Wednesday, May 29, 2019

Božansko podneblje



Zvala sam Tebe da me pohodiš,
dozivala anđele preslatka hljeba,
izmolila milost da opet me rodiš
za sebe, za putovanje do Tvoga neba


jer moja nebesa su pomalo štura
iako blažena duša se kupa;
kod mene je važan i stan, i ura
iako srce mi prečesto lupa


zbog milosti slavne što se prosipa
po stopama koje nemaju tla
jer me kaplja za kapljom obasipa
i pere od grijeha i svakoga zla.


Dodaj mi riječ nebesku, svetu
da bolje ocrtam tu blaženost gustu
koja tu prodire poput oaze u svijetu,
a duše je vide kao prašinu pustu;


nek barem jedna duša se nađe,
kao i ja, u blizini Tvojega trona
da lakše u pustoš još veću zađe,
da se ohrabri kad čuje Ti zvona,


makar će sanjati bogate trpeze,
makar će žeđati vina i vode,
makar polomit će sve svoje veze,
makar će ostati bez slobode,


lomeći krv, nerve i tijelo,
žudeći sreću i varljive napasti
da bi pronašla podneblje cijelo
u kojemu Tvoje nebo će krasti.
29.05.2019. 08:38

Tuesday, May 28, 2019

Drugi život



Znam da me nećeš napustiti,
ali Te više ovako vidjeti neću.
Bog Otac je htio k meni Te spustiti
kako bih spoznala buduću sreću.


Tebe je opet k sebi uzeo
jer Ti si Njegov oduvijek bio
i samo si oganj u meni užeo
jer Otac je naš tako htio.


Ti bio si Njegov oganj i plamen,
a i sada si ljubav što ne vene;
od Tebe ne ostade niti pramen,
Ti ostavi ovdje samo sjene


u kojima svi smo na tragu
kojega nitko zatrti ne može
jer nositi Tebe u zemlju dragu
jedan je plam ispod kože


gdje duhom se krstimo Tvojim.
I tu se rađaš u preobraženju,
bogat i lijep s božanstvom svojim,
i vodiš nas sve k obraćenju.


Ta ljubav što je posadi
da cvate i plodi po svemu svijetu
drugi je život u novoj nadi
koja sad ima vatru svetu.


U njoj se vidi Tvoj lik i tijelo,
čuje se riječ višega cilja
što je izgovara Tvoje djelo,
živi se vrijeme božanskoga milja.
28.05.2019. 18:51



Isusova žeravica




Ne dopusti da te savlada zlo već zlo savladaj dobrim (Rim 12,21).”
Od zvjerstava do povjerenja, od prirodnoga do nadnaravnoga života


Čovjekova sličnost sa životinjom, posebice njihovo zajedničko podrijetlo iz praha i njihov zajednički kraj u jami, ponekad je okrutno izražena:


Jer zaista kob ljudi i zvijeri jedna je te ista. Kako ginu oni, tako ginu i one; i dišu jednakim dahom, i čovjek ničim ne nadmašuje zvijer, jer sve je ispraznost.
I jedni i drugi odlaze na isto mjesto; svi su postali od praha i u prah se vraćaju.
Tko zna da li dah ljudski uzlazi gore, a dah zvijeri silazi dolje k zemlji?”
Prop 3,19-21




Čovjek i životinja skupljeni su pod zajednički naziv „živih bića” koja su povezana često i bratskom vezom.
U Starom zavjetu životinje su tako bliske čovjeku da su sastavni dio saveza što ga je Bog sklopio s Noom te i one postaju podložne Božjem zakonu! Subota vrijedi za vola baš kao i za slugu, a čovječan se stav pripisuje i prema životinjama.


Međutim, neka vrlo jasna zapažanja već u izvještaju o postanku pokazuju kako čovjek primjećuje svoju nadmoć nad životinjom; Adam ih imenuje, ali niti jedna životinja ne može biti pomoć čovjeku, pomoć kao što je i on. Čovjek smije ubiti životinju i njome se hraniti. Napokon, da bi se kaznilo Nabukodonozorovo bezumlje, dat će mu se srce životinjsko, srce zvijeri jer ljudsko zvjerstvo simbolizira pobunu protiv duha, u konačnici protiv Boga.


Postojanjem divljih životinja ostvaruje se i predočuje pobuna prirode protiv čovjeka i nered što se uvukao u svijet.
To je stanje plod čovjekovoga grijeha jer, prije Adamova neposluha, sve životinje divlje i domaće kao da su podložne onome tko im je dao ime. No, uslijed grijeha svekoliko je stvorenje pa i životinjski svijet sada rob raspadljivosti. Na svršetku vremena, kada svijet bude očišćen od svojih grijeha, nestat će divljih životinja ili će postati miroljubive.
U ponovno sjedinjenom svijetu priroda više neće znati za pobunu pa i ono životinjsko u čovjeku također će u potpunosti biti svladano i preobraženo.
Mnoge su životinje prije Isusova dolaska imale čast da postanu čiste žrtvene životinje. Tek je žrtva Sluge Isusa, slična janjetu što ga vode na klanje, mogla i uspjela pribaviti vječno otkupljenje.


