„Oganj
dođoh baciti na zemlju pa što hoću ako je već planuo!”Lk 12,49
1.
SAMOPOŠTOVANJE
Neće
te spasiti prsten, niti zavjeti odanosti i vjernosti; neće te
spasiti zakon koji će ti odobriti ono za čime najviše čezneš,
čovječe; neće te spasiti askeza sama po sebi, ili velika odanost
Božjoj riječi.
Spasit
će te samo vjerna osoba, osoba suprotnog spola ili osoba istog spola
koja je vjerna samo tebi čitav život, koja se žrtvuje svakodnevno
radi tebe, koja cijeni i poštuje Boga i sebe samu jer jedino tako
može očekivati ljubav i poštovanje, vjernost i požrtvovnost od
drugih ljudi.
Ako
imaš odanog prijatelja od djetinjstva, od najranije dobi i mladosti
pa sve do zreloga doba, uzet ćeš možda ženu, radi djece, radi
obitelji, radi sigurnosti i napretka, ali ćeš svoju najiskreniju
odanost ostaviti za onog prijatelja.
Ako
ti, djevojko, imaš jednu dobru, najbolju prijateljicu, njoj ćeš
povjeriti ono što misliš da tvoga muža ne zanima, ono do čega ti
je najviše stalo u životu i ostat ćeš vjerna susretima s
najboljom prijateljicom jer ne cijeniš dovoljno sebe pa ne znaš
cijeniti niti pažnju i odanost svih drugih ljudi.
Ljudi
nose u sebi tu želju za vjernošću.
I,
kada im se dogodi da pronađu osobu koja ih cijeni više nego što bi
oni sami sebe ikada procijenili, i ako to potraje dugo jer rivali
uopće ne postoje u blizini, tada si našao svoj životni opći i
posebni cilj.
Ali,
kada se povjeriš osobi koja poštuje sve tvoje, ali sebe voli ipak
malo više nego tebe; ako ta osoba ne može izdržati u vjernosti
tebi ili ako naiđe na suparnike koji su svi od reda zanimljivi,
takva osoba je izgubila tebe, ali osim toga nije izgubila ništa,
možda je čak i dobila nešto s tim prijateljstvima. Ali ti gubiš
nju, gubiš sebe, gubiš život, gubiš dušu, gubiš sve.
Tajna
je u samopoštovanju kojega rijetki nose, kojega gotovo nitko ne
priznaje. Da, mnogi se uzvisuju, ali to nema veze sa samopoštovanjem.
Može li netko posvetiti svoj život, čitav život, nekome ili
nekima, dati život, uskratiti si sebe samoga i sve svoje uspjehe,
prijatelje, užitke i dobitke samo radi nekoga tko ne izgleda uopće
kao netko značajan ili vrijedan žrtve?
Jer,
kad čovjek čini ili govori nešto, morao bi to činiti potpuno i do
kraja ili ne činiti uopće. Većina ljudi ne čini na dulje vrijeme
ono što odluči da će činiti dugo, zauvijek.
To
je svijest o svojem vlastitom dostojanstvu, o svojoj vrijednosti; to
je svijest o svojem značaju kao što je značaj svakoga ljudskoga
bića.
Reći
će mnogi da ljudi ne vrijede toliko. Točno, jer njihov Stvoritelj
je Onaj koji stvarno i puno više vrijedi, Vječan i Istinit, Bog.
Ali
problemi nastaju za ljude koji su vjerni Bogu do kraja, jednako kao i
za one koji se ne usuđuju postati odani Božji prijatelji. Bog je
nevidljiv, nitko Ga ne poznaje, s Njim se ne može na kavu ili u
krevet.
Čovjek
koji misli da se mora odreći nečega da bi postao Bogu dobar
prijatelj je čovjek koji nije svjestan svoga značaja općenito, a
niti svoje vrijednosti u Gospodinu, svoje kvalitete za Boga.
Prvo
moraš Boga čuti i vidjeti Mu riječi, a tek tada uviđaš kako je
loše ono što ti je izgledalo dobro i važno među ljudima.
Tada
i možeš naći dostojanstvene i značajne veze.
No,
to se događa rijetko, zaista rijetko. Bog šalje prijatelje svim
ljudima i svi ljudi mrze Božje prijatelje te se Gospodinovom
prijatelju počinje priviđati da zaista ništa ne vrijedi i da je
podoban samo za mržnju, a i postaje jako, jako usamljen, pa makar
bio stalno i među vjernim Božjim prijateljima. Nerijetko počinje
tragati za barem jednom ljudskom dušom, a da to nije neki već
odavno pokojni svetac nego živa, prisutna osoba u blizini.
Tu
se, naravno, radi o poremećenom samopoštovanju.
Jedan
problem je u tome što danas ljudi misle da svi sve znaju o
kršćanstvu.
U
vremenima Prve Crkve bilo je tako rašireno službeno mnogoboštvo i
nepoznavanje Isusa Krista, uskrsnuloga od mrtvih, da je Radosna
vijest bila velika i sasvim, sasvim nova za ljude.
Danas
nitko kao da nema strpljenja kontemplirati i vjerovati, svima je
normalno da će živjeti vječno jer Bog je milosrdan i oprašta sve.
Sveti
Pavao je imao mnoštvo problema sa samim sobom, a još više s
nevjernicima, poganima i profanim svijetom, prepunim traženja i
traganja, prepunim uzvisivanja i oholosti, pohlepe i ubojstava,
robovanja, prepunim požude očiju i srca. No, Pavao je bio uvjeren
da će se uskoro, vrlo brzo, na njegovu riječ i pojašnjenje, ljudi
obratiti Bogu jedinome. I nije bio usamljen u tome uvjerenju, oko
Pavla su bili apostoli Isusovi, sveti Petar, evanđelisti. Nije ih
bilo tako mnogo kao što danas ima mnogo deklariranih kršćana, čak
su i u postotku bili u manjini, ti navjestitelji božanske ljubavi,
samopoštovanja svakog čovjeka u Gospodinu, uskrsnuća, dostojanstva
ljudske duše, ljudskoga života.
Učenici
Isusovi nisu stigli vidjeti puno grijeha nakon svoga naviještanja u
velikoj vjeri, oni su činili čuda, njihova riječ je bila čudesan
melem za čitavu ekumenu, za propadajući stari svijet koji nije
otkrio spas niti u strogo, lijepo i demokratski uređenoj savršenoj
državi, niti u umjetnosti koja se, kao i danas, počela
prostituirati nakon dugih godina obijesnoga života; niti u
mukotrpnim osvajačkim pohodima jer što vrijedi osvojiti neku zemlju
ako je ne možeš spasiti, unaprijediti, održavati.
Učenici
Kristovi nisu se stigli razočarati u sebi samima.
Jer
Otac i Sin poslali su svoga Duha Svetoga na apostole, na svoju Crkvu,
Duha Životvorca, Duha Branitelja, Duha ljubavi i trpljenja zbog
Boga.
2.
PONOVNO UNUTARNJE STVARANJE
Prema
prvotnoj katehezi, Krist – mrtav, uskrsnuli i uzvišen s desne
Očeve – dovršava svoje djelo dijeleći Duha apostolskoj
zajednici.
„Toga
Isusa uskrisi Bog! Svi smo mi tomu svjedoci. Desnicom dakle
Božjom uzvišen, primio je od Oca Obećanje, Duha Svetoga, i izlio
ga kako i sami gledate i slušate.” Dj 2,32-33
Duhovi
su punina Pashe.
Duhovi
su cilj radi kojega je Otac poslao svoga Sina da prinese Bogu svoj
život te tako otkupi sve grijehe svijeta, da Sin Božji uskrsne jer
bijaše Pravednik nad pravednicima i da sjedi s desne Ocu.
Duh
Sveti je Bog, Treća božanska Osoba.
Duha
su poslale Prva (Otac Stvoritelj) i Druga (Sin Spasitelj i
Otkupitrelj ljudi ) božanska Osoba radi svjedočanstva koje treba
pronijeti do krajeva zemlje; čudo slušanja naglašava da se prva
mesijanska zajednica proširuje na sve narode.
Duhovi
okupljaju prvu mesijansku zajednicu i polazište su njezina poslanja.
„Primit
ćete snagu Duha Svetoga koji će sići na vas pa ćete mi biti
svjedoci u Jeruzalemu, u svoj Judeji, u Samariji i sve do kraja
zemlje”, govorio je Isus učenicima (usp. Dj 1,8).
