PROROČANSTVA
Proroštvo
i prorokovanje u starim spisima, to jest profetizam, i sami proroci
nalik su današnjim profesorima, to jest javnim učiteljima jer su
preteče djelitelja javnog znanja. Prorok nije onaj koji se bavi
magijom već općim ljudskim znanjem.
Biblijska
proročanstva i proroci Staroga zavjeta nadahnuti su Duhom Svetim,
mada to nadahnuće nije samo privilegija proroka već svakoga
pripadnika izabranog Božjega naroda čiji je zadatak reći čitavome
svijetu, svim narodima onu radosnu vijest koja se pojavljuje u
Evanđelju Novoga zavjeta, vijest koju mnogi ne prihvaćaju, ali koja
je dokazana i argumentirana tvrdnja i vjera u uskrsnuće nakon smrti
i u vječni život svakog čovjeka koji je, naravno, u tom vječnom
životu u zajedništvu sa svim drugim ljudima.
Upravo
zato Bog nadahnjuje svojim Duhom i izvornom duhovnošću mnoge
izabrane ljude Staroga zavjeta kako bi se proročanstva u Novom
zavjetu drastično počela ispunjavati na jedan potpuno neočekivani
način koji je protivan očekivanjima naroda i običnom ljudskom
poimanju stvari i općenito razmišljanju. Time se Gospodin Bog,
Stvoritelj svega objavljuje, argumentira i dokazuje, i to na svoj
božanski način po Duhu svome i po Riječi svojoj koja je Isus, Sin
Boga, Mesija i Krist, Pomazanik Božji.
„Ispod
svoda nad njihovim glavama bijaše nešto kao kamen safir, poput
prijestolja: na tom kao prijestolju, gore na njemu, kao neki
čovjek. I vidjeh kao sjajnu kovinu, iznutra i uokolo kao oganj;
od njegovih bokova naviše i od njegovih bokova naniže nešto poput
ognja i blijeska na sve strane. Taj blijesak na sve strane
bijaše poput duge što se za kišnih dana javlja u oblaku. To bijaše
nešto kao slava Jahvina. Vidjeh, padoh ničice i čuh glas koji mi
govoraše (Ez 1,26-28).”
Time
što se proročanstva od prije pet tisuća godina ostvaruju nakon
dvije tisuće godina kada Krist umire na križu pa uskrsava i
pokazuje se mnogim učenicima te utemeljuje svoju kršćansku Crkvu
koja već dvije tisuće godina naviješta onu istu Radosnu vijest
(Evangelion) još nisu sva proročanstva Staroga i Novoga zavjeta
ostvarena, ispunjena će biti na kraju vremena, pri ponovnom
Kristovom dolasku na zemlju.
No,
Bog se ogromnom broju ljudi i naroda već ukazao i dokazao, ne samo u
običnom ljudskom poimanju, ne samo u nadahnuću Duha Svetoga već u
razumnom povjerenju u kojemu učenici Božji doživljavaju vječnost
i žive božanskim životom, mada još grešnici, posvećujući sebe
i okolinu navještajem i svjedočenjem Isusa, Radosne vijesti za
čovječanstvo.
Stari
hebrejski izabrani narod ravnao je svoj život po Zakonu kojega je
dobio također od Boga. Zakon izjavljuje (Deset zapovijedi) ono što
ima vrijediti za svako vrijeme i za svakog čovjeka dok proroci
ponajprije optužuju prijestupe protiv Zakona Božjega.
Suprotstavljaju se i samom narodu koji se priljepljuje kao za svoje
dobro uz sliku sretne prošlosti za koju smatra da bi mu se imala u
nedogled ponavljati iako vremena donose novine, a i miješanje sa
svim drugim narodima, posebice pod osvajačima (Dufour, str. 1028).
Prorocima prošlost služi da vjeru naroda vrate k njezinu pravom
stožeru. Oni također osuđuju i žrtvovanja u bogoštovlju, osuđuju
one žrtve koje su zapravo svetogrđa; mogle bi se, u sličnim
okolnostima, upravo tako primijeniti i na čine kršćanskog
bogoštovlja. Znakovi žrtve nisu uvijek bili, niti će uvijek biti
takvi, oni ne mogu sami po sebi niti čistiti, niti spasavati ljude
već imaju i dobivaju puni smisao samo u odnosu prema jedinoj
Kristovoj žrtvi; proročka kritika krči put prema takvoj konačnoj
objavi Boga čovječanstvu.
