Monday, September 25, 2023

Biblijska svjetiljka



Svjetiljka je svojom svjetlošću znak neke žive, Božje, čovjekove prisutnosti.


Svjetiljka kao znamenje Božje prisutnosti pojavljuje se u 2 Sam 22,29:

Gospodine, Ti moju svjetiljku užižeš”.

Tim uzvikom psalmist objavljuje da samo Bog može dati svjetlost i život. Nije li On Stvoritelj duha koji je u čovjeku, poput „svjetiljke Gospodnje”; ne osvjetljuje li On kao nekom svjetiljkom put vjernikov svojom riječju, svojim zapovijedima?

Zar proročka pisma nisu „svjetiljka koja svijetli u tamnome mjestu dok ne osvane dan i dok se ne pomoli Danica u našim srcima?

Kad dođe taj posljednji Dan, neće više biti „noći; i neće trebati ni svjetla od svjetiljke, ni svjetla od sunca”, jer „mu je Janje svjetiljka” (Otk 22,5; 21,23).


Svjetiljka je znamen ljudske prisutnosti.

Simbolično značenje svjetiljke susreće se i na najjednostavnijem planu ljudske prisutnosti. Davidu Gospodin obećava svjetiljku, to jest neprekinut slijed potomaka.

Naprotiv, ako se zemlja iznevjeri, Bog prijeti da će iz nje ukloniti svjetlost svjetiljke (Jr 25,10); tada više neće biti trajne sreće za zlotvora čija se svjetiljka ubrzo gasi.


Da bi izrazio svoju vjernost Bogu i svoju neprestanu molitvu, Izrael pali vječnu svjetlost u svetištu. Dopustiti da se ona ugasi značilo bi dati Bogu do znanja da Ga napuštamo. I obrnuto: blago onima koji bdiju očekujući Gospodina, kao one mudre djevice ili vjerni sluga kojih se svjetiljke ne gase.


Bog očekuje od svog vjernika nešto još više: umjesto da stavi svjetiljku pod varićak, on mora sjati kao žarište svjetlosti usred izopačena svijeta, kao nekoć prorok Ilija čija je riječ kao oganj plamtjela, ili kao Ivan Krstitelj, ta svjetiljka koja gori i svijetli da svjedoči za istinsku svjetlost.


Tako i Crkva, utemeljena na Petru i Pavlu, dvjema maslinama i dvama svijećnjacima što stoje pred Gospodarom zemlje, mora sve do svršetka vremena zračiti slavom Sina Čovječjega. (Dufour, str. 1333).



Simbolizam svjetlosti


Prije svega, svjetlost teofanija i objava Božjih uključuje u sebi egzistencijalno značenje za one kojima se ona ukaže, bilo da ona ističe veličanstvo Boga koji je postao prisan ili da daje osjetiti Njegovu strahotu. Tom otajstvenom dočaravanju Božje prisutnosti metafora obasjanog obličja dodaje umirujuću crtu dobrohotnosti. Božja pak prisutnost čovjeku jest prije svega skrbna prisutnost. Svojim Zakonom Bog osvjetljava čovjekove korake. Prema tomu, On je svjetiljka koja ga vodi. Otevši ga od pogibli, Bog čovjeku prosvjetljava oči; Bog je čovjeku svjetlost i spasenje. Najzad, ako je čovjek pravedan, Bog ga vodi u radost obasjanog dana dok zlikovac posrće u tami i gleda kako mu se svjetiljka gasi.

Tako svjetlost i tmina najzad predstavljaju dvojaku sudbinu koja očekuje čovjeka, sreću i nesreću. (Dufour, str. 1336/7).





Ljudi žive između tame i svjetlosti. Objavljenje Isusa kao Svjetla svijeta donekle ističe opreku tame i svjetlosti, ne u nekoj metafizičkoj perspektivi već na moralnom planu: svjetlost je obilježje područja vlasti Božje i Kristove kao područja dobra i pravednosti, a tama je obilježje područja vlasti Sotonine kao područja zla i bezbožnosti, mada se on, da bi zaveo čovjeka, ponekad prerušava u anđela svjetlosti. Čovjek je uhvaćen među njih i mora birati, tako da postaje sin tame ili sin svjetla. Već je kumranska sljedba posezala za tom predodžbom da bi opisala eshatološki rat. Isus se njome služi za razlučivanje sadašnjega svijeta od Kraljevstva što ga On sam započinje: ljudi se dijele na sinove ovoga svijeta i na sinove svjetla. Između njih dolazi do razilaženja kad se pojavi Krist-Svjetlost: oni koji čine zlo bježe od svjetlosti da se ne razotkriju njihova djela; oni koji postupaju po istini dolaze k svjetlosti i vjeruju u Svjetlost da bi postali sinovi svjetlosti. (Dufour, str. 1339).



Život sinova svjetlosti


Isus preporučuje kako je važno da čovjek ne dopusti da se zamrači njegova nutarnja svjetlost, kao što bdije nad okom koje je svjetiljka njegova tijela.

