiti Njegovu strahotu. Tom otajstvenom dočaravanju Božje prisutnosti metafora obasjanog obličja dodaje umirujuću crtu dobrohotnosti. Božja pak prisutnost čovjeku jest prije svega skrbna prisutnost. Svojim Zakonom Bog osvjetljava čovjekove korake. Prema tomu, On je svjetiljka koja ga vodi. Otevši ga od pogibli, Bog čovjeku prosvjetljava oči; Bog je čovjeku svjetlost i spasenje. Najzad, ako je čovjek pravedan, Bog ga vodi u radost obasjanog dana dok zlikovac posrće u tami i gleda kako mu se svjetiljka gasi.

Tako svjetlost i tmina najzad predstavljaju dvojaku sudbinu koja očekuje čovjeka, sreću i nesreću. (Dufour, str. 1336/7).





Ljudi žive između tame i svjetlosti. Objavljenje Isusa kao Svjetla svijeta donekle ističe opreku tame i svjetlosti, ne u nekoj metafizičkoj perspektivi već na moralnom planu: svjetlost je obilježje područja vlasti Božje i Kristove kao područja dobra i pravednosti, a tama je obilježje područja vlasti Sotonine kao područja zla i bezbožnosti, mada se on, da bi zaveo čovjeka, ponekad prerušava u anđela svjetlosti. Čovjek je uhvaćen među njih i mora birati, tako da postaje sin tame ili sin svjetla. Već je kumranska sljedba posezala za tom predodžbom da bi opisala eshatološki rat. Isus se njome služi za razlučivanje sadašnjega svijeta od Kraljevstva što ga On sam započinje: ljudi se dijele na sinove ovoga svijeta i na sinove svjetla. Između njih dolazi do razilaženja kad se pojavi Krist-Svjetlost: oni koji čine zlo bježe od svjetlosti da se ne razotkriju njihova djela; oni koji postupaju po istini dolaze k svjetlosti i vjeruju u Svjetlost da bi postali sinovi svjetlosti. (Dufour, str. 1339).



Život sinova svjetlosti


Isus preporučuje kako je važno da čovjek ne dopusti da se zamrači njegova nutarnja svjetlost, kao što bdije nad okom koje je svjetiljka njegova tijela.

Kod Pavla ta preporuka postaje sasvim obična, treba se obući u oružje svjetla i odbaciti djela tame, iz bojazni da nas ne iznenadi Dan Gospodnji. Sav se moral lako uklapa u tu perspektivu: plod svjetla jest sve ono što je dobro, pravedno i istinito; besplodna djela tame obuhvaćaju svakovrsne grijehe.

Ni Ivan ne govori drukčije, treba hoditi u svjetlosti da bismo bili u zajedništvu s Bogom koji je svjetlost. Mjerilo je bratska ljubav: po njoj se razaznaje da li smo u tami ili u svjetlosti. Tko živi kao pravi sin svjetlosti, zrači među ljudima božanskom svjetlošću koja je u njemu pohranjena. On i sam postaje svjetlom svijeta te se odaziva poslanju koje mu je Krist dao. (Dufour, str. 1340/1). 25.09.2023. 05:33






 

Tvrđava u mome prahu



Svjetlo Tvoje, Gospodine, svijetli

i kad sam u ropstvu grijeha silnih,

i tada se srce moje Tebi, Kriste, klanja.

Jak si u tišini ili kad navale vjetri,

Ti Gospodar si oluja i valova mirnih,

tko Te ljubi, njemu daješ da Te sanja.


Čak u snovima Ti govoriš mi zapovijedi,

Tvoje riječi moram poslušati

da svijet spozna veliku Ti snagu.

Moja duša samo Tvoje riječi slijedi

kojima ćeš moje srce prokušati

jer Ti otkrivaš mi svoju ljubav blagu.


Ti si čvrsta tvrđava u mome prahu,

Ti si Duh nada mnom što me štiti,

pokreće mi ruke, molitvu nadahnjuje.

Ti si oganj, Ti si život mome dahu,

Ti mi daješ od nebeska pića piti,

Ti mi hraniš dušu da Te vječno štuje.

25.09.2023. 03:40

 

Sunday, September 24, 2023

Božje misli


 

Nagrada s nebesa će možda stići svakome, ali nekome će biti premalena, a nekome prevelika.

Po čemu se mjerimo i zašto mi, ljudi uopće neprekidno nešto mjerimo? Nama su potrebne suprotnosti kako bismo bolje odredili gdje se nalazimo.


Sve što je pozitivno za nas je nešto dobro, a suprotno od toga postavljamo negativnosti koje označavaju da je nešto potpuno loše. Loše je besmisleno, destruktivno, od lošega nitko nema nikakve koristi dok je dobro i pozitivno prepuno smisla i logike.


Život je nešto pozitivno, a nepostojanje života je jednostavno besmisleno i za nas loše.


Ali Gospodin koji nas je stvorio daleko je i za nas nepojmljivo drugačiji po mnogo čemu. Daleko su iznad nas Njegovi puti i Njegove misli. Između ostaloga, Bog daje bez mjere, a ipak svakome odmjeri onoliko koliko je potrebno isključivo radi našega spasa od besmislenosti jer Bog je smisao svega, po Njemu je istina i logika, pravednost i milosrđe, ljubav i sloboda, kakvoća i količina. On je taj koji zapovijeda, koji stvara zakone i zakonitosti i koji nam pruža mogućnosti, a konačno je On jedini koji podnosi negativnosti čitavoga čovječanstva: jedini je koji pogiba za sve nas, jedini je Uskrsnuli, Prvorođenac od mrtvih. I to je jedino logično jer to je jedino što ima smisla, a to mogu ljudi shvatiti, bez obzira mjere li se kao dobri ili kao loši.


Tko prestane odmjeravati Gospodina i tko Ga prestane pokušavati razumjeti, može shvatiti da se niti jedan od nas ne može s Bogom mjeriti.

Bog nas ljubi, a tko ljubi među nama, taj je spašen od smrti, od lošega, od mjerenja, od negativnosti, od ništavila i od besmisla.

24.09.2023. 18:52



Saturday, September 23, 2023

Molitva pomirenja



Još sam uvijek ja

pod onom strehom

gdje su gnijezda,

sjajnim pogledom ispunjena

i nebeskom lijehom

sve do zvijezda.


Obzor u daljine seže,

prema suncu odbija se krovovima,

od istoka kreće

i oblake reže,

ukrašene lovorima,

s nebom se susreće.


Tornjevi bez jasna zvuka

znak su Katedrale

koja svijetli zalazima

i za noćna muka

prihvaća spirale

mojih molitvi i rima.


Preko svake mjere

Duh mi pripovijeda

da Ga mirno osluškujem,

pod svjetlilima vjere

da se duša lakše preda

i da u visine otputujem


gdje ću biti jako sretna,

otvoriti dlanove za spas

po kojima ljubav piri,

gdje će stići prošnja sjetna

što će Bog mi je uslišiti u pravi čas

da me sa sobom pomiri.

23.09.2023. 12:45 

gordanatomljanovic: Svjetiljka svim narodima

gordanatomljanovic: Svjetiljka svim narodima: Uznesenje Marijino, Crkva svete krunice, Lourdes Svjetlo naroda ( Lumen Gentium ), Dogmatska konstitucija o Crkvi Drugog vat...

Popular posts