Monday, September 2, 2024

Ništa osim Krista raspetoga

 



Prva Isusova propovijed bila je ujedno i njegovo očitovanje, nakon što ga je Ivan krstio na Jordanu i poslije kušnji u pustinji. Isus je otišao pravo u sinagogu i predstavio se kao očekivani Mesija moralnim vođama naroda i predstavnicima, pismoznancima, farizejima i vjernima koji se nađoše svi u dan subotnji tamo. Naučavao je javno i transparentno, bez velikih govorancija, tumačeći najjednostavnije činjenice, čitajući iz svitka u kojem je, naravno, naišao na proroka Izaiju:



Duh Gospodnji na meni je jer me pomaza!

On me posla blagovjesnikom biti siromasima,

proglasiti sužnjima oslobođenje,

vid slijepima,

na slobodu pustiti potlačene,

proglasiti godinu milosti Gospodnje (Lk 4,18-19).”



Tada im reče: „Danas se ispunilo ovo Pismo što vam još odzvanja u ušima.” Lk 4,21



Pisma su se ispunila dolaskom Isusovim, ispunjavala se njegovim trogodišnjim javnim djelovanjem, njegovom Mukom i smrću na križu, uskrsnućem, uzašašćem i poslanjem Duha Svetoga na Crkvu i ta Pisma još se uvijek ispunjavaju.

No, pri Isusovom prvom i javnom, službenom nastupu ljudi su ostali preneraženi kako može sin Josipov za sebe reći da je očekivani Mesija, samo tako, jednostavnom tvrdnjom. A već su bili čuli da čini čuda i da liječi bolesnike, vidjeli su kasnije da izgoni zloduhe pa su neki iz naroda povjerovali da je Isus neki čudotvorac, vjerojatno samo neki Prorok.


Kasnije, tijekom Isusova djelovanja i tumačenja Zakona i Pisama, postepeno se mnogima razbistrilo da je sve istina što Gospodin govori, a sebe je nazivao Sinom Čovječjim. Ti mnogi ljudi prestali su se prisjećati Josipova sina, Isusa iz Nazareta, a spoznali su da je moguće da je Isus čak i taj očekivani Mesija, Božji Sin jedinac i prvorođenac, no nisu ga uglavnom drugačije zvali nego 'Sine Davidov' što je bila potvrda da se Isus nametnuo snagom Duha Svetoga kao Gospodin, Sin Božji koji čini samo ono što je volja njegova Oca nebeskoga.

Gledali su na Isusa kao na političkoga vođu koji slijedi i ispunjava Zakon što ga je Bog dao nekoć Mojsiju i po kojemu su živjeli i neprekidno padali u ropstvo. Težili su za konačnim oslobođenjem, stvorili tradiciju vjerovanja da će Isus kao židovski kralj donijeti to oslobođenje naroda i mirnu vladavinu Zakona.

Isus je poučio Dvanaestoricu, apostole koji su postali temelj njegove Crkve i Novoga saveza jer zakonodavci i pismoznanci ga nisu prihvaćali, bio im je konkurencija, mislili su i postali mu najstrašniji neprijatelji, veći od okupatorskog starog Rima, te ga dali ubiti razapinjanjem na križ što je bio rimski običaj. Svi su se bojali ogorčenih vođa naroda, a Isusa se nitko nije bojao; osim zloduha.

Tako je Isus završio svoje zemaljsko putovanje, umro je teškom smrću na križu i bio pokopan.

Sve je moralo nekako ostati na tome, na uspomeni na još jednog ubijenog Proroka.


A tada, trećega dana po smrti, Isus Krist je ustao iz groba i pokazao se apostolima i narodu, nastavio još podučavati apostole i ustoličio svetog Petra kao prvoga među jednakima, dao je preporuke i uzašao na nebesa, sjeo s desna Bogu Ocu na nebesima pa su poslije poslali svoga Duha Svetoga na okupljenu Crkvu i apostole te na prisutan narod.


Za mnoge je sve to bio veliki šok i postojala je nevjerica, ali bio je uglavnom pozitivan šok za one koji vjerovaše da je Isus Gosopdin, Kralj i Bog.