Isus
se pojavljuje u spletu profetizma što ga predstavljaju Zaharija,
Šimun, proročica Ana i, više od svih, Ivan Krstitelj koji proročki
prepoznaje Onoga kojega još većina nije prepoznala te upire prstom
u Isusa, Jaganjca i Žrtvu Božju.
Isusovo
se ponašanje razlikuje od Krstiteljeva i u Kristu možemo razabrati
mnogo proročkih crta: Isus otkriva sadržaj znakova vremena i
navješćuje kraj tih vremena. Njegovo stanovište prema priznatim
vrijednostima slaže se s kritikom proroka: strog je prema onima koji
drže ključ, ali ne daju drugima ući, sa srdžbom se obara na
religiozno licemjerje; dovodi u pitanje ono čime se hebrejski vođe
razmeću, to jest da su djeca Abrahama, oca vjere; unosi svjetla u
raznorodnu duhovnu baštinu, čisti Hram, navješćuje savršeno
bogoštovlje poslije razorenja materijalnog svetišta. Najzad, a to
Ga naročito povezuje s nekadašnjim prorocima, Njegovu poruku odbija
i odbacuje onaj Jeruzalem koji je ubijao proroke. Kako se Isusov kraj
približava, On ga navješćuje i tumači mu smisao, Isus je, naime,
sam svoj Prorok pokazujući time da ostaje gospodar svoje sudbine i
da je prihvaća kako bi ispunio Očev naum što ga izražavaju Pisma.
Međutim,
Isus svoj naslov prihvaća tek uzgred i taj naslov neće u misli prve
Crkve imati značajnijeg mjesta. Isusova osobnost nadilazi svaku
proročku predaju, On je Mesija, Sluga Božji, Sin Čovječji. Vlast
koju ima od Oca jest i posve Isusova vlast, On je autoritet Sina
kojim se izdiže iznad svekolikog proročkog niza. Isus svoje riječi
prima od Oca, ali je, po Ivanu, Riječ Božja koja je postala
tijelom, koja se predstavlja izvorom istine i života.
LICE
„Okrenuh
se da vidim glas koji govoraše sa mnom. I okrenuvši se, vidjeh
sedam zlatnih svijećnjaka, a posred svijećnjaka netko
kao Sin Čovječji, odjeven u dugu haljinu, oko
prsiju opasan
zlatnim pojasom; glava
mu i vlasi
bijele poput bijele vune,
poput snijega, a oči mu kao plamen ognjeni; noge
mu nalik mjedi uglađenoj, kao u peći užarenoj,
a glas mu kao šum voda
mnogih; u desnici mu sedam zvijezda, iz usta mu
izlazi mač dvosječan, oštar, a lice mu kao kad sunce sjaji u svoj
svojoj snazi (Otk 1,12-16).”
Ljudsko
lice odražava ljudsku osobnost. Imati ovakvo ili onakvo lice znači
biti tako ili onako raspoložen, ali može značiti i lažne
izražaje, prikrivanje pravih namjera i raspoloženja srca. Bog ne
gleda na vanjštinu već gleda ljudsko srce.
Bog
ima svoje naume i nakane, namisli Srca svoga, ekonomiju spasenja
ljudi od đavolskih razdora. Svi ljudi traže Boga, čeznu se
susresti s tim Božjim srcem u svom srcu. Zato kažemo: tražiti se
može Božje Lice.
To
božansko Lice prebiva usred starog Izraela (Dufour, str. 491).
Nevidljivo je, ali puno izvanredne životnosti Boga živoga i ta je
prisutnost Božjeg Lica snaga Njegova izabranog naroda, tako je bilo
i tako jest u kršćanskoj Crkvi čiji je pripadnik čovjek vjernik,
čovjek tražilac toga Lica, nalazitelj Boga po Kristu u Duhu Svetom,
u sakramentima. Ta snaga ispunjava bogoštovnu težnju da se vidi
Boga. No, „lice je Jahvino lice svetog i pravednog Boga i samo će
čestiti gledati lice Njegovo (Ps 11,7)”.
