Govor
o uzlasku na nebo i o silasku nad pakao (podzemlje), to je za našu
generaciju, koju je Bultmann probudio na kritičnost, izraz one
trostupnjevite slike svijeta koju zovemo mitskom i smatramo je
definitivno prevladanom. Svijet „gore” i „dolje” jest posvuda
samo svijet, posvuda podložan istim fizikalnim zakonima, svijet koji
se u biti posvuda može istraživati na isti način. U njemu nema
stupnjeva, katova, a pojmovi „gore” i „dolje” relativni su,
ovisno o stanovištu promatrača. Štoviše, kako ne postoji neka
apsolutna središnja točka (a posve je sigurno da zemlja to nije),
onda se uopće više ne može govoriti o „gore” i „dolje” -
ili o „lijevo” i „desno”; kozmos više nema stalnih
pravaca...
Nema
više prostorno shvaćene trostupnjevitosti svijeta. No, da li se u
vjerskim iskazima o Gospodinovu silasku nad pakao i uzlasku na nebo
uistinu pomišljalo na to? Sigurno da je predodžbeni materijal uzet
iz takve slike svijeta, ali isto je tako sigurno da to za vjeru nije
bilo ono odlučujuće, bitno. Štoviše, ova dva članka vjere,
zajedno s priznavanjem povijesnog Isusa, izriču sveopću dimenziju
ljudske egzistencije, koja doduše ne obuhvaća tri kozmička
stupnja, ali zato obuhvaća tri metafizičke dimenzije. Zato i jest
dosljedno kada pristaše onog stava koji sebe u ovaj trenutak smatra
modernim odbacuju ne samo uzlazak na nebo i silazak u pakao nego i
povijesnog Isusa, to jest sve tri dimenzije ljudske egzistencije; on
što preostaje može još biti samo različito oslikana utvara, pa i
nije slučajno da se nitko više ne želi ozbiljno na nju pozivati.
No,
što zapravo znače ove tri spomenute dimenzije?
Silazak
u pakao (podzemlje) ne smijemo shvatiti u doslovnom smislu, kako to
ne znači neku vanjsku, prostornu dubinu kozmosa; jer ona je za ovaj
događaj potpuno nebitna.
U
onom temeljnom tekstu, u molitvi što je Raspeti upravlja Bogu koji
Ga je napustio, nema nikakve kozmičke aluzije. Štoviše, „silazak
u pakao” svraća nam pogled prema dubini ljudske egzistencije, koja
seže do ponora smrti, do oblasti beskrajne samoće i uskraćene
ljubavi, obuhvaćajući tako i dimenziju pakla i noseći je u sebi
kao vlastitu mogućnost. Pakao, to jest ono postojanje kojim se
čovjek definitivno uskraćuje drugome, nije neka kozmografska
datost, već dimenzija ljudske naravi, njezin mogući bezdan. Danas
nam je bolje nego ikada ranije poznato da svačija egzistencija
dotiče tu dubinu. A kako je čovječanstvo u krajnjoj liniji „jedan
čovjek”, ta se dubina ne tiče samo pojeinca, već pogađa sav
ljudski rod, pa je on zato kao cjelina mora podnijeti. Sada možemo
shvatiti i to, zašto je Krist, koji je „novi Adam”, podnio tu
sveljudsku dubinu i zašto nije htio biti neka uzvišena iznimka; a s
druge strane, opet, tek je sada u svoj svojoj dubini postalo moguće
i posvemašnje uskraćenje.
Kristov
pak uzlazak na nebo upućuje prema drugoj krajnosti ljudske
egzistencije kojoj je omogućen beskrajan uspon nad samu sebe ili
beskrajni pad. Kao protupol radikalnoj samoći i uskraćenoj ljubavi,
ta egzistencije nosi u sebi mogućnost da dođe u dodir sa svim
ostalim ljudima, i to u dodiru s božanskom ljubavlju, tako da
čovještvo može u neku ruku svoje geometrijsko mjesto naći unutar
same Božje biti.
Ove
dvije čovjekove mogućnosti, koje se predočuju izrazima nebo i
pakao, mogućnosti su na potpuno različit način.
Ponor,
pad koji zovemo paklom može sebi stvoriti samo čovjek sam. To
moramo još jače izraziti: pakao se zapravo sastoji u tome što
čovjek ne želi ništa primati, već hoće biti sam sebi dovoljan.