Isto se događa i danas u narodima.

Isusa treba pratiti i postepeno upoznavati, povjerovati mu i obratiti se.

Vjerovati izvještajima apostola, Evanđelju.

Danas ih ima mnogo koji navještaju Krista raspetoga kao Spasitelja svijeta. To su oni koji uče o uskrsnuću Isusovom koje je postalo temelj raširene kršćanske vjere u svijetu.

Za upoznavanje s Isusom vjera je dovoljna koja u Duhu Svetom uvodi vjernike u svu istinu i ljubav neopisivu Boga za ljude.

No, mnogi materijalisti nastoje dokazivati da se po Kristovom Zakonu ne živi i da je nemoguće da je Isus Bog svega stvorenoga i svih stvorenja. Oni su okorjeli neprijatelji kršćana, veći nego stari Rimljani.

To je zato što na njih još nije došao red da povjeruju da je u Isusovoj smrti na križu rođena njegova Crkva i da su dio Novoga saveza Isusova sa svim ljudima kojima su kršćani pokazatelji, učitelji i primjer povjerenja u Boga što znači da su, na očigled svima, u međusobnoj ljubavi i privrženosti, isti taj Zakon ispunili, jednako kao i njihov Mesija: snagom ljubavi za druge, snagom Duha Svetoga i snagom Isusa Krista, raspetoga, iz čijeg je milosrdna srca potekla kršćanska Crkva, rođena u krvi i vodi krštenja. 02.09.2024. 06:13


I ja kada dođoh k vama, braćo, ne dođoh s uzvišenom besjedom ili mudrošću navješćivati vam svjedočanstvo Božje

jer ne htjedoh među vama znati što drugo osim Isusa Krista, i to raspetoga.

I ja priđoh k vama slab, u strahu i u veliku drhtanju.

I besjeda moja i propovijedanje moje ne bijaše u uvjerljivim riječima mudrosti, nego u pokazivanju Duha i snage

da se vjera vaša ne temelji na mudrosti ljudskoj nego na snazi Božjoj.”

1 Kor 2,1-5






Sunday, September 1, 2024

Zakon u srcu




Zakon je Božja riječ za nas, ljude.

Isus je Sin Boga, Isus je Riječ, naravno, riječ Boga za nas, ljude.

Isus je Zakon.

Isus je sama ljubav i milosrđe.



Zašto Isus prekorava licemjerstvo farizeja koji vrlo strogo i pažljivo slijede Zakon, čak doslovno, znaju Zakon napamet, ali nisu proučili čitav Zakon i nisu sve iz Zakona naučili napamet. Još su i dodali svoje komentare, sretni što su tako aktivni učenici Zakona. Dodali su tu i svoj osjećaj odgovornosti da dovedu Boga narodu i da pred Bogom vrše svoj poziv. Tako se pokraj poslušnosti Zakonu razvila i vjerska Tradicija. Sve ono što su dobro razumjeli iz Zakona, lakše su zapamtili i naučili. No, ostalo je puno toga nerazumljivoga za farizeje jer su tumačili kao obični ljudi i grešnici, nisu otvorili srca Bogu, nisu raščistili svoje duše, nisu pospremili sebičnost u neki kut, nisu oholost bacili u smeće.



Zakon je Božja riječ, Deset zapovijedi znače Dekalog, a to u prijevodu jest Deset riječi. Dekalog je kao okvir i kostur, kao čvrsto tijelo ispunjeno natuknicama za lakše usvajanje gradiva.



A Božja Riječ i Božji Sin jest Isus.

Isus je Zakon.

Isus je također sama ljubav i milosrđe, pravednost i praštanje.

Isus polaže u naše duše Zakon kako bismo znali što nam se događa, da bismo imenovali Ljubav našim bezbrojnim nazivima, da bismo doživjeli rađanje u duhovnost kroz naš duševni most, da bismo se posvetili Duhom Boga živoga, a ne Boga Zakonodavca. Zakon tako kao tijelo ulazi u nas, kao kruh što ga svakodnevno blagujemo, a dobivamo Duha u naše duše i duhovnost koja oživljava ako dobro naučimo i razmislimo o Zakonu, o Isusu.



Kada učimo, širom otvaramo vrata našega razuma i naše razboritosti, ali loše usvajamo ono što učimo od svetoga Boga komu se klanjamo jer možda nemamo poniznosti.

Ako upamtiš: ne kradi, ne čini preljuba, ne svjedoči lažno na susjeda svoga, ne poželi tuđe žene, niti bilo kakve tuđe stvari, to moramo naučiti tako da se upitamo što zapravo nije zabrana nego odobrenje: ako ne kradem, moram darivati siromašnije od sebe; ako ne činim preljuba, moram ostati vjeran do kraja, to je zakon, to je važnije od mojih sitnih interesa. Ako ne svjedočim lažno, moram govoriti samo ono što sam spoznao o drugima da je istina u ljubavi; ako ne poželim tuđega bračnog druga, niti bilo koje tuđe stvari, moram izbjegavati prilike koje me dovode u to nekontrolirano stanje, a za stvari se može i upitati vlasnika.

Tako mi mislimo da su naša vjera, ljubav i nada sušta suprotnost hladnom razumu, a to je zapravo početnička vjerska i moralna, i duhovna pogreška kao što su i farizeji pogriješili. Isus im kaže da ne izostavljaju ono što dobro znaju, ali da nadopune ono što ne razumiju i to uz pomoć duše koja služi kao neki most između slova koje ubija i Duha koji oživljava.

Vjerojatno se mnogi nisu držali onih prvih Zapovijedi: Gospodin je Bog, Bog je jedan, njemu se potrebno neprestano klanjati, svetkovati ga i slaviti, a ne nikada iskušavati jer on je Bog, reče, a ne čovjek, nije kao ljudi grešnici koje mora Bog stavljati na kušnju. Također, sva vlast je od Boga, i roditelji su od Boga pa od njih valja naučiti, valja ih poštovati.



Jer da su farizeji usvojili Prvu Zapovijed, imali bi poniznosti, opraštali bi, razumjeli bi ostale zapovijedi. Poznavali bi Gospodina. 01.09.2024. 11:01



Nego, ovo je Savez kojim ću se svezati
s domom Izraelovim
nakon ovih dana – govori Gospodin:
Zakone ću svoje staviti u dušu njihovu
i upisati ih u njihova srca.
I bit ću Bog njihov,

a oni narod moj.” Heb 8,10 

Saturday, August 31, 2024

Vječni rod

 




Svaka istina je od ljubavi plod,

svaka istina i svaka ljubav boli

i, uz bol, one zajedno su jedan rod

što ga svako srce u vječnosti moli.



To je ovdje, jedinstvenost vjekovita,

kraljevstvo nebesko Isusovo,

živa krv i voda ljekovita

za tu zemlju, za to nebo novo



koje rađa pravednošću,

ispunjeno milijunima

duša koje mole s radošću

i sa zazivima punima.



Svaka bol će jednom stati,

ali uzroci i posljedice neće,

svako milosrđe će se sinom zvati

božanske i vječne sreće.

31.08.2024. 20:16



Ratničko pleme

 


Odlazeći vlakovi, sirene

odnose sa sobom

živote omiljene

u odnosu sa grobom



što privlači ljude

kao sile umornih i žal.

To se često zbude

kad preostane im samo kal.



Traže Krista, žele utočište

za bolesne, grešne duše

i za ovo staro spremište

što ga samrtnici ruše



kao da je ono igračka

za sve njine pakosti

jer božanstvo im je mačka,

a posao lomljenje kosti.



Svima potreban si, Bože,

nije važno u koje sve vrijeme

kad se uvijek nametnici množe.

Neka dalje niče samo tvoje sjeme,



neka molitve se milosrđem ojačaju,

u strpljenju naći svi će spokoj svoj.

Samo jedan Bože, nek te pričekaju

sa svim svojim oružjem za boj,



borbu pravednosti, radosti i mira, reda.

Majko mila, Djevo hrabra, ti, ratničko pleme,

srce tvoje samo krunicu ti gleda

ova kopna na kojemu sijala si isto sjeme.



