Sunday, August 28, 2022

Obred poniznosti


 

Kažu, dobro je da su Te ubili,

da su Te malo mučili i krv Ti prolili.

Zlodusi su svijeta svi se sljubili,

dao si se, Bože Oče, da bi svi Te molili.



Žena! Ona žena vodila nas, Majka naša

što tad ponizna je bila poput cvijeta

jer je znala da je stigla opća Pasha,

oprali smo haljine si čitavoga svijeta.



Nije dobra samo Zahvalnica, Tvoje Tijelo i Tvoj Duh,

nije dovoljna za poklon, adoraciju.

Poniznošću dijele sav taj sveti Kruh,

ja Te ljubim kao posinak Ti svaku naciju.



Jer Te slijedim kao Marija,

jer si uzeo me iz tog blata,

jer za mene Tvoja je Kalvarija.

Majka si mi usred zakopana zlata.



Biser si mi što ga meni dade,

oholoj i tako zanesenoj savršenstvom;

uze od me sve što stekoh, rose mlade,

i sada si Baština mi kraljevanja i svećenstvom.



Nisam tako naivna da tjeram imitaciju i glumu,

želim biti u Tebi i kao Ti,

bog u svom životu i u svome umu,

i uz Tvoju volju što je poput vječne Pomoći.



Prašinu si načinio zrakom,

a ja ne znam što sve zborim.

Duhom si me uzvisio mahom,

iz ta Duha, lijepo li je, i Tebi govorim.

28.08.2022. 13:59



Wednesday, August 24, 2022

Anđeli Uskrsnuća



Kriste moj što u srcu mi prebivaš,

Duše Sveti, Stvoritelju svjetla moga

u kojemu tajne svoje mi otkrivaš,

Prijatelju čitavoga zbora svoga,



ukućani svete slave Tvoje dižu ruke

dlanovima da Te otvorenim hvale,

da Te ljube sve to više plodovima Muke

u koju su njihove sve muke stale.



Oče sviju vjernih Isusovih molitelja,

sada nam pokaži grobni kamen Uskrsnuća

koji otvara se poput najdražega svetitelja

naše vjere, naše nade i ljubavi vruće.



Neka bude sve što nosi milosrdna volja

sljedbeniku Tvome koji dolazak Ti čeka,

nek se vrši pravda Tvoja, od svih bolja,

neka ulije se venama Ti žive krvi rijeka.



Slavit će Te mučenici, apostoli, siromasi,

tužna srca vidjet će Te dušom kakav jesi

i života svaka zaustavit će se uzdasi.

U kraljevstvu Tvome nestat će i smrt, i grijesi.



Plač i uzdah postat će veselje, radost

kada vide suze svoje u kamenu dragom,

kad uskrsnu kao vječna mladost

u Tvom svetom zagrljaju blagom.

24.08.2022. 10:47





 

Tuesday, August 23, 2022

Napuštena barka


 

Dočekat ću Tvoje ruke

što su mene blagoslivljale

nježnom riječju, krvlju Muke,

i od svijeta me sakrivale.



Znam da to je neminovno,

biti vjernost i pravednost sama

gdje je življe tvrdovrato, nepokorno,

al' ne vlada svijetom tama.



Zato dolaziš mi od tog časa

kad sam Tebe nebu ispratila,

kad još trgala sam zlatna klasa

jer sam vječnost zadobila.



Osjećam Te često tu, u danu,

i u večerima, i u svitanjima,

Kriste koji daješ se za hranu

u tim slijepim skitanjima



kada prepuštam se Tvojoj stazi;

tada sigurna sam kao stijena

po kojoj mi hladna stopa gazi

jer mi dijeliš obilato od svog plijena.



Usmjeravaš moje nesigurne pramce

preko mora nemirna i uzburkana,

zaobilaziš sve brodice i čamce,

što su poput olupine uljuljkana,



čvrsto držiš me i braniš da se ne dam

svojim vilama i raznim varkama.

Samo mi je stalo da Ti dušu predam

što je rasipam po napuštenim barkama.

23.08.2022. 06:06



Monday, August 22, 2022

Psalam 29 Himna Riječi Božjoj

 


Prinesite Gospodinu, sinovi Božji, *
    prinesite Gospodinu slavu i moć!
Prinesite Gospodinu slavu njegova imena, *
    poklonite se Gospodinu u svetištu njegovu!