Mojsije
je razgovarao s Bogom i molio Ga da mu pokaže svoju slavu. No, vidi
Boga samo s leđa. „Slijediti nekoga znači gledati ga s leđa.
Tako je Mojsije, koji je gorio od želje da vidi Božje lice, naučio
kako se Bog može vidjeti: slijediti Boga kamo god On vodi, upravo to
znači vidjeti Boga (Grgur Niški)”.
Na
Kristovom licu dao je Bog da nam zrači Njegovo lice i iskazao nam je
milost. Na tom licu uistinu blista Božja slava, slava preobraženja
koja je znak da je u Isusu Bog sam sebi podao lice (Otk 1,16) te da
se u Njemu pokazalo lice koje nitko nikada nije vidio:
„Tko
je vidio mene, vidio je i Oca (Iv 14,9)”.
To
je ljudsko, izrugano, zastrto, unakaženo lice, ali i otisak Božje
biti.
Kad
vidi slavu toga Lica, kršćanin – po Duhu Svetome koji u njemu
stanuje – ostaje stalno obasjan i preobražen, ne onakvom prolaznom
pojavom kao Mojsijevo lice već zrakama života i spasenja.
Služba
evanđelja čini da svakom savjesnom ljudskom sudu sja upravo ta
'slava Božja na licu Kristovu' (2 Kor 4,2-6).
Preobraženi
vjernici tako u duhu slavom Gospodinovom , kao kršćani su sigurni
da će jednoga dana licem u lice otkriti Onoga koga zasad poznaju
samo kao u ogledalu, da će Ga spoznati kao što su sami spoznati od
Boga, da će Boga gledati. Tako će se ispuniti ona čežnja što je
starog Izraela vukla u Hram: „Prijestolje Božje i Janjetovo bit će
u gradu. Sluge Božje klanjat će se Bogu i gledat će Njegovo lice
(Otk 22,3 sl).”
PREOBRAŽENJE
GOSPODINOVO
„Preobraženje
(Mt
17, 1–13; Lk 9, 28–36)
Nakon šest dana uze Isus sa sobom
Petra, Jakova i Ivana i povede ih na goru visoku, u osamu, same, i
preobrazi se pred njima. 3 I haljine mu postadoše sjajne,
bijele veoma – nijedan ih bjelilac na zemlji ne bi mogao tako
izbijeliti. 4 I ukaza im se Ilija s Mojsijem te razgovarahu
s Isusom.
5 A Petar prihvati i reče Isusu: »Učitelju,
dobro nam je ovdje biti! Načinimo tri sjenice: tebi jednu, Mojsiju
jednu i Iliji jednu.« 6 Doista nije znao što da kaže jer
bijahu prestrašeni.
7 I pojavi se oblak i zasjeni ih, a iz
oblaka se začu glas: »Ovo je Sin
moj, Ljubljeni! Slušajte ga!« 8 I
odjednom, obazrevši se uokolo, nikoga uza se ne vidješe doli Isusa
sama.
9 Dok su silazili s gore, naloži im da nikomu ne
pripovijedaju što su vidjeli dok Sin Čovječji od mrtvih ne
ustane. 10 Oni održaše tu riječ, ali se među sobom
pitahu što znači to njegovo »od mrtvih ustati« (Mk 9,2-10)”.
Situacija
U
Evanđelju je Kristovo preobraženje smješteno u odlučan trenutak
kad su učenici prepoznali u Isusu Mesiju i kad im On objavljuje da
će se sada dovršiti Njegovo djelo; Njegovo će proslavljenje biti
uskrsnuće, a to uključuje prolaz kroz patnju i smrt. Upravo taj
kontekst daje ovom prizoru njegovo značenje u Kristovom životu i
njegovu plodnost u životu kršćanina. Isus se tu pojavljuje kao
Onaj koji ispunjava Pisma i njihova proročanstva o Mesiji, Sluzi
Božjem i Sinu Čovječjemu.