Tako se povodom biblijskih životinja i kroz njih prikazuje pa čak i proživljuje svekolika drama spasenja: pobuna, idolopoklonstvo, razlikovanje čistog i nečistog, pokoravanje Mojsijevom zakonu, pokora, prinosi i žrtve, udioništvo u spasenju u korablji Noinoj, eshatološka krotkost.
Demonska je zmija unakazila stvorenje, a sotonski ga zmaj ugrožava, ali stvorenje je spašeno i najzad će biti preobraženo žrtvom Onoga koji je Janje Božje.


Bog je smjestio čovjeka u lijep i dobar stvoreni svijet (Dufour, str. 151) da ga obrađuje i čuva, kao nadstojnik. Bog hoće da Adam potvrdi svoje vrhovništvo nad životinjama, nad prirodom te mu daje na znanje da se priroda ne smije pobožanstveniti već da treba njome ovladati, podložiti je.


Danas ljudi svjedoče o neprijateljstvu između prirode i čovjeka vidljivije nego ikada. Čovjek je svjestan da se ponaša neprijateljski prema prirodi, a priroda kao da mu se zbog toga osvećuje također neprijateljstvom.
U današnjem govoru osvetiti se znači kazniti uvredu vraćajući drugome zlo za zlo. Čovjek misli da će tako uspostaviti pravdu i pobjedu nad zlom; uvijek je zabranjeno osvetiti se iz mržnje, ali je dužnost osvetiti pogaženo pravo. No, Bog je jedini zakoniti osvetnik pravednosti. Bog osvećuje pravdu i osvećuje svoju čast (Dufour, str. 805) i u tom smislu može se reći da se samo Bog može osvetiti i donijeti pravednost, spas i osvetu. To se događa kada Isus prolijeva svoju krv: tada vrhunska ljudska nepravda otkriva beskrajnu Božju pravednost. Krista su vrijeđali, ali On sam nije vrijeđao ljude. Isus nalaže da se vjernik ne opire zlome i da se ne odupire zlotvoru kada želi uzvratiti i traži opraštanje uvreda i ljubav prema neprijateljima. Nadasve daje do znanja da će samo onaj tko je kadar podnijeti osobnu nepravdu poštedjeti i drugoga od nepravde. Nije dosta prepuštati se Božjoj osveti već je potrebno zlo savladati dobrim kao što se i neprijateljstvo prirode savladava prijateljstvom prema prirodi. Tako vjernik „sakuplja razbuktjelu žeravicu na neprijateljevu glavu (Rim 12,21)”, dovodeći ga u nemoguć položaj koji ga sili da svoju mržnju zamijeni ljubavlju.
Ljubav doživljava poraze; poslije Isusa, i kršćani umiru kao žrtve nepravde i nasilja. Oni opraštaju svojim krvnicima, ali i vape Bogu koji je vrhovni Sudac i koji će uspodtaviti pravednost i već je sada uspostavlja u kraljevstvu vječnosti gdje Isus savjetuje svojima:
Ljubite svoje neprijatelje i molite za one koji vas progone (Mt 5,44//).” Ta je zapovijed novost za čovječanstvo koju svaki vjernik Isusov iskusi već u zemaljskome životu. Kršćanin koji oprašta ne obmanjuje samoga sebe prema svijetu u kojem živi, ali i dosljedno ispunjava savjet Pisma: stavljati ugljevlje na glavu svoga neprijatelja. To nije onakva osveta kao nekada već oganj koji se pretvara u žarku ljubav ako neprijatelj na to pristane (Dufour, str. 688): Čovjek koji ljubi neprijatelja, nastoji ga pretvoriti u prijatelja, a u toj susretljivost ga pretječe Bog sam: kad smo Mu još bili neprijatelji, On nas je sa sobom pomirio smrću svoga Sina (Rim 5,10).


To je već ulazak u kraljevstvo nebesko, u raj Isusove vjere i prisutnosti jer tko nauči opraštati, dobiva snažnu pomoć od Isusa i izobilje darova duhovnih kao što su ljubav, mir i radost u Duhu Svetome.


Isus nije porekao neprijateljstvo već ga je pokazao u njegovoj punoj dimenziji u času kad ga je pobijedio. Neprijateljstvo nije činjenica kao druge činjenice; ono je misterij, znak kraljestva Sotone, neprijatelja u najvišem smislu, ali Isus je svojima dao vlast nad svakom moći neprijatelja (Lk 10,19) koja proistječe iz borbe u kojoj je Isus svojom smrću pobijedio smrt. Isus je oborio pregradu neprijateljstva što je razdvajala čovječanstvo. Kršćanski vjernik zna da ga križ vodi k pobjedi. Taj je križ mjesto izvan kojega nema izmirenja ni s Bogom, ni među ljudima, a niti s prirodom.