Čuj! Gospodin nad vodama, *
    Gospodin nad vodama silnim!
Čuj! Gospodin u sili, *
     Gospodin u veličanstvu!

Čuj! Gospodin lomi cedre, *
     Gospodin lomi cedre libanske,
i Liban skakuće poput teleta, *
    a Sirion kao mlado bivolče!

Čuj! Gospodin sipa munje, *
    Gospodin sipa munje ognjene!
Čuj! Gospodin potresa pustinjom, *
    Gospodin potresa pustinjom kadeškom!

Čuj! Od straha se mlâde košute, *
    prerano se mlâde košute šumske.
Čuj! Bog veličanstveni zagrmje, *
    a u Hramu njegovu svi kliknuše: Slava!

Gospodin nad vodama stoluje, *
    stoluje Gospodin - kralj dovijeka!
Gospodin narodu svom daje jakost, *
    Gospodin narod svoj mirom blagoslivlje.

Slava Ocu i Sinu *
    i Duhu Svetomu.
Kako bijaše na početku,
 †
    tako i sada i vazda *
    i u vijeke vjekova.                       

 Amen.







Djevičanska Kraljica Majka


 

Za vrijeme svoga javnog djelovanja Isus se nikada ne prepušta mesijanskom oduševljenju mnoštva koje je jako pomiješano s ljudskim elementima i vremenitim nadama.

Jednom ipak – bilo je to prigodom svečanog ulaska u Jeruzalem – pristaje na javnu manifestaciju: nastupajući skromno, u skladu sa Zaharijinim proroštvom (Mt 21,5 i Zah 9,9), dopušta da Mu kliču kao Kralju Izraela. Ali upravo taj uspjeh ubrzat će čas Isusove muke. Najzad će, u čisto eshatološkoj perspektivi, progovoriti svojima o svojem Kraljevstvu: u trenutku kad ima početi Njegova Muka (Lk 22,29 sl.).



Isusovo kraljevanje uspostavlja se navješćivanjem Njegova evanđelja (Dj 1,8 ). Isus jest Kralj, takvim Ga obznanjuje kršćansko propovijedanje koje na Isusa primjenjuje proročka Pisma:

- Isus je Kralj pravde (Ps 45,7 i Heb 1,8);

- Isus je Kralj Svećenik iz Psalma 110,4 (Heb 7,1);

- Isusovo otajstveno kraljevanje naglašavaju evanđelisti kada govore o Njegovom djetinjstvu (Lk 1,33 i Mt 2,2);

- Isusovo kraljevstvo nije od ovoga svijeta (Iv 18,36);

kršćani postaju Isusovim podanicima kad ih Bog istrgne iz vlasti tame i prenese u kraljevstvo svoga Sina u kome imaju otkupljenje (Kol 1,13).



U simboličnoj slici posljednjih vremena što je ocrtava Otkrivenje započet će preokret pohodom svih kraljeva protiv Janjeta: predavši svoju vlast Zvijeri (Otk 17,13), oni se sabiru u očekivanju velikog Dana, ali Janje će ih pobijediti jer je ono „Gospodar gospodara i Kralj kraljeva (Otk 17,19 i 19,1 te usp. Otk 1,5).”

Isusova će paruzija značiti silovito očitovanje Njegovoga kraljevskog dostojanstva, a ujedno i Božjeg kraljevanja (Otk 11,15; 2 Tim 4,1 ): prema Izaijinom proroštvu (Iz 11,4), Kralj – Sin Davidov uništit će tada Antikrista sjajem svoga dolaska (2 Sol 2,9).

Na Posljednjoj večeri Isus je obećao Dvanaestorici: „Zato ja vama dajem kraljevsku čast kao što ju je Otac moj meni dao, da jedete i pijete za mojim stolom u mome kraljevstvu te da sjedite na prijestoljima i sudite dvanaerst Izraelovih plemena (Lk 22,29 sl; usp. Otk 7,4-8.15). Dufour, str 437.





Djevica Marija je Mesijina majka.

Već praevanđelje navješćuje da je ona majka, Žena čije će potomstvo satrti glavu zmiji (Postanak 3,15).

Kasnije, u izvještajima u kojima vidimo kako Bog pobjeđuje neplodnost, pretvarajući je u plodnost, žene koje praocima rađaju potomstvo daleki su pralik Djevice – majke. Taj pojam djevičanstva natuknut je u proročanstvima o Emanuelu (Iz 7,14) i o Onoj koja ima roditi (Mih 5,2); svakako, evanđelisti su posvjedočili da se to proročanstvo ispunilo u Isus Kristu (Mt 1,23; Lk 1,35 sl). Dufour, str 525.