Misterij
Za
svjedoke tog događaja Isus izabire one koji će biti svjedoci
Njegove smrtne borbe: Petra, Jakova i Ivana.
Prizor
podsjeća na teofanije kojima su Mojsije i Ilija bili svjedoci na
Božjoj gori (Sinaj – Horeb). Bog ne očituje samo svoju prisutnost
govoreći iz oblaka i ognja nego se Isus i ukazuje učenicima, u
prisutnosti Mojsija i Ilije, preobražen Božjom slavom.
Ta
slava izaziva u njima stravu – religiozni strah pred nečim što je
božansko, ali ona pobuđuje Petra i na sugestivno razmišljanje: on
izražava svoju radost pred slavom Onoga komu je priznao mesijanstvo;
Bog će se nastaniti među svojima, kao što su proroci navješćivali
za mesijanska vremena.
Ipak,
to nije slava posljednjega dana; ona samo obasjava Isusu odjeću i
lice, kao što je nekad zračila s Mojsijeva lica. To je sama
Kristova slava, slava Sina ljubimca, kako to obznanjuje glas što se
čuje iz oblaka. Taj glas ujedno potvrđuje objavu koju je Isus dao
učenicima i o kojoj razgovara s Mojsijem i Ilijom: objavu o onom
„izlasku” kojemu će Jeruzalem biti polazište, o tom prolasku
kroza smrt koji je potreban za ulazak u slavu jer Božji glas nalaže
da se sluša Onaj koji je Sin, Izabranik Božji.
Riječ
što odjekuje na novom Sinaju objavljuje da će nekoć dani Zakon
biti zamijenjen Novim zakonom; ta riječ podsjeća na tri
proročanstva Starog zavjeta:
jedno
koje se odnosi na Mesiju i Njegovo božansko sinovstvo,
drugo
koje se tiče Sluge Božjega, Izabranika Božjega,
treće
u kojem se navješćuje novi Mojsije: „Proroka kao što sam
ja...podignut će ti Gospodin, Bog tvoj; Njega slušajte (Pnz 18,15;
usp. Iv 1,17 sl.)”.
Njega
slušati znači zapravo slušati Riječ koja je postala tijelom, u
kojoj vjernik vidi slavu Božju.
Svrha
i plod ovog događaja
Preobraženje
potvrđuje Petrovo priznanje kod Cezareje i posvećuje objavu Isusa,
Sina Čovječjega koji trpi i biva proslavljen, čija će smrt i
uskrsnuće ispuniti Pisma.
„Kad
Isus dođe u krajeve Cezareje Filipove, upita učenike: »Što govore
ljudi, tko je Sin Čovječji?« Oni rekoše: »Jedni da je Ivan
Krstitelj; drugi da je Ilija; treći opet da je Jeremija ili koji od
prorokâ.« Kaže im: »A vi, što vi kažete, tko sam
ja?« Šimun Petar prihvati i reče: »Ti si Krist-Pomazanik,
Sin Boga živoga.« (Mt 16,13-16).”
Preobraženje
otkriva osobu Isusa, ljubljenoga i transcendentnog Sina koji
posjeduje samu Božju slavu. Njime se Isus i Njegova riječ očituju
kao Novi zakon. Ono je praostvarenje i praslika uskrsnog događaja
koji će putem križa uvesti Krista u puni razmah Njegove slave i
sinovskog dostojanstva. To prediskustvo Kristove slave ima za svrhu
da podrži učenike u času kada budu dionici misterija križa.
Krštenjem
vjernici postaju dionicima misterija uskrsnuća, kojem je
preobraženje pralik; oni su stoga već ovdje na zemlji pozvani da
sve više budu preobražavani djelovanjem Gospodina (2 Kor 3,18), u
očekivanju da to budu do potpunosti, zajedno sa svojim udioništvom
u Kristovim patnjama, svaki pravi susret s Gospodinom Isusom ima u
neku ruku istu ulogu u podupiranju njihove vjere kao i preobraženje
u podupiranju vjere učenika. PdS (Dufour, str. 985).