Na znak trube sve će pasti,

srušit će se zidovi od zlata,

slomit će se što je htjelo rasti,

i završiti tu s licem usred blata



svaki onaj što diktira, da je moćan misli;

to će biti zajednički svima kraj.

Srest ćemo se gdje bi nametnici svisli,

ostat će od svega samo ovaj raj.

31.08.2024. 14:24





Tuesday, August 27, 2024

Jedini Dan

 




Genetski predisponirana,

okolinom potaknuta,

kao biljka, ne angažirana,

tobom, Bože, dotaknuta,



oživjeh po zapovijedi.

Kakva god sam bila,

slična sam u ispovijedi

kao grlica bez krila.



Ne poznam ti veličinu,

ali da si Ljubav, to ja znam,

koja ima izobilnu količinu

i kakvoću kao leptir sam,



kao pupoljci od ruža,

zajedno i s trnjem,

kao kućica za puža,

kao plod sa zrnjem.



Moja krila sva su tvoja,

nespretne mi ruke blage

jer je Duh tvoj duša moja

i kao da nema ljage.



Živjeti u tvome Duhu,

često u praznini

jer u tome ruhu

nisam u nizini,



iznenađujuće mi je to,

riječ me tvoja oduševljava

kao rosa koja će na tlo,

al' se rodi usred neba plava.



I kad krv ti lipti,

kruna koja probada,

duša moja kipti

jer u tebe propada.



Ljubav tvoja jača.

Duhovna li spoja

u duši bez plača

i već nisam svoja.



Ti me Duhom preobrazi

u svoj svojoj slavi
i u milosrđu me izrazi

k'o leptira na toj rosnoj travi.



Hvalit ću te u tvom Gradu

gdje si svjetlost sama

i u duši kojoj snažiš nadu;

stanovati sred tog plama.



Duša lagana i sretna

s miomirisima jedinoga Dana,

za tobom ću biti uvijek sjetna

jer ti nisam više strana,



sve si poduzeo

da me preobratiš,

grijehe si mi oduzeo

da me k sebi vratiš.



Ne vidjeh ni tko sam

u tom oceanu laži

gdje su pitali me što sam,

tko me ovdje traži?



Prah leptira meni nasu,

dobru mjeru od života,

lako breme prema spasu,

prepunom divota.



Sad sam ljudsko biće,

u tebi to, Kriste, znam

gdje mi tvoja ljubav sviće

gdje je vječan jedan Dan.

27.08.2024. 19:17

Psalam 122 Pozdrav Jeruzalemu

 


Ps 122 (121). Pozdrav Jeruzalemu

  • Vi ste pristupili gori Sionu i gradu Boga živoga, Jeruzalemu nebeskom (Heb 12, 22).

    Obradovah se kad mi rekoše: *
        »Hajdemo u Dom Gospodnji!« †
    Eto, noge nam već stoje *
        na vratima tvojim, Jeruzaleme.

    Jeruzaleme, grade čvrsto sazdani *
        i kao u jedno saliveni!
    Onamo uzlaze plemena, plemena Gospodnja, †
        po Zakonu Izraelovu, *
        da slave ime Gospodnje.
    Ondje stoje sudačke stolice, *
        stolice doma Davidova.

    Molite za mir Jeruzalemov! *
        Blago onima koji tebe ljube!
    Neka bude mir u zidinama tvojim *
        i pokoj u tvojim palačama!

    Radi braće i prijatelja svojih *
        klicat ću:  »Mir tebi! «
    Radi Doma Gospodina, Boga našega, *
        za sreću tvoju ja ću moliti.

    Slava Ocu i Sinu *
        i Duhu Svetomu.
    Kako bijaše na početku, †
        tako i sada i vazda *
        i u vijeke vjekova.                       

     Amen.



Monday, August 26, 2024

Molitva i ljubav


 

Svijet sadrži mnogo dobra. Inače ne bi opstao. Dobro u svijetu je kao mrvice na tragovima i stazama koje nam je Gospodin ostavio kao svoje tragove da ga po tome dobru pronađemo i stignemo mu u susret. Čovjek koji ljubi dobro pokušava ga naći u svijetu, po trnovitim stazama lošega i zla, po svome osjećaju koji nosi za dobro i naslućuje ga te tako luta poljanama bluda i šumama pohlepe, težeći za onom jednom mrvicom dobra. I, ako je neki čovjek čuo loše o kršćanima pa ih izbjegava, Gospodin će ga tim mukotrpnim putom dovesti k sebi pa će svatko ljubiti ljude, shvatiti da ih ne ljubi zato što su oni nešto posebno nego radi Boga, a i radi sebe i svoje sreće, radi svojega dostojanstva i, na kraju, radi svoga spasa od zla, spasa u ljubavi prema Gospodinu.

Mnogi kršćani izbjegavaju loše društvo, a toliko bi grešnika mogli navesti na put obraćenja, ljude koji se ne snalaze lako jer nikad nisu čuli važnu riječ o Bogu, lijepu i dobru riječ, vjerski mudru riječ. To je puno više od onih mrvica po kojima ljudi tragaju za Bogom, a ne znaju zapravo za čime tragaju, niti tko im je zaista potreban i neophodan. Većina vjernika govori zapravo o zakonu, misleći na ljubav Boga, na duh zakona.



Tako se mnogi pogani namuče u životu da bi konačno pronašli smisao u krštenju, Euharistiji i ostalim sakramentima Katoličke Crkve.

Tradicionalni vjernici i kršćani su ponekad zakinuti za to iskustvo dobroga razlikovanja duhova, razlučivanja između bijelog i crnog, za iskustvo one oštre i tanke granice između dobra i zla. Dobro nikada nije samo, niti zlo nije nikada samo, uvijek dolaze u paketu, zajedno se tuku, bore i hrvaju u ovome svijetu.

Tako svakodnevica izgleda uvijek siva, a to potiče glad za senzacijama, za izrazitim šarenilom. Dugine boje se ne prelijevaju, one su uredno poredane i točno se vidi koja je nijansa pored neke druge nijanse. To je znak za obećanje Gospodinovo, znak za nadu. S Isusom Kristom nema sivila, nema kompromisa u našim savjestima.

Hram ste Duha Svetoga ( 1 Kor 6,19)”, kaže sveti Pavao, leglo svega dobra i ljubavi pa neka se iz nas izlegne kakva veća mrva ljubavi za druge.

Sveti Pavao govorio je naprednim učenicima, a Isus često govori grešnicima i bolesnima jer veća je ljubav ukazati na jednu mrvu dobra i ljubaznosti nekom grešniku iz lošeg društva nego paziti na svoje usavršavanje u dobroti na taj izbjegavajući način. Sjećam se psalmista koji kaže da svojim ljubljenima Bog u snu daje, a ne po trudu i brigama oko njihova savršenstva (Psalam 127,2). Dobrota se valjda ne mjeri izbjegavanjem ljudi jer je to osuda za duše koje uopće ne poznajemo ili ih se sjećamo po svojim predrasudama.

Uzalud vam je ustat’ prije zore
i dugo u noć sjediti,
vi što jedete kruh muke:
miljenicima svojim u snu on daje.”

Svi smo mi i grešni i sveti. Obratimo pažnju na pogane i loše ljude svojom svetošću, a ne svojom grešnoću.

Ideologije su, naravno, oličenje zla i nisu nam ni malo privlačne, ali ljudi neke ideologije izgledaju slični nama. Svi smo slike Boga, pokvarljive i izobličene. Ali puno molimo, živimo urednim sakramentalnim životom i pažljivo čuvamo svoj život da ga ne bismo izgubili. Je li naša molitva kvalitetna, uporna, strpljiva i molitva u ljubavi? Zar nemamo osjećaj da smo spašeni, privilegirani? Pa, što nam je onda činiti, tovariti se rezervnim uljem za naše svjetiljke, rezervnim molitvenim zazivima za svaki slučaj, da budemo potpuno sigurni u svoj spas? Ta, kako ćeš se spasiti bez drugih ljudi koji nisu još spašeni?

Kontemplacija na čast svete Monike i njezina sina svetog Augustina, 26.08.2024. 21:46




Popular posts