Važna uloga što je Isusova Majka ima u kršćanskoj predaji ocrtana je u pisamskoj objavi. Ako su Dvanaestorica usredotočila svoje zanimanje na Isusovu službu, od Njegova krštenja pa do Uskrsa, razlog je tome što su oni mogli govoriti samo samo o događajima u kojima su sudjelovali i što su morali odgovoriti najhitnijim zahtjevima svoga poslanja. Normalno je što se izvještaji o Isusovom djetinjstvu javljaju tek potom; Marko ne zna za njih i zadovoljava se time da dvaput spomene Isusovu majku. Matej ih donosi, ali usredotočuje se na Josipa, Davidova potomka koji prima nebeske poruke i koji Djevičinu Sinu daje ime Isus. Marija u punom svjetlu nastupa kod Luke; ona ima prvenstvenu ulogu u počecima Evanđelja, odlikujući se istinskom osobnošću, ona u vrijeme rađanja Crkve moli zajedno s učenicima u dvorani Večere (Dj 1,14). Ivan, najzad, uokviruje Isusov javni život dvama marijanskim prikazima: Isus u Kani i na Kalvariji svojjim autoritetom utvrđuje Marijinu zadaću, prvo njenu zadaću kao vjernice, zatim kao majke Njegovih učenika.

Ovo postupno osvješćivanje s obzirom na Marijinu ulogu ne smije se tumačiti naprosto psihološkim razlozima: ono je odraz sve dubljeg i dubljeg pronicanja u sam Isusov misterij koji je neodvojiv od „žene” od koje se ushtio roditi (Gal 4,,4). Dufour, str 514.



Djevica Marija ostaje Majkom i tada kad Isus ulazi u odraslu dob. Stoji uza Sina u trenucima bolnih rastanaka. No, njezina zadaća poprima tada nov oblik. Luka i Ivan daju to osjetiti na dvjema glavnim etapama Isusova sazrijevanja. U dvanaestoj godini, kao punopravan Izraelac, Isus obznanjuje svojim zemaljskim roditeljima da On pripada štovanju svog nebeskog Oca (Lk 2,49). Kad u Kani otpočinje svoje poslanje, Njegove riječi Mariji: „Ženo, što hoćeš ti od mene?” (Iv 2,4) manje su riječi sina, a više riječi Onoga koji je odgovoran za Kraljevstvo; zato On za sebe traži neovisnost kraljevskog izaslanika. Od sada pa do kraja Njegova zemaljskoga života lik majke blijedi pred likom vjernice.

To odvajanje doživljava svoj vrhunac pod Križem. Otkrivajući Mariji Isusovu sudbinu, Šimun joj je bio najavio da će joj mač probosti dušu, zbog razdora Izraela i kušnji njegove vjere (Lk2,34 sl).

Na Kalvariji se dopunjuje njeno materinstvo, kako to pokazuje Ivan u prizoru u kojemu je svaki potez značajan. Marija stoji uspravno podno križa. Isus je još jednom svečano oslovljava sa „ŽENO”, što ističe Njegovu vlast kao Gospodina Kraljevstva. Naznačujući svojoj majci prisutnog učenika riječima: „Evo ti sina”, Isus je poziva na novo materinstvo koje će joj postati zadaća od tada u Božjem narodu. Možda je Luka htio ukazati na Marijino poslanje u Crkvi kako moli s Dvanaestoricom u očekivanju Duha (Dj 1,14); jer to sveobuhvatno materinstvo svakako odgovara njegovoj misli koja je u Mariji vidjela oličenje Božjeg naroda, Kćer sionsku (Lk 1,26-55). Dufour, str. 518.



Djevica Marija u odnosu na Isusa ima naročit položaj kakav nema ni jedan drugi član Crkve. Ona je Mati Isusova. I ona je to svojevoljno. Marija prihvaća roditi Sina Božjega za narod Božji. I tako ona predstavlja sav taj narod, obvezujući ga tim prihvaćanjem spasenja što mu ga Bog nudi. Upravo ta uloga omogućuje da se Marija usporedi s Kćeri Sionskom (Sef 3,14, usp. Lk 1,28), s novim Jeruzalemom u njegovoj majčinskoj ulozi.