BIJELA
BOJA
Kao
nebeska Kristova boja, bjelina se za Njegova zemaljska života javlja
samo u sasvim izuzetnom trenutku preobraženja kada i same Njegove
haljine „postadoše tako sjajnobijele kako ih ne može obijeliti
niti jedan bijelilac na zemlji (Mk 9,3//).
Bjelina
je jednako i boja preobraženih, svetih, koji su očišćeni od svoga
grijeha, obijeljeni u Krvi Janjetovoj, i tako imaju dio u slavnom
Božjem biću. Oni su bijela pratnja pobjednikova, nepregledno
mnoštvo slavljenika što viče svoju radost u vječnom blagdanu
svjestlosti: Janje se sjedinjuje sa Zaručnicom odjevenom u blistav
čist lan (Knjiga Otkrivenja 7 i 19).
Krsna
se liturgija oduvijek služila bijelim lanom kao odjećom (usp. Lev
6,3); ona polaže bijelu krsnu haljinu na novokrštenika koji je po
Milosti dionik slave nebeskog stanja, kao i nedužnosti i radosti što
ih ono uključuje. GB (Dufour, str 49).
GORA
U
religioznom smislu, kod svih religija, gora kao najviše mjesto na
zemlji dodiruje najbrže nebesa, ali s Kristom se više ne klanjamo
Bogu na ovom ili onom brdu, već u duhu i istini.
Sinoptici
različito gledaju na ulogu gora u Isusovom životu. Oni se slažu
pokazujući kako se Isus rado povlačio u gore na molitvu, a osama
što je traži u pustinji nesumnjivo je utočište pred bučnom
razglašenošću.
Jednako
su složni u tom što ne spominju brdo Sion, a spominju Maslinsko
brdo i Goru preobraženja, samo im je gledanje pri tom različito.
Za
Mateja su galilejska brda povlašteno mjesto Spasiteljevih
očitovanja. Život Isusov uokviren je dvama prizorima na gori; na
početku Sotona nudi Isusu vlast nad čitavim svijetom; na kraju Isus
na jednoj galilejskoj gori predaje učenicima vlast što ju je primio
od Oca.
Između
ova dva prizora Isus k tome, na ovoj ili onoj gori, poučava mnoštvo,
ozdravlja unesrećene i dariva im čudesni kruh. Najzad, pokazuje se
preobražen.
Pisma
su se ispunila na „svetoj gori” (2 Pt 1,16-19):
„Ta
nismo vam navijestili snagu i dolazak Gospodina našega Isusa Krista
slijedeći izmudrene priče, nego kao očevici njegova
veličanstva. Od Oca je doista primio čast i slavu kad mu ono
od uzvišene Slave doprije ovaj glas: Ovo
je Sin moj, Ljubljeni moj, u njemu mi sva milina! Taj
glas, koji s neba dopiraše, čusmo mi koji bijasmo s njime na Svetoj
gori.
19
Proročka
riječ
Tako
nam je potvrđena proročka riječ te dobro činite što uza nju
prianjate kao uza svjetiljku što svijetli na mrklu mjestu – dok
Dan ne osvane i Danica se ne pomoli u srcima vašim .”
Isus
ne utvrđuje svoju poruku na nekom mjestu na zemlji, već u svojoj
osobi.
Za
Luku uzlazak u Jeruzalem predstavlja put slave po križu; nije više
po srijedi naprosto hodočašće što ga poduzima pobožni Izraelac
već je svečano putovanje koje zaključuje jedno razdoblje Isusova
života.
Luka
ne zna za galilejske gore koje su čule Isusove govore i vidjele
Njegova čudesa; on svoju pažnju usredotočuje na Maslinsko brdo
gdje se završava Isusovo putovanje u Jeruzalem i gdje Mu svečano
kliču, ali gdje ima podnijeti smrtnu borbu, a, najzad, odatle je
imao i uzaći na nebo.
Sinaj
je u pavlovskoj polemici izjednačen s kućom ropstva (Gal 4,24 sl.)
ili pak služi kao suprotnost brdu Sionu, kojemu je sad moguće
pristupiti (Heb 12).
