Čovjek je razuman, racionalan, savjestan, razvijene svijesti i uvjetovano slobodne volje u odlučivanju, čovjek je duševan, čovjek je duhovan; on može organizirati svoje misli i zapažanja, može ih izlagati, može govoriti, može izgovarati svoje zaključke i postavljati pitanja, umije komunicirati sve to na različite načine te provoditi namisli svoje u djela.
Čitati misli se ne može jer misli nisu uhvatljive , artikulirane dok čovjek u svom govoru ne oblikuje određeni zaključak kojega izvodi iz izobilja svojih misli. Čak i kada čovjek progovori, ne razumiju ga svi savršeno, ne umiju ga dobro „pročitati”, a to se događa i kada su artikulirane misli ispisane.
Sadržaj čovjekovih artikuliranih misli pretvara se u riječi, sastavlja se u rečenice. Riječi nastaju neprimjetno, izvode se iz drugih riječi, onih koje su čovjeku najčešće u upotrebi. One nastaju dok čovjek razmatra, artikulira, izgovara ili piše. Jasno je da kompjutori nemaju svojih misli, izobilje iskustva u promišljanju i da nemaju svoj vlastiti jezik i govor onako kako to ljudi imaju.
Riječi koje su već izgovorene i napisane postaju nove riječi, drugačije su iako su sve poznate, ali način njihova nastanka je jedinstven, njihovo značenje je uvijek nešto novo i sasvim drugo. Tako se riječi nadograđuju, sastavljaju, razvijaju i mijenjaju značenje, postepeno i djelomično ili naglo i cjelovito.
Čovjek je tjelesan, osjetilan, duševan i osjećajan, manje ili više, on čini savršenu cjelinu u svome duhovnom i tjelesnom životu, ali ta cjelina nije potpuna onako kako bi mogla ili morala biti. Potpuno cjelovitoga čovjeka nema na svijetu, ali je ipak svaki čovjek jedinstven po svojoj osobnosti, u svojoj biti.
Katolička vjera nam otkriva da je ljude stvorio Bog, Otac i Sin i Duh Sveti, i da se Bog čovjeku objavljuje, da objavljuje čovjeku sve bitne informacije za ljudski život. Stoga znamo da postoji ipak jedno savršeno ljudsko stvorenje, a to je Bezgrešna Djevica Marija. Već samo njezino ime nam govori da je savršena jer je bez grijeha, za razliku od svih ljudi koji su ranjeni grijehom i stoga znamo da zbog te ranjenosti čovjek nije savršen i potpun, nije ni tjelesno, ni duševno, ni duhovno, ni materijalno sretan, zadovoljan, ispunjen, savršen, blažen.
Bog, Stvoritelj svega svijeta, neba i zemlje, svemira, prirode i čovjeka nije stvorio grijeh već se grijeh pojavljuje neprimjetno u srcu čovjeka, a Bog to dopušta zbog čovjeku nerazumljivih razloga. No, činjenica je da je grijeh za čovjeka izazov i prepreka koju je potrebno savladati uz velikodušnu Božju pomoć, ali i s puno muke i truda. Činjenica je da čovjek u borbi protiv grijeha, a uz pomoć Božjega milosrđa, postaje više čovjek, postaje sve potpuniji iako je nemoguće biti potpun savršeno.
Blažena Djevica Marija, jedino potpuno ljudsko biće, toliko je savršena da može svim ljudima biti majkom. Vidi se, očigledno je da biti bezgrešan može biti isto što i biti blažen.
Blaženstvo je stanje koje se može dogoditi čovjeku koji je toliko potpun i sretan da dijeli svim drugim ljudima Božje milosti bez koje blaženi čovjek niti ne može postati potpun i blažen. Savršene ljude, blažene, koji su širitelji božanskoga milosrđa nazivamo svetima. Svi kršteni katolici su djelomično grešni, ali i djelomično sveti. Čovjek se krsti u sakramentima Katoličke Crkve, ali može biti kršten i patnjom zbog Sina Božjega Isusa Krista, a ponekad i samom željom i velikom čežnjom za Bogom.
Sin Božji, Isus Krist je Otkupitelj čovjeka, svih ljudi, od grijeha. Tko se Njemu obrati, taj živi i može doživljavati stanje blaženstva. Sin Božji je Riječ Božja, Zakon ljubavi kojega Bog objavljuje svim ljudima putem blaženih ljudi, posredstvom Katoličke Crkve koja je tijelo Kristovo gdje su vjernici Božji doslovno udovi Boga koji služi ljudima.