Kod Pavla ta preporuka postaje sasvim obična, treba se obući u oružje svjetla i odbaciti djela tame, iz bojazni da nas ne iznenadi Dan Gospodnji. Sav se moral lako uklapa u tu perspektivu: plod svjetla jest sve ono što je dobro, pravedno i istinito; besplodna djela tame obuhvaćaju svakovrsne grijehe.

Ni Ivan ne govori drukčije, treba hoditi u svjetlosti da bismo bili u zajedništvu s Bogom koji je svjetlost. Mjerilo je bratska ljubav: po njoj se razaznaje da li smo u tami ili u svjetlosti. Tko živi kao pravi sin svjetlosti, zrači među ljudima božanskom svjetlošću koja je u njemu pohranjena. On i sam postaje svjetlom svijeta te se odaziva poslanju koje mu je Krist dao. (Dufour, str. 1340/1). 25.09.2023. 05:33






 

Tvrđava u mome prahu



Svjetlo Tvoje, Gospodine, svijetli

i kad sam u ropstvu grijeha silnih,

i tada se srce moje Tebi, Kriste, klanja.

Jak si u tišini ili kad navale vjetri,

Ti Gospodar si oluja i valova mirnih,

tko Te ljubi, njemu daješ da Te sanja.


Čak u snovima Ti govoriš mi zapovijedi,

Tvoje riječi moram poslušati

da svijet spozna veliku Ti snagu.

Moja duša samo Tvoje riječi slijedi

kojima ćeš moje srce prokušati

jer Ti otkrivaš mi svoju ljubav blagu.


Ti si čvrsta tvrđava u mome prahu,

Ti si Duh nada mnom što me štiti,

pokreće mi ruke, molitvu nadahnjuje.

Ti si oganj, Ti si život mome dahu,

Ti mi daješ od nebeska pića piti,

Ti mi hraniš dušu da Te vječno štuje.

25.09.2023. 03:40

 

Sunday, September 24, 2023

Božje misli


 

Nagrada s nebesa će možda stići svakome, ali nekome će biti premalena, a nekome prevelika.

Po čemu se mjerimo i zašto mi, ljudi uopće neprekidno nešto mjerimo? Nama su potrebne suprotnosti kako bismo bolje odredili gdje se nalazimo.


Sve što je pozitivno za nas je nešto dobro, a suprotno od toga postavljamo negativnosti koje označavaju da je nešto potpuno loše. Loše je besmisleno, destruktivno, od lošega nitko nema nikakve koristi dok je dobro i pozitivno prepuno smisla i logike.


Život je nešto pozitivno, a nepostojanje života je jednostavno besmisleno i za nas loše.


Ali Gospodin koji nas je stvorio daleko je i za nas nepojmljivo drugačiji po mnogo čemu. Daleko su iznad nas Njegovi puti i Njegove misli. Između ostaloga, Bog daje bez mjere, a ipak svakome odmjeri onoliko koliko je potrebno isključivo radi našega spasa od besmislenosti jer Bog je smisao svega, po Njemu je istina i logika, pravednost i milosrđe, ljubav i sloboda, kakvoća i količina. On je taj koji zapovijeda, koji stvara zakone i zakonitosti i koji nam pruža mogućnosti, a konačno je On jedini koji podnosi negativnosti čitavoga čovječanstva: jedini je koji pogiba za sve nas, jedini je Uskrsnuli, Prvorođenac od mrtvih. I to je jedino logično jer to je jedino što ima smisla, a to mogu ljudi shvatiti, bez obzira mjere li se kao dobri ili kao loši.


Tko prestane odmjeravati Gospodina i tko Ga prestane pokušavati razumjeti, može shvatiti da se niti jedan od nas ne može s Bogom mjeriti.

Bog nas ljubi, a tko ljubi među nama, taj je spašen od smrti, od lošega, od mjerenja, od negativnosti, od ništavila i od besmisla.

24.09.2023. 18:52



Saturday, September 23, 2023

Molitva pomirenja



Još sam uvijek ja

pod onom strehom

gdje su gnijezda,

sjajnim pogledom ispunjena

i nebeskom lijehom

sve do zvijezda.


Obzor u daljine seže,

prema suncu odbija se krovovima,

od istoka kreće

i oblake reže,

ukrašene lovorima,

s nebom se susreće.


Tornjevi bez jasna zvuka

znak su Katedrale

koja svijetli zalazima

i za noćna muka

prihvaća spirale

mojih molitvi i rima.


Preko svake mjere

Duh mi pripovijeda

da Ga mirno osluškujem,

pod svjetlilima vjere

da se duša lakše preda

i da u visine otputujem


gdje ću biti jako sretna,

otvoriti dlanove za spas

po kojima ljubav piri,

gdje će stići prošnja sjetna

što će Bog mi je uslišiti u pravi čas

da me sa sobom pomiri.

23.09.2023. 12:45 

gordanatomljanovic: Svjetiljka svim narodima

gordanatomljanovic: Svjetiljka svim narodima: Uznesenje Marijino, Crkva svete krunice, Lourdes Svjetlo naroda ( Lumen Gentium ), Dogmatska konstitucija o Crkvi Drugog vat...