Pakao je izraz čovjekove zatvorenosti u samome sebi. Bit, dakle, tog
ponora, te dubine sastoji se u tome što čovjek ne želi ni neće
ništa primiti već bi htio biti potpuno ovisan o sebi, da bude
dostatan samomu sebi. Kad takav stav postane krajnje radikalan,
čovjek biva bićem koje je nedodirljivo, osamljeno i koje se
uskraćuje. Pakao znači htijenje: biti sam, a to se zbiva kad se
čovjek zatvara.
Nasuprot
tome, bit onoga „gore”, što smo nazvali nebom, jest u tome da se
ono može jedino primiti, za razliku od pakla koji čovjek sam sebi
stvara. „Nebo” je po svojoj biti takva zbilja koju čovjek nije
sam stvorio, niti je može stvoriti; skolastičkim jezikom rečeno,
nebo kao milost jest „donum indebitum et superadditum naturae”
(dar koji je naravi nadodan, a koji joj po sebi ne pripada). Nebo kao
ispunjena ljubav može čovjeku uvijek biti samo darovano; a pakao
jest samoća onoga koji e želi to prihvatiti, onoga koji odbija
status prosjaka te se povlači u samoga sebe, oslanjajući se na
vlastite snage.
Tek
se na osnovu toga može sada kazati što se zapravo s kršćanskog
stanovišta misli pod riječju nebo. Nebo se ne smije shvaćati kao
neko vječno, iznadsvjetsko mjesto, ali niti jednostavno kao neka
vječna metafizička oblast. Štoviše, moramo reći da stvarnosti
„nebo” i „Kristov uzlazak na nebo” nerazdjeljivo idu skupa;
tek na temelju toga odnosa postaje jasan i onaj kristološki,
personalni, povijesno usmjereni smisao kršćanske poruke o nebu.
Ili, drugim riječima: nebo nije mjesto koje bi prije Kristova
uzlaska bilo nekom pozitivističkom Božjom odlukom o kazni
zatvoreno, da bi jednoga dana, isto tako pozitivistički, postalo
otvoreno. Naprotiv, stvarnost koju zovemo nebom nastaje u prvom redu
sjedinjenjem Boga i čovjeka. Nebo treba definirati kao susret ovih
dvaju bića; taj susret između Boga i čovjeka definitivno se zbio u
Kristu kad je nadrastao bios, prošavši kroz smrt u novi život.
Nebo je, dakle, ona budućnost čovjeka i čovječanstva koju ono ne
može sebi dati, te mu biva zatvorena sve dotle dok se čovječanstvo
pouzdaje samo u sebe; prvi put i iz osnove se ta budućnost otvorila
u čovjeku koji je svoje egzistencijalno mjesto imao u Bogu i po
kojemu je Bog ušao u čovjeka.
Stoga
nebo nije nikada tek privatna sudbina pojedinca; ono je nužno i
stvar „zadnjeg Adama”, konačnog čovjeka, pa prema tome nužno i
stvar sveukupne budućnosti čovjeka.
Neke
hermeneutičke spoznaje:
Jedna
od najupadljivijih biblijskih datosti koja egzegetima i teolozima
zadaje i suviše muke nekako u ovih posljednjih pola stoljeća jest
takozvana skora eshatologija. To jest: prema Isusovoj poruci i poruci
apostola izgleda kao da neposredno predstoji svršetak svijeta. Može
se reći da je poruka o skorom svršetku bila upravo jezgra Isusova
propovijedanja i Crkve koja je nastajala. Isusov lik, Njegova smrt i
uskrsnuće dovode se na neki način u vezu s tim zamišljajem, a ta
je veza nama potpuno neobična i nerazumljiva.... Uskrsnuće i
uzlazak na nebo opisali smo kao definitivno sjedinjenje čovjeka s
Bogom, kao sjedinjenje koje čovjeku pruža mogućnost trajnog
bivstvovanja, Ta dva događaja pokušali smo shvatiti kao nadmoć
ljubavi nasuprot smrti i tako odlučujuću „mutaciju” čovjeka i
kozmosa kojom je provaljena granica biosa i stvoren jedan novi
životni prostor.
Kada
se sve to zbude, to je onda početak „eshatologije”, svršetka
svijeta. Prijelazom granice smrti otvorena je dimenzija budućnosti
čovječanstva, njegova je budućnost zapravo već započela. Nada
pojedinca u besmrtnost i mogućnost čovječanstva usmjerena na
vječnost se međusobno prožimaju te postaju jedno u Kristu koji je
„središte” i „svršetak” povijesti.