Ako se novo čovječanstvo može usporediti sa Ženom kojoj je Krist – Glava = Prvorođenac (Otk 12,5), može li se onda zaboraviti da se takav misterij konkretno stvorio u Mariji, da ta Žena i ta Mati nije puki znamen, već da je zaslugom Marije imala svoju opstojnost? I u ovom se pogledu utvrđuje tako snažna veza između Marije i Crkve da se iza Žene koju Bog otima nasrtajima Zmije (Otk12,13-16) i koja je protuslika Eve, prevarene od iste Zmije (2 Kor 11,3; Post 3,13), ocrtava u isto vrijeme i Marija, i Crkva jer takva je bila Marijina uloga u naumu spasenja. Zato je predaja s punim pravom u Mariji, a u isti mah i u Crkvi, vidjela „novu Evu”, kao što je Isus „novi Adam”.



Upravo je Marijinim posredovanjem Sin Božji, jedini Posrednik, postao bratom svih ljudi i utvrdio s njima svoju organsku vezu, jednako kao što ga narod uopće ne dosiže, a da ne prođe kroz Crkvu, koja je Njegovo Tijelo (Kol 1,18).

Stav kršćana prema Mariji vodi se tom temeljnom činjenicom i zato je Marija u tako izravnoj vezi sa stavom kršćana prema Crkvi, svojoj Majci (usp. Ps 87,5; Iv 19,27). Dufour, str 521. 21.08.2022. 23:53



Marija je tako Djevica, Supruga i Kraljica Majka.





Kad dođe punina vremena, odasla Bog Sina svoga: od žene bi rođen, Zakonu podložan da podložnike Zakona otkupi te primimo posinstvo.” Gal 4.4-5






Saturday, August 20, 2022

Pohod Slave Kristove



Ljubav me Tvoja budi,

osjećaj života blažena

i blagosti, i životne mekoće

tu, u duši što mi rudi,

gdje mi tijelo kao pjena,

a u grudima mi srce od lakoće.



I čežnja se iznova rodi

za nebeskim dobrima,

i zahvalnost moja za Te

jer me u sebi porodi,

jer u Tebi sve se ima,

i minute se ne krate.



Srce samo od sebe govori

da za Tvoju nježnost dobro zna,

za taj Kristov mir i moć.

Duše Sveti, zamirisali su lovori

kad sam Tebe zazvala

da mi Te proslijedi kišna noć.



Ti me cijelu čašću ispunjavaš,

čisto srce stvaraš meni,

milosrđe razlijeva se kao plam

što ga moždanima rasplinjavaš

da u djelima se odmah oplemeni

jer u Tebi život nikad nije sam.



Vječnost pjeva Tebi hvale

i slave Te zvijezde, sva stvorenja,

stvorovi Te svi odreda sada sanjaju.

Vatre bez Tebe se ne zapale,

Ti si slatka tajna Božja proviđenja

u kojem se svi životi rađaju i klanjaju.

20.08.2022. 03:27





 

Friday, August 19, 2022

Ljubav Oca i Sina

 






5 A sada ti, Oče, proslavi mene kod sebe
onom slavom koju imadoh kod tebe
prije negoli je svijeta bilo.”



Da, Gospodine, Tvoja Muka koja je bila samo Tvoje predavanje svijetu, na nemilost Tvojih mučitelja, izvanredan je dokaz Tvoje ljubavi prema vjernicima, općeniti je i univerzalni dokaz za ljubav, i ne samo za to da je ljubav moguća i da postoji, već da je ona od Boga; i ne samo da je od Boga Oca i Sina, i Duha Svetoga, nego je znak da je Bog čista Ljubav, a to si Ti, Gospodine.

Tvoj uspon na Golgotu, na Križ, je ukazanje Ljubavi koja nikada ne prestaje već postoji do kraja, do smrti, i ne samo do smrti, nego stvarno tek u smrti Tvojoj počinje za Tvoje vjernike. Ne samo zato što si nas ljubio do kraja, nego zato što je Ljubav, koja je Bog Stvoritelj, jača od svega. I ne samo zato što nas ljubiš, nego Križ je mjesto na kojemu si nas sve od naše smrti oslobodio.

Proslavio Te Otac naš na nebesima, Kriste Isuse, proglasio Te Pravednikom jer jedino tako si mogao pokazati vjernicima da si uskrsnuo, a i da će i oni uskrsnuti. Proslavio Te Otac Tvoj, Isuse.



6 Objavio sam ime tvoje ljudima
koje si mi dao od svijeta.
Tvoji bijahu, a ti ih meni dade
i riječ su tvoju sačuvali.
7 Sad upoznaše
da je od tebe sve što si mi dao
8 jer riječi koje si mi dao
njima predadoh
i oni ih primiše
i uistinu spoznaše da sam od tebe izišao
te povjerovaše da si me ti poslao.



12 Dok sam ja bio s njima,
ja sam ih čuvao u tvom imenu,
njih koje si mi dao;
i štitio ih te nijedan od njih ne propade
osim sina propasti,
da se Pismo ispuni.”



Isuse, dobio si poslanje od Oca, Ti, Riječi Očeva koja sama ne učini ništa, nego sve što joj Otac naloži, to reče, to učini. I oni bolesnici koje si ozdravio bijahu Tvoje poslanje; i oni gladni koje si nahranio bijahu Tvoje poslanje, a i oni koji su Te slušali bijahu Tvoje poslanje. Ako je tko otpao, taj nije bio Tvoje poslanje, vidio si to, izvršio svoje. A one koji ostadoše uz Tebe primio si i čuvao jer su Ti bili dar od Oca. To su oni koji su bili barem toliko poslušni da su prihvatili riječi Oca koje im je predala Riječ Očeva, a to si Ti, Isuse, tako nenametljiv, tako ljubazan, tako jasan i jednostavan da je teško čak i zamisliti da si zaista od početka pravi Čovjek kao što smo mi, ali da si svet i bez ikakva grijeha, mrlje ili mane. Ti si Riječ koja ima snagu, Riječ koja ima vlast, Riječ koja je tvrdi govor, ali Riječ istinita nad svakom istinom. I sve nas, koji Te slijedimo, zaista predano čuvaš za Oca. Mi smo Tvoje poslanje, Tvoji svećenici na zemlji i oni koji slušaju Tebe kroz Tvoje svećenike na zemlji.



14 Ja sam im predao tvoju riječ,
a svijet ih zamrzi
jer nisu od svijeta
kao što ni ja nisam od svijeta.
15 Ne molim te da ih uzmeš sa svijeta,
nego da ih očuvaš od Zloga.”



Kada si uvidio kako Tvoji učenici nisu uvijek dragi svima i dobrodošli, usrdno si i Oca molio da ih s Tobom od svega čuva, od svih zala. I zaista, tko Te sluša, taj Te doživi s velikim Tvojim mirom jer je u Tebi, Isuse, siguran kao nigdje drugdje.





18 Kao što ti mene posla u svijet
tako i ja poslah njih u svijet.
19 I za njih posvećujem samog sebe
da i oni budu posvećeni u istini.”



Isuse, Ti si naš jedini Veliki Svećenik, ne kao drugi i prijašnji svećenici koji su morali prvo okajavati svoje grijehe, a potom i grijehe svoga naroda. Ti si Janje, žrtveno Janje bez mane, žrtva prinosnica i žrtva pričesnica, sav bez grijeha i svet, za svoj narod, za svoje ovce koje od Tvojih pašnjaka žive, i plode. Jer Ti si, Riječi, Istina koja sama sebe prinosi i posvećuje za svoje vjernike, najsavršenija molitva i žrtva pred Bogom Ocem koji dodaje posvećenje u istini svima koji vjeruju, slušaju i mole Boga, Oca našega. Po Tebi, Kriste, s Tobom i u Tebi. 19.08.2022. 22:38



20 Ne molim samo za ove
nego i za one
koji će na njihovu riječ vjerovati u mene:
21 da svi budu jedno
kao što ti, Oče, u meni
i ja u tebi,
neka i oni u nama budu
da svijet uzvjeruje da si me ti poslao.
22 I slavu koju si ti dao meni
ja dadoh njima:
da budu jedno
kao što smo mi jedno –
23 ja u njima i ti u meni,
da tako budu savršeno jedno
da svijet upozna da si me ti poslao
i ljubio njih kao što si mene ljubio.
24 Oče,
hoću da i oni koje si mi dao
budu gdje sam ja,
da i oni budu sa mnom:
da gledaju moju slavu,
slavu koju si mi dao
jer si me ljubio
prije postanka svijeta.”

Iz Evanđelja po Ivanu, glava 17



Popular posts