Ljudi
su duhovni, duševni, tjelesni, zemaljski, nebeski, obrazovani,
nepismeni... i raspršeni, rastavljeni, posvađani, zaraćeni od
pamtivijeka do sutrašnjice.
Duhovnost
je ljudska ono što zalijepi ljude zajedno u jedinstvenoj želji da
svijetom vlada neki mir i red.
Duhovnost
približava ljude koji tada nisu više stranci.
Duhovnost
sjedinjuje ljude u bračne parove, u kolege, u obitelj, u različite
zajednice, u domovinu, u vjeru kršćansku. Jer bez kršćanstva nema
istinske, izvorne duhovnosti. Višestoljetna kršćanska kultura
naučila je mnoštvo ljudi govoru, pismenosti, riječima i
duhovnosti. Ljudi koji nisu posebno pismeni, a marljivi su na djelu i
imaju strpljenja i vremena za učenje, promišljaju u svojim djelima
o njihovom i svojem smislu postojanja i tako u zrelijoj dobi,
zahvaljujući iskustvu, postaju duhovni.
Slično
je sa siromasima u duhu, bez obzira na pismenost i obrazovanje, ali s
naglaskom na kršćansku vjeru.
Da
bismo mogli sricati Sveto pismo, moramo znati čitati i pisati, a ako
znamo pročitati odlomak i razumjeti ga, možemo to učiniti i s
lektirom i literaturom, a naročito u vjerskom čitanju Svetoga
pisma. No, Sveto pismo mogu tumačiti samo zajednice učenih,
pismenih, religioznih ljudi s iskustvom, a to je u kršćanstvu
Crkveno učiteljstvo koje temelji svoje tumačenje na znanosti koja
govori o Bogu, što je teologija, i na ostalim znanostima kao što je
filozofija, svjetovna i kršćanska, kao što je opća i pojedinačna
književnost, kao što je povijest i historiografija, kao što je
povijest književnosti i povijest kršćanstva. Tu ćemo se
zaustaviti, recimo, na književnosti koja nam pomaže da postanemo
zaista pismeni ljudi, a tada ćemo lakše shvatiti pojedine književne
vrste i kazališne predstave, koncerte, opere, poeziju sa svih strana
svijeta.
Slabo
smo pismeni, a slabo smo i kulturni kao da smo pismeni, i, također,
slabo se u liberalizmu odlučujemo za napore, a bolje za nerad,
lijenost, zabavu i razbibrigu (a brige nam stvara upravo naša
nepismenost). Također radije lobiramo i prajdamo, marširamo za
slobodu ovoga i onoga, za novo normalno koje uopće nije novo: prije
pet tisuća godina to se sve već učilo u Sodomi i Gomori, gradskim
centrima koji su predstavljali vrhunac napretka, za razliku od
zemljoradnika u prirodnom (seoskom) okolišu i od stočara od kojih
nastadoše pastiri.
Proroci
bijahu profesori koji su bili pripadnici stočarskog i pastirskog
načina života i naroda, ali bi ih Bog zvao i iz gradskih krugova,
sa svih strana, u svoju službu prorokovanja gdje su oni naučavali
kako je duhovnost, odnosno, Duh Božji onaj koji silazi i dolazi kao
riječ, kao pismenost koja liječi probleme i bolesti, čisti od
pokvarljivosti i zaista u svakoj duši prosperira, a po njoj i cvate
cvijeće, plodi se zemlja i kiše su čiste, za kišnicu. Tako je i
neka zemlja kultivirana, zahvaljujući pismenosti žitelja te zemlje,
kulturi, a to se može steći požrtvovnim čitanjem probrane
književnosti, ali i bilo koje, radi usporedbe i razlikovanja duhova.
Nikakva umjetnost nije ravna književnosti, niti slika nije savršena,
niti glazba nije dovršena, ali književna pisana i pročitana riječ
upotpunjuje sve, i znanje i čovjeka.
Stoga
je dobro sricati Sveto pismo i slijediti tumačenje Katoličke Crkve
o Bibliji jer Katolička Crkva je jedini tumač Svetoga pisma.
Ovo
je osvrt na pismo pape Franje o književnosti koje toplo i natoplije
preporučujem pročitati u cijelosti i dati djeci da to pročitaju te
im odgovoriti na pitanja i nejasnoće, a ne poslati im na mobitel da
se sami snalaze, bez vas. 20.08.2024. 11:03
književnost je vježbalište za razlučivanje
https://hkm.hr/vijesti/vatikan/papa-franjo-knjizevnost-je-vjezbaliste-za-razlucivanje/