Još
jedna misao, Gospodinov uzlazak na nebo jednako je važan za
razumijevanje onostranosti ljudske egzistencije kao i za
razumijevanje ovostranosti, odnosno za pitanje kako se onostranost i
ovostranost mogu susresti, dakle za pitanje o mogućnosti i smislu
čovjekova odnosa prema Bogu... Veličina pravoga Boga koji nas može
čuti jest upravo u tome što za Njega ni najmanja stvar nije
premalena, a ni najveća prevelika. On je kao Logos posvudašnja
riječ koja stvaralački izriče, a također i posvudašnji um pred
kojim je sve otkriveno i za koji ništa nije tako sitno da bi moglo
ostati isključeno.
Bog
može čuti, ali da li može i uslišati? Ili, da nije prošnja na
kraju krajeva pobožni trik da se čovjek psihički uzdigne i utješi
je – rijetko je kada sposoban za uzvišenije oblike molitve? Ne
služi li sve to samo tome da se čovjek nekako pokrene prema
transcendenciji?
Ono
što je vječno ostaje vječno, a što je vremenito ostaje vremenito.
Nema puta koji bi to dvoje povezivao.
Današnje
mišljenje uglavnom podliježe zamišljanju da je vječnost na neki
način zatvorena u svoju nepromjenjivost; Bog izgleda kao sužanj
svog vječnog plana koji je zamislio prije svih vjekova. Nema
nikakvih odnosa između „biti” i „nastajati”. Vječnost je
shvaćena posve negativno: kao bezvremenost, kao nešto drugo u
odnosu na vrijeme...
A
vječnost nije nešto prastaro, nešto što je bilo prije vremena;
ona je posve drugo, nešto što se prema vremenu koje teče odnosi
kao njegovo DANAS kao njegova zbiljska današnjost; a opet, za sebe,
ona nije zatvorena u neko prije i poslije, već je ona, štoviše,
moć sadašnjosti u svako vrijeme. Vječnost ne stoji nekako uz
vrijeme, bez odnosa prema njemu; naprotiv, ona je stvaralačka moć
svega vremena, moć koja vrijeme što otječe obuhvaća u svojoj
jedinstvenoj sadašnjosti omogućujući mu tako postojanje. Ona nije
bezvremenost već mogućnost kojoj je svojstvo da vlada svakim
vremenom. Kao ono danas koje je istovremeno svim vremenima, vječnost
može djelovati unutar svakog vremena.
Utjelovljenje
Boga u Isus Kristu, čime su se vječni Bog i vremeniti čovjek
sjedinili u jednoj jedinoj osobi, nije ništa drugo do vrhunska
konkretizacija Božje vlasti nad vremenom.
U
činjenici Isusove ljudske egzistencije Bog je zahvatio u vrijeme i
poprimio u sebe njegova obilježja. Božja moć nad vremenom stoji u
neku ruku na tjelesan način pred nama u liku Isusa Krista.
Krist
je zaista, kako kaže Ivanovo Evanđelje, „vrata” između Boga i
čovjeka (Iv 10,9), „posrednik” između njih (1 Tim 2,5), u
kojemu vječni Bog ima svoje vrijeme.
Mi
se Isusu možemo obratiti kao vremenitom biću, ali u Njemu dotičemo
i vječnoga Boga jer Isus s nama dijeli vrijeme, a s Ocem dijeli
vječnost.
Vječni
Otac u Sinu ima puninu vremena i vremenitosti.
Isusovo
stajanje u vremenu jest antropološka činjenica koja suštinski
određuje ljudsko biće. Isus ima vremena i strpljivo čeka da se
ispuni Božja volja.
Bog
nije sužanj svoje vječnosti: u Isusu on posjeduje vrijeme – za
nas.
Zato
je Isus uistinu „Prijestolje milosti” kojemu možemo u svako
vrijeme pristupiti s pouzdanjem (Heb 4,16).
Joseph
Ratzinger, iz predavanja „Uvod u kršćanstvo”, 1967/8 godine.
Poglavlje
koje govori o Isusovom uzašašću na nebo i o Njegovom uzvišenju o
desnu Boga Oca svemogućega, str. 286. Izdano u Zagrebu, 1993. g. u
izdanju Kršćanske sadašnjosti. 21.04.2020. 05:37