Friday, September 22, 2023

Saziv Zaručnika



Naklonost je Boga javna

kao i ta Letva moja,

laka nekad kao pero.

U vremena davna

moje breme, danas pomoć tvoja,

nadahnuta vjerom.


Bog sam uvijek jednog lica;

još i Čovjek, istina sam sva,

tvoja nada tu ne čini mene.

Kraljevstvo je gnijezdo od nebeskih ptica

tamo gdje se tvoja ljubav tka,

gdje opuštaju se duše snene.


Znam da nećeš, Kriste, okasniti,

Bože i Živote moj,

kad zazovem Tvoju moć.

Tijesno ću Te pojasniti

ako krenem sad u boj,

znam da sa mnom Ti ćeš poć.


Duha se na mjeru ni ne daje,

ti ćeš biti moja miljenica,

tebe zauvijek ću počastiti

jer se srce tvoje često kaje.

Bit ćeš, Crkvo, moja vjerenica,

mošta ću ti rajska poslastiti.


Smiri, dušo, srce smiri,

tješit ću te lahorima noću,

jutrima te buditi za dan.

Proljećima sletjet će leptiri

jer te trebam, jer te hoću,

jer ti čuvaš svoj za mene stan.

22.09.2023. 23:29 

Izgubljena djeca doma Božjega

 


Pojam „napredak” je prilično bezbožnički pojam.

U Gospodinu ne postoji napredak, ali za čovjeka postoji u Bogu uvijek posvećenje.



Jesu li društvene mreže napredak ili smo isti mi, ljudi kakvi smo bili i prije interneta ili društvenih mreža?

Naravno da smo isti, da nas uglavnom ima više neukih i prostih, siromaha i neobrazovanih koji koriste blagodati što im ih priskrbljuju oni koji uče da bi čovječanstvo napredovalo.

Još više ima onih koji vjeruju u jednoga Boga, ima nas više nego stručnih i školovanih ljudi te tako čak i neuki ulaze u krug vjerujućih ljudi, ljudi kojima je Bog namijenio posvećenje, jednako kao i učenim i mudrim glavama.

Znamo da Gospodin bira i zove k sebi ljude iz svih slojeva društva. Čak je veće djelo Božje kada se obrati neka osoba koja je dodirnula samo dno života.



Mnogi ljudi nose predrasude ispred nosa, mnogi sude čovjeka po odijelu, knjige po koricama. Gospodin gleda u srce čovjeka. Ima nas svakakvih, a ponajviše licemjernih, a to su oni koji izbjegavaju loše društvo iako su sami jako teški za svoju okolinu i djeluju loše na ljude.



U kameno doba već su postojale društvene mreže, a potom i društveni slojevi i klase koji se nisu međusobno miješali. Isus Krist je ipak jasno dao do znanja da je došao spasiti sve ljude, nije probirao tko će koga učiti već je to ostavio Bogu Ocu. Koga god Otac daje Isusu, toga Isus prima i sačuva ga u svome imenu.

Osim toga, mudar čovjek uči i od budale, a neuk čovjek možda niti od mudre besjede ništa ne može naučiti.

Da, Isus nam je napomenuo da ne bacamo bisere pred svinje kako nam one ne bi te bisere ukrale i kako ne bi nas same proždrle.

No, mi to često shvaćamo kao poziv na škrtost i sebičnost.



Osim toga, ako netko poželi naučiti nešto pametno, može naći dobrih članaka na portalima ili u časopisima. Može naći lijepe i korisne informacije. No, skupljanje lijepih informacija ne donosi neku mudrost, a djela vjernika njemu samom pomažu u posvećenju za Boga koji ga je za posvećenje predvidio.



Puno je važnije da se ona jedna osoba koja je dotakla dno iznova nada vječnom životu, puno je važnije spasenje te jedne osobe nego pravilo da se biseri ne bacaju svinjama jer upravo tamo, među divljima i neukima, sigurno postoje neki koji ne znaju izići iz takvoga društva na osamu gdje će primijetiti Isusa.



I što može neki divljak učiniti vjerniku, što je svinja prema snazi Kristovoga Duha koji nas upućuje u svu istinu?

Svakom vjerniku laiku je poželjno čitati Bibliju, stručnu literaturu, životopise svetaca, gledati neke filmove i prijateljevati s ljudima na društvenim mrežama, jednako kao što prijateljuje s ostalim vjernicima na misnom slavlju, u crkvi.

Osim toga, društvene mreže su besplatne.

I kada je netko sam, ako redovno moli Boga, može se posvetiti i spasiti od lošega društva, čak i od sebe samoga.

S druge strane, osoba koja je sigurna da se nalazi u dobrom društvu već je zapravo licemjerna jer dijeli ljude na budale i na pametne, na dobre i loše.

Tako će se prije posvetiti neka neuka osoba nego ona koja misli da je dobra i mudra.


Inače, ne bi bilo neophodno Isusu reći da moramo prvo ići izgubljenoj djeci Doma Božjega. 22.09.2023. 12:32





Popular posts