On, Krist je naš jedini mir, On koji od oba naroda učini jedan time što pregradu koja ih je rastavljala – neprijateljstvo sruši u svome tijelu, time što uništi Zakon zapovijedi s njegovim odredbama, da od dvaju naroda stvori, u sebi, jednoga novoga čovjeka, tvoreći mir, i da oba u jednome tijelu pomiri s Bogom po križu – ubivši u sebi neprijateljstvo (Ef 2,14-16)”. 28.05.2019. 11:12

Monday, May 27, 2019

Riječ Ljubavi




O, kada bih sanjala
sve ono što imam,
kad bih se klanjala
svemu što primam,


ne bih Te dostigla
tako upoznati
i ne bih postigla
da se pozlati


svaka Ti riječ Duha
što Ga u meni rađa
ova pustinja suha.
To nije nikakva krađa,


Ti želiš od mene
još više ploda,
makar ne vide mi zjene
i nije nikakva moda


zapostaviti svoj spas
radi stvaranja gline.
Tako mi imamo nas,
tako ni ratnik ne gine,


niti se cvijet predaje tako,
a niti ne prestaje
klanjanje svako,
i nikad se duša tako ne kaje.


Tvoja je ljubav u stvaranju
što mi ga nudiš,
pa čak i u paranju
sa mnom se trudiš;


Ti me ne čekaš u tišini
gdje sigurno znam da sam Tvoja
već šalješ me širini
i tražiš da više budem svoja.
27.05.2019. 19:33

Povratak duše



Tamnica crna,
svagdanji okovi
bez čavla, bez trna
i gorki sokovi


koje ispijam
jer tako se mora,
tako se klija
i sviće zora;


tako se robuje,
tako preživi
onaj tko čuje
i tko se divi


nebeskim crtama.
Dozvola za šetnju
u zemaljskim brtvama
za dušu sretnu


što vidi svjetla,
razgibava udove
pod naletom vjetra,
ne priznaje sudove.


I nitko ne zna što se krije
iza visoka zida,
da li se plače i smije,
ima li sluha i vida.


U dvorištu zatvora
svi su zadovoljni;
plodovi zatora
i osmijesi dragovoljni


pa povratak tmini
gdje sunča se duša
u tišini, u mrklini.
I prestaje suša,


pije se nektara,
svježa i slatka
jer ne daje dara
šetnja kratka


već duhovni ponor
u kojega padam
da ne gledam pomor
i da se nadam.
27.09.2019. 09:48

Sunday, May 26, 2019

Zora uskrsnuća




Mnoge priče
beskrajne su,
nemaju svršetka,
stih im viče
prebajne su
do posljednja retka


kao što bih reći,
kad bih znala,
što je zora rana
što je mogu steći,
a da nisam krala
ni česticu dana,


u tom kriču ptica
i cvrkutu sjajnu
koje sunce diže
iz dalekih ravnica
kao vječnu tajnu
što prilazi sve to bliže,


što je cvrkutanje glasnije
kao da su jutarnji čuvari
molitvena gradska časa
i pjevanje im jasnije
kao razgovor, u stvari,
što ga vode iz sveg glasa


da bi svaka se probudila,
da bi svaka ptica čula
o svom rasporedu sati,
da se ne bi začudila
kad nebeska kula
od sunčanih vlati


sva procvate
na početku dana
sred neba plava
što prostire late
jer je pjesma rana
jedina i zdrava,


jer donosi svitanje
što kasnije stiže
kada već su siti ptići;
cvrkutanje svagdanje,
a dan polako gmiže
da bi uskrsnuće stići.
26.05.2019. 04:57

Saturday, May 25, 2019

Nebesko preobraženje



Ne znam od čega se molitva sastoji,
je li za Nebo ili za mene
i kamo smjera moje traženje;
zašto srce mi žuriti nastoji,
stići do Drva i njegove sjene.
Kao da čekam preobraženje,


ma kako mi bilo strano i suho
to slavno stanje egzotična stila
i šutnja što u srcu mome vlada.
Ja tražim, ja čekam na novo ruho
s nebeskom svilom, od duhovna tila
što nosi na sebi riječi od žada,


pjesmu anđela, zborove njihove
bez kojih mi svijet ne bi ni postojao,
a smrti bi moje još uvijek bilo.
Ja ne znam ni zašto sastavljam stihove
kad bi mi samo jedan jedini dostajao
da stignem gore u nebesko krilo


makar sam prašina bez ijednoga traga
koju nije još dodirnula stopa, ni korak
kako bih mogla znati da sam onako živa
kako to zna ona pjesma i molitva blaga,
kako to zna onaj križ, težak i gorak
ili prah miomirisa što ovuda pliva.


Kako je slatko u traženju naći „Bog” i „ja”,
kao da nalik je versu Kristova mistika
u nadi što gleda u pomoć i Proviđenje
i s okusom ona konkretna beskraja
što se u molitvi javlja poput distiha
kojime primam nebesko preobraženje.
25.05.2019. 21:26

Popular posts