Ovo
su krštenje Duhom Svetim usporedili s Isusovim krštenjem, tim
svečanim bogojavljenjem na početku Isusova javnog djelovanja.
Duhovi
su novo stvaranje, nakon što je Muka Isusova očistila vjernike
svoje i čitav svijet od zla i grijeha (ovo danas jesu samo
posljedice).
Duh
koji u Knjizi Postanka već lebdi nad vodama prilikom stvaranja
svijeta, djeluje kao ponovno unutarnje stvaranje.
Misterij
svega spasenja ljudi i svijeta otkriva se u Duhu Svetome.
Dar
Duha Crkvi jest konačan, s Njim počinje Crkva koja slavi na Duhove
svoj rođendan i koja u svom hodu u susret Gospodinu od Boga Oca i
Sina stalno prima Duha koji je okuplja (mada i nevidljivo) u vjeri i
ljubavi, posvećuje je i šalje ju na očigledno tešku, ali slatku
misiju.
Djela
apostolska – to Evanđelje Duha Svetoga - otkrivaju neprekidnu
aktualnost ovoga dara, karizme u najvišem smislu riječi, i po ulozi
Duha u ravnanju i misijskoj djelatnosti Crkve, i po Njegovim
vidljivim očitovanjima.
Darivanje
Duha daje obilježje posljednjem vremenu, razdoblju koje počinje sa
Uzašašćem, a doživjet će svoje dovršenje na posljednji dan, kad
se vrati Gospodin Isus. (usp. Dufour, str 230). 22.05.2022. 15:40
3.
VATRA U SRCU
Kršćanska
Crkva živi od ognja koji je zapalio svijet zahvaljujući Kristovoj
žrtvi.
Ta
je vatra gorjela u srcu putnika u Emaus dok su slušali riječi
Uskrsloga.
Ona
je sišla na učenike sabrane na dan Duhova.
Taj
oganj s neba nije oganj suda, već teofanijska vatra koja dopunjuje
krštenje ognjem i Duhom; oganj sada znamenuje Duha; premda nije
rečeno da je taj Duh ljubav sama, izvještaj o Duhovima pokazuje
kako je Njegova zadaća preobraziti one koji imaju pronijeti kroz sve
narode jedan i isti govor: govor Duha.
Stoga
je život ljubavi nebeske, kršćanski život, u znaku bogoštovnog
ognja koji sažiže paljenicu naših života u kultu koji je Jednome
jedincatome Bogu ugodan.
Prenoseći
Božju ljubomoru na kultnu posvetu svakog životnog trenutka, ta
vatra ostaje vatrom kojom se izgara do kraja.
A
za one koji su primili oganj Duha udaljenost između čovjeka i Boga
prevladao je sam Bog kad se posve pounutrio u čovjeku; možda je to
smisao one zagonetne riječi: vjerni postajemo kad smo „vatrom
zasoljeni”, solju suda i solju Duha (Mk 9,49 sl.) i prema onoj
riječi koju Origen pripisuje Isusu: Tko je blizu mene, blizu je
vatre; tko je od mene daleko, daleko je od Kraljevstva. (Dufour,
str.772). 22.05.2022. 16:31
Kalvarija
je mjesto savršene ljubavi, ali način na koji se to očituje znači
odlučnu kušnju: prijatelji doista napuštaju Raspetoga:
to
je zato što prianjanje uz Božju ljubav nije stvar fizičkog
susreta, niti ljudskog zaključivanja što nazivamo poznavanjem po
tijelu, po ljudskoj puti;
stoga
je potreban dar Duha koji u čovjeku stvara novo srce.
Izlivši
se na Duhove, kako je Krist bio obećao, Duh je od tada prisutan u
svijetu po Crkvi i uči ljude ono što im je Krist rekao, omogućujući
im da to shvate iznutra, pravom religioznom spoznajom; bili svjedoci
Isusova zemaljskog života ili ne bili, ljudi su tu ravnopravni, bez
razlike vremena ili rase.
Svakom
je čovjeku potreban Duh da može reći „Oče” i slaviti Krista.
Tako
se u nama širi ljubav koja nama ovladava, ljubav koja nas pripravlja
na susret s konačnom ljubavlju u kojoj „ću savršeno spoznati kao
što sam spoznat” (1 Kor 13,12).
(usp. Dufour, str. 503/4)
Dajući
Sina, Bog otkriva da se On sam daruje u ljubavi.