To se događa na duhovnom planu, u premilosrdnoj duhovnosti Duha Svetoga u kojemu čovjek prima darove, Riječ Božju, Isusa Krista i to posredstvom ljudske riječi kada se čita Sveto Pismo, Biblija u ljudskome duhu i posredstvom kruha i vina koje se blaguje u pretvorbi sakramenta Euharistije, Večere Gospodnje pa postaje Tijelo i Krv Krista, u ljudskome tijelu.
Bog se čovjeku objavljuje na savršeni način u sakramentu Posljednje večere što ju je ustanovio Gospodin Isus na vrhuncu Pashalnog otajstva, Muke, smrti i uskrsnuća Kristova. Ta Žrtva Krista uskrsloga jest otkupljenje svih ljudi od grijeha i nesavršenosti. Toj Večeri pristupa čovjek koji se za nju prethodno pripremi u sakramentima Krštenja, Prve pričesti i Potvrde. Sakramentu Euharistije se može pristupiti najmanje jednom godišnje, za blagdan Uskrsa, a najviše dva puta dnevno, već prema tome kako vjernik katolik to želi i ima potrebu koja ovisi od čovjekova stanja u okolnostima u kojima se nalazi.
Blagotvorno djelovanje sakramenata na ljude sastoji se od duhovnoga i tjelesnoga blaženstva koji su nerazdijeljiva cjelina te čovjek tako ne može težiti za potpunošću i svetošću ako samo blaguje tijelom, a ne i duhom, ako blaguje Krista, a ne pazi na svoje riječi jer na taj način ne može dobro čuti Boga i razumjeti druge ljude. 26.04.2019. 08:54
„Ako
su mene progonili, i vas će progoniti (Iv 15,20b).”
Uvod
Blagovati
Krista često, ispovijedati tada male grijehe veoma je značajno
činiti na kvalitetan način. Vjernik živi poput blaženika, ali
nosi svakodnevno svoj križ što može izazvati napast ogorčenja,
grubosti, otresitosti, zavisti, ljubomore i slično. Neophodno je
često pročitati neki odlomak iz Svetog pisma.
Stari
zavjet:
borba
protiv grijeha do istrebljenja i bez nagodbe;
stari
čovjek mora umrijeti;
u
novu obećanu zemlju ulazi čovjek koji je slobodan i jak u sili Boga
Duha Krista;
ali
zbog snage i izobilja može sagriješiti u suprotnom smjeru,
pada
u ropstvo grijeha;
kao
što je bio rob kao divljak, još teži postaje rob sada kad je
okusio izobilje dostojanstva ljudskoga, teže mu padaju grijesi.
Stari
i Novi zavjet
Ropstvo
se događa za ropstvom, čovjek ne može ne upasti u grijehe;
uzrok
je u ljudskosti koja nije još sazrela i tu pomažu napasti koje mogu
biti samo pobjeda u kušnjama jer kušnje su za ovakvog
dostojanstvenog i kultiviranog čovjeka u Bogu lake dok napast
određuje poniranje u grijeh, padanje u ponor bez dna, truljenje,
neplodnost gdje je plod plemenit, kultivirani čovjek, oplemenjen
božanskim Duhom;
za
sve to čovjek ima darove vjere, nade i ljubavi koji ga vode;
vjera
je početak vječnoga života ako je usmjerena k Jednome Bogu koji se
čovjeku objavljuje prije nego što Ga čovjek uobliči od svojih
želja jer čovjek zaziva Jednoga vrhunskog Boga nad svime kada je u
nevoljama i na času smrti;
ljudi
jako griješe, ali i sve bolje vide svoju nemoć, nesposobnost i
grijehe;
čovjek
koji se pouzdaje u Boga živi plodnije i čistije, naročito kad se
jače uzda, ali jačina pouzdanja u Boga nije jednaka veličini
uslišanja Božjega već je u Isusu Kristu dovoljno vjerovati malo i
ustrajno, što se najčešće i događa iako čovjek pada u lakše
grijehe; tu Isus pomaže u izobilju, ali čovjek to uviđa tek u
sakramentima Pomirenja i Euharistije bez kojih nema plodnosti ma
koliko se čovjek trudio.
Tako
život može biti jako težak, jako dobar, jako plodan, jako plemenit
za čovjeka i okolinu dok je inače samo preživljavanje u nemaru,
lijenosti, nepotrebnoj sebičnosti gdje se teži lakom životu, to je
napast.
Vjernik
koji konzumira sakramente Pomirenja i Euharistije, govori da bez toga
ne može živjeti, ali rijetko opisuje na koji način živi već tu
kao da se radi o pozitivnoj ovisnosti o Bogu samome koji je Sakrament
za čovjeka.
Mnogi
vjernici točnije opisuju kako Krist u njima živi i djeluje, oni
ništa ne čine bez Boga, a kada se ispovijedaju, to se događa zato
jer su naknