Ukratko
iz Katekizma Katoličke Crkve
Sakrament
Krštenja
1275
Kršćanska inicijacija se ostvaruje trima sakramentima:
-
krstom koji je početak novoga života,
-
potvrdom koja taj život učvršćuje i
-
euharistijom koja učenike hrani Kristovim Tijelom i Krvlju da ih
preobrazi u Krista
1278
Bitni je obred krštenja uranjanje krštenika u vodu ili izlijevanje
vode na njegovu glavu uz zazivanje Presvete Trojice, to jest Oca,
Sina i Duha Svetoga.
1279
Krsni plod ili krsna milost bogata je stvarnost koja sadrži:
-
oproštenje istočnog grijeha i svih osobnih grijeha,
-
rođenje na novi život kojim čovjek postaje posinjenim djetetom
Boga Oca, udom Kristovim, hramom Duha Svetoga.
-
Istim činom krštenik se pritjelovljuje Crkvi, Kristovu Tijelu, i
postaje dionik njegova svećeništva.
1280
Krštenje utiskuje kršteniku u dušu neizbrisiv duhovni biljeg,
karakter, koji vjernika posvećuje za bogoslužje kršćanske vjere.
Zbog toga pečata krštenje se ne može ponoviti.
Sakrament
Potvrde
1316
Potvrda usavršuje krsnu milost; ona je sakrament koji daje Duha
Svetoga da nas dublje ukorijeni u božansko posinstvo, da nas čvršće
pritjelovi Kristu, da ukrijepi našu vezu s Crkvom te nas tješnje
pridruži njezinom poslanju i pomogne da kršćansku vjeru svjedočimo
riječju i djelima.
1317
Potvrda, kao i krštenje, u dušu kršćana utiskuje duhovni biljeg
ili neizbrisiv karakter; zato se ovaj sakrament može primiti samo
jednom u životu.
1319
Potvrđenik koji je dostigao dob razuma treba, primajući sakrament,
ispovjediti vjeru, biti u stanju milosti, imati nakanu da primi
sakrament te biti spreman prihvatiti zadaću Kristova učenika i
svjedoka, u crkvenoj zajednici, i u zemaljskim poslovima.
1320
Bitni obred potvrde je pomazanje svetom krizmom na čelu krštenoga,
uz polaganje ruke podjelitelja i riječi 'Primi pečat Dara Duha
Svetoga'.
Sakrament
Euharistije
1407
Euharistija je srce i vrhunac života Crkve jer njome Krist Crkvu i
sve njezine članove pridružuje svojoj žrtvi hvale i zahvaljivanja,
koju je jednom zauvijek na križu prinio Ocu; po ovom sakramentu, on
izlijeva milost spasenja na svoje Tijelo – Crkvu.
1408
Euharistijsko slavlje uvijek obuhvaća navješćivanje Božje riječi,
zahvaljivanje Bogu Ocu za sva njegova dobročinstva, naročito za dar
Sina, zatim posvećenje kruha i vina, i sudjelovanje u liturgijskoj
gozbi primanjem Tijela i Krvi Gospodnje. Sve to tvori jedinstven
bogoštovni čin.
1409
Euharistija je spomen - čin Kristova Vazma: to jest djela spasenja
koje je Krist izvršio životom, smrću i uskrsnućem, a koje se
uprisutnjuje po liturgijskom činu.
1410
Krist, veliki i vječni svećenik Novoga Saveza, djelujući po službi
svećenika, prinosi euharistijsku žrtvu. I taj isti Krist, stvarno
prisutan pod prilikama kruha i vina, prinos je euharistijske žrtve.
1412
Bitni znakovi euharistijskog sakramenta jesu pšenični kruh i trsovo
vino na koje svećenik zaziva blagoslov Duha Svetoga i govori Isusove
riječi sa Posljednje večere 'Ovo je moje Tijelo koje će se za vas
predati... Ovo je kalež moje Krvi...'.
1413
Posvećenjem se izvršuje pretvorba kruha i vina u Tijelo i Krv
Kristovu. Pod posvećenim prilikama kruha i vina, istinski, stvarno i
bitno, biva prisutan sam Krist, živi i proslavljeni, njegovo Tijelo
i Krv, zajedno sa svojom dušom i svojim božanstvom.
1414
Ukoliko je žrtva, Euharistija se prinosi, i kao zadovoljština za
grijehe živih i mrtvih, i zato da se od Boga dobiju duhovna ili
vremenita dobra.
1416
Sveta pričest Tijelom i Krvlju Kristovom povećava jedinstvo
pričesnika s Gospodinom, oprašta mu lake grijehe i čuva ga od
teških. Primanje ovog sakramenta utvrđuje jedinstvo Crkve,
otajstvenog Kristova Tijela, jer jača veze ljubavi pričesnika i
Krista.
1418
Budući da je u oltarskom sakramentu prisutan sam Krist, treba ga
častiti poklonstvenim štovanjem. Pohod presvetom Sakramentu dokaz
je zahvalnosti, znak ljubavi i dužnost priznanja Kristu Gospodinu.
1419
Budući da je Krist prešao s ovoga svijeta k Ocu, u Euharistiji nam
daje zalog buduće slave kod njega: sudjelovanje u svetoj žrtvi
poistovjećuje nas s njegovim Srcem, podupire nam snage na putu
života, budi čežnju za životom vječnim i već sada nas
sjedinjuje s nebeskom Crkvom, s blaženom Djevicom
Marijom i svima svetima.
Sakrament
Pokore i Pomirenja
1485
Na sam dan uskrsnuća, uvečer, Gospodin Isus se ukaza apostolima i
reče im: „Primite Duha Svetoga. Kojima otpustite grijehe,
otpuštaju im se; kojima zadržite, zadržani su im (Iv 20,22-23)”.
1486
Oproštenje grijeha počinjenih poslije krštenja daje se posebnim
sakramentom koji zovemo sakrament obraćenja, ispovijedi, pokore ili
pomirenja.
1487
Tko griješi, nanosi uvredu Božjoj časti i ljubavi, svome vlastitom
dostojanstvu čovjeka pozvanog da bude dijete Božje i duhovnom
zdravlju Crkve kojoj svaki kršćanin treba biti kamen živi.
1488
U svjetlu vjere nema težeg zla od grijeha, i ništa nema gorih
posljedica za same grešnike, za Crkvu i za sav svijet.
1489
Vratiti se u zajedništvo s Bogom, nakon što se grijehom izgubilo,
moguće je samo po milosti Boga koji je bogat milosrđem i brižljiv
za spas ljudi. Treba moliti za taj dragocjeni dar sebi i drugima.
1490
Hod povratka Bogu, nazvan obraćenje i kajanje, uključuje bol i
odbojnost prema počinjenim grijesima, te čvrstu odluku ne griješiti
ubuduće. Obraćenje se, dakle, odnosi na prošlost i budućnost;
hrani se nadom u Božje milosrđe.
1491
Sakrament Pokore se sastoji od triju pokornikovih čina i od
svećenikova odriješenja. Čini pokornika jesu: kajanje, ispovijed i
očitovanje grijeha svećeniku, te odluka da će se izvršiti
zadovoljština i djela zadovoljštine.
1492
Kajanje (zove se i skrušenost) treba biti nadahnuto razlozima koji
proizlaze iz vjere. Ako kajanje izvire iz prave ljubavi prema Bogu,
zove se 'savršenim'; ako je pak utemeljeno na drugim razlozima, zove
se 'nesavršenim'.
1494
Svećenik nalaže pokorniku izvršenje nekih čina 'zadovoljštine'
ili 'pokore' da bi nadoknadio štetu nanesenu grijehom i povratio se
ponašanju koje dolikuje Kristovu učeniku.
1495
Opraštati grijehe u Kristovo ime mogu samo svećenici koji su od
crkvene vlasti dobili ovlast odrješivanja.
1496
Duhovni učinci sakramenta Pokore jesu:
-
pomirenje s Bogom
-
otpuštenje vječne kazne zaslužene smrtnim grijesima
-
otpuštenje, barem djelomično, vremenitih kazni kao posljedica
grijeha
-
mir i spokoj savjesti, te duhovna utjeha
-
povećanje duhovnih snaga za kršćansku borbu.
Sakrament
bolesničkog pomazanja
1527
Svrha je sakramenta bolesničkog pomazanja da dade osobite milosti
kršćaninu koji proživljava tegobe vezane uz teške bolesti ili
starost.
1528
Vrijeme pogodno za primanje svetog pomazanja sigurno je kad vjernik
zbog bolesti ili starosti počinje biti u životnoj pogibelji.
1529
Svaki put kada kršćanin teško oboli, može primiti sveto
pomazanje, isto tako nakon primanja kad se bolest pogoršala.
1530
Samo svećenici (prezbiteri i biskupi) mogu dijeliti sakrament
bolesničke pomasti: pri dijeljenju, služe se uljem blagoslovljenim
od biskupa ili, po potrebi, od samoga svećenika služitelja.
1531
Bitna radnja u slavlju ovoga sakramenta jest mazanje bolesnika na
čelu i rukama; mazanje je popraćeno liturgijskom molitvom svećenika
slavitelja kojom zaziva posebnu milost ovog sakramenta.
1532
Plodovi posebne milosti sakramenta bolesničke pomasti jesu:
-
bolesnik se sjedinjuje s Kristovom mukom za dobro svoje i Crkve
-
prima potporu, mir i ohrabrenje da kršćanski podnosi tegobe bolesti
ili starosti
-
prima oproštenje grijeha ako ga nije mogao primiti u sakramentu
pokore
-
dobiva zdravlje, ako to koristi duhovnom spasenju
-
pripravlja bolesnika za prijelaz u vječni život.
Sakrament
svetoga Reda
1591
Čitava je Crkva svećenički narod. Po krštenju svi vjernici
sudjeluju u Kristovu svećeništvu. To se udioništvo naziva
„kraljevskim svećeništvom”. Na njegovu temelju i njemu na
službu postoji drugo sudjelovanje u Kristovu poslanju,
ministerijalno svećeništvo, podijeljeno sakramentom reda: zadaća
mu je služiti zajednici u ime i u osobi Krista Glave.
1592
Ministerijalno svećeništvo bitno se razlikuje od općeg svećeništva
vjernika jer ono podjeljuje svetu vlast na službu vjernicima.
Zaređeni službenici vrše svoju službu u narodu Božjem učeći,
slaveći božanski kult i pastoralno upravljajući.
1593
Od samog početka služba reda podjeljivala se i vršila u tri
stupnja: služba biskupa, prezbitera i đakona. Službe podijeljene
ređenjem nezamjenjive su za organski ustroj Crkve: bez biskupa,
prezbitera i đakona ne može se govoriti o Crkvi.
1594
Biskup prima puninu sakramenta reda koji ga uključuje u biskupski
zbor i čini ga vidljivom glavom partikularne Crkve koja mu je
povjerena. Biskupi, kao nasljednici apostola i
članovi biskupskog zbora, imaju udio u apostolskoj odgovornosti i u
poslanju cijele Crkve pod vlašću pape, nasljednika svetog Petra.
1595
Prezbiteri su pridruženi biskupima u svećeničkom dostojanstvu i
ujedno su o njima ovisni u vršenju svojih pastoralnih djelatnosti;
pozvani su da budu razboriti suradnici biskupa; oni oko svoga biskupa
čine „prezbiterij” koji zajedno s njime nosi odgovornost za
mjesnu Crkvu. Od biskupa primaju dužnost za pojedinu župnu
zajednicu ili za određenu crkvenu službu.
1596
Đakoni su zaređeni za zadatke služenja u Crkvi. Ne primaju
ministerijalno svećeništvo, ali im ređenje podjeljuje važne uloge
u službi naviještanja riječi Božje, bogoslužja, pastirskog
upravljanja i djelotvorne ljubavi: te zadatke treba da vrše pod
pastirskom vlasti svoga biskupa.
1597
Sakrament reda podjeljuje se polaganjem ruku, nakon čega slijedi
svečana posvetna molitva kojom se za ređenika od Boga traže
milosti Duha Svetoga potrebne za njegovu službu. Ređenje utiskuje
neizbrisiv sakramentalni biljeg.
1598
Crkva podjeljuje sakrament reda samo krštenim muškarcima čije su
sposobnosti za vršenje službe prikladno utvrđene. Crkvenoj vlasti
pripada odgovornost
i pravo nekoga pozvati da primi redove.
1599
U latinskoj Crkvi sakrament reda prezbitera redovito se podjeljuje
samo onim kandidatima koji su spremni slobodno prigrliti celibat i
koji javno pokazuju volju da ga obdržavaju iz ljubavi prema
kraljevstvu nebeskome i na služenje ljudima.
1600
Djelitelji sakramenta reda u sva tri stupnja jesu biskupi.
Sakrament
ženidbe
1660
Ženidbenim savezom muškarac i žena vezuju se u prisno zajedništvo
života i ljubavi. Bog Stvoritelj zasnovao je ženidbu i vlastitim je
zakonima opskrbio. Po svojoj naravi ženidba je određena za dobro
ženidbenih drugova i za rađanje i odgoj djece. Među kršćanima
Krist Gospodin uzdignuo je ženidbu na dostojanstvo sakramenta.
1661
Sakrament ženidbe znak je sjedinjenja Krista i Crkve. Ženidbenim
drugovima daje milost da se ljube onom ljubavlju kojom Krist ljubi
Crkvu. Tako milost sakramenta usavršuje ljudsku supružničku
ljubav, učvršćuje njihovo nerazrješivo jedinstvo i posvećuje ih
na putu u vječni život.
1662
Ženidba se sklapa privolom ugovornih stranaka, što znači voljom da
se uzajamno i neopozivo daruju, da bi živjeli u savezu vjerne i
plodne ljubavi.
1663
Budući da ženidbom bračni drugovi stupaju u jedno javno stanje
života u Crkvi, prikladno je da sklapanje ženidbe bude javno, u
okviru liturgijskog slavlja, u
nazočnosti svećenika, svjedoka i vjerničke zajednice.
1664
Po naravi ženidba je bitno jedinstvena, nerazrješiva i otvorena
plodnosti. Mnogoženstvo je nespojivo s jedinstvom ženidbe; razvod
rastavlja ono što je Bog sjedinio; odbacivanje plodnosti lišava
bračni život njegova „najdragocjenijeg dara”, djeteta.
1665
Novi brak rastavljenih, dok još živi zakoniti supružnik, protivi
se Božjem naumu i zakonu, kako ih je Krist učio. Oni nisu od Crkve
odijeljeni, ali ne smiju primati svetu pričest. Svoj će kršćanski
život živjeti osobito odgajajući djecu u vjeri.
1666
Kršćanski je dom mjesto ghdje djeca primaju prvi navještaj vjere.
Zato se obitelj s pravom zove „domaća Crkva”, zajednica milosti
i molitve, škola ljudskih kreposti i kršćanske ljubavi.