U
tom smislu Otkrivenje prikazuje Janje kako na kraju vremena stoji na
Sionskoj gori (Otk 14,1), ali inače temeljito kudi to sveto mjesto:
gora više nije kao u Ezekielovom viđenju mjesto na kojem stoji
sazidan Grad, ona je samo promatralište s kojega se vidi gdje
Jeruzalem silazi s neba. XLD (Dufour str. 266/7).
ODJEĆA
Krist
zaodjenut slavom
Da
bi Izrael bio tako okićen, potrebno je da Krist, kao istinski Sluga,
bude lišen svoje odjeće, podvrgnut parodiji kraljevske investiture,
da postane čovjek bez ikakve oznake, lišen zakonske pripadnosti.
Ali
taj je čovjek Sin Božji i slava Mu je neraspadljiva. Već u
preobraženju u odsjevu odjeće Njegovo se tijelo pokazalo slavnim.
Poslije
uskrsnuća, kao i anđeli što su ga navijestili, Gospodin zadržava
od odjeće samo ono što je bitno: odsjaj kao znak svoje slave, a
ipak još neotvorene oči Marije iz Magdale ili putnika u Emaus vide
u prvi mah samo vrtlara ili putnika: slava se očituje samo punoj
vjeri.
Kršćanin
vidi Krista kako bije žestok boj srdžbe, zaogrnut plaštem s
natpisom „Kralj kraljeva i Gospodar gospodara”.
No,
pri Euharistijskom slavlju kršćani vide i u manjoj vjeri, i u punoj
vjeri slavu Kristovu, anđeosku pratnju i sve svete na Oltaru, u
Čitanjima, u svećenicima, u molitvi i u pjesmi, i u prisutnim
vjernicima (Dufour, str.764/5).
SVJETLOST
I TMINA
Preobraženi
Krist
Dok
je Isus živio na zemlji, Božanska Svjetlost koju je u sebi nosio
ostajala je zastrta pod skromnim likom puti ('putenost'). Postoji
ipak jedna prigoda kad su je povlašteni svjedoci mogli ugledati, u
jednom izuzetnom viđenju: u Preobraženju.
To
lice što blista, ta odjeća sjajna kao svjetlost ne pripadaju više
smrtnom ljudskom stanju: oni nagovještavaju stanje u kojem će se
nalaziti uskrsli Krist koji će se ukazati Pavlu u silnoj svjetlosti;
oni spadaju u simboliku svojstvenu teofanijama Staroga zavjeta. Jer
svjetlost što blista na Kristovu licu jest svjetlost slave samoga
Boga:
„Zbilja,
Bog koji je zapovijedio: 'Neka iz tame zasvijetli svjetlo', on je
zasvijetlio u našim srcima da osvijetli spoznaju slave Božje na
licu Kristovu (2 Kor 4,6).”
On
je Pomazanik i Krist upravo po tome što je Sin Božji 'odsjev Njegova
sjaja' (Heb 1,3).
Tako
se u Kristu – Svjetlosti objavljuje nešto od Božje biti. Ne samo
da Bog prebiva u 'nepristupačnoj svjetlosti' (1 Tim 6,16);
ne
samo da Ga možemo nazvati 'Ocem svjetlosti' (Jak 1,7),
već
je On, kako tumači Ivan, 'Svjetlo i nikakve tame nema u Njemu' (Iv
1,5).
Upravo
zato sve što je svjetlost dolazi od Boga, od stvaranja fizičke
svjetlosti prvoga dana pa do rasvjetljenja naših srdaca Kristovom
svjetlošću. A sve ono što ostaje tuđe toj svjetlosti pripada
području vlasti tmine: tmine noći, tmine Šeola i smrti. (Dufour,
str. 1339).
UKAZANJA
KRISTOVA
Ukazanja
su u Bibliji jedan od načina Božjeg objavljivanja.
Njima
se vidljivo uprisutnjuju bića koja su po svojoj naravi ljudima
nevidljiva. U Starom zavjetu Bog se osobno ukazuje, to je teofanija,
očituje svoju slavu i biva prisutan po svom anđelu. Tim se
ukazanjima na nižoj razini pridružuju anđeoska ukazanja ili snovi.
Novi zavjet izvještava o ukazanjima anđela Gospodnjega, ili anđela
općenito, u vrijeme Isusova rođenja ili Njegova uskrsnuća i to da
pokaže kako je u tim najvećim trenucima Kristova života nebo
prisutno na zemlji. Novi se zavjet u tome nastavlja na Stari zavjet.
Istovremeno
Novi zavjet nadilazi Stari zavjet kad se odriče donošenja teofanija
jer tim imenom ne može se nazvati Preobraženje Isusovo pa ni
hodanje po moru, mada u tim prilikama prosijava Isusovo otajstveno
biće. Događa se, naime, korjenita promjena koju Ivan ovako
izražava:
„Boga
nitko nikada nije vidio.
Jedinorođenac
– Bog koji je u krilu Očevu,
on
ga je objavio” (Iv 1,18).”
A
kako? Samim svojim životom: 'tko je vidio mene, vidio je i Oca'. Bog
se ukazao u Kristu. Tako se očitovao veliki misterij, u dan 'kad se
očitavala dobrota Boga, našega Spasitelja, i Njegova ljubav prema
ljudima'. Mi očekujemo samo 'pojavu sjaja velikoga Boga', u vrijeme
Paruzije, drugoga dolaska Kristovoga.
To
posljednje ukazanje bit će poput munje. Tada se više neće ukazati
Svjedok što ga Stjepan vidi 'gdje stoji Bogu s desne strane', već
Sudac koji sjedi s desne Svemogućega.
Najzad,
kad se očituje, Krist će i nas očitovati sa sobom, zaodjenut
slavom jer će se drugi put pokazati onima koji Ga iščekuju da ih
spasi i dat će im neuveli vijenac slave. Kad se to očituje, bit
ćemo Mu slični jer ćemo Ga vidjeti onakva kakav jest.
Između
teofanija Staroga zavjeta i Paruzije koja ima doči zbivaju se
ukazanja Krista uskrsloga koja u isti mah sažimlju u sebi raniji
život Isusa iz Nazareta i anticipiraju Njegov povratak. (Dufour,
str. 1380).
SLAVA
KRISTOVA
Slava
u Kristovu zemaljsku djelovanju i u Muci
Slava
se Božja očitovala u uskrsnuću, ali i u životu, djelovanju i
smrti Isusovoj Evanđelja o tome svjedoče, a od sinoptičkih
naročito Lukino. U prizoru navještenja silazak Duha Svetoga nad
Mariju podsjeća na silazak slave u svetište Starog zavjeta. Kod
Isusova rođenja slava Gospodnja obasja pastire svojim sjajem. Ta
slava izbija kod Isusova krštenja i preobraženja, u Njegovim
čudesima, u Njegovoj riječi, u eminentnoj svetosti Njegova života,
Njegove smrti.
Smrt
nije tek predvorje koje uvodi Mesiju u Njegovu slavu; znacima kojima
je ona popraćena otkrivaju u Raspetome Gospodina slave.
Kod
Ivana se objava slave u životu i smrti Isusovoj pokazuje još
izričitije. Isus je utjelovljena Riječ. U Njegovu tijelu prebiva i
objavljuje se slava jedinorođenog Sina Božjega. Ona se očituje već
od prvog znaka. Pokazuje se u transcendentnoj Isusovoj sjedinjenosti
s Ocem koji Ga šalje, bolje reći: u njihovu jedinstvu. Isusova
djela jesu Očeva djela, Otac ih čini u Sinu i u njima objavljuje
svoju slavu, svjetlost i život za svijet.
Ta
slava blista nada sve u Muci koja je za Isusa Njegov čas, najviše
među svim teofanijama. Isus sebe posvećuje svojoj smrti i toga je
potpuno svjestan, iz poslušnosti prema Ocu i na slavu Njegova Imena.
Slobodno daje svoj svoj život iz ljubavi prema svojima.
Križ
biva preobražen i postaje znakom podignuća Sina Čovječjega.
Kalvarija predočuje svima misterij Isusova božanskog JA JESAM. Voda
i krv što su navrle iz Isusova boka znamenje su plodnosti Njegove
smrti, tog izvora života: takva je Njegova slava. (Dufour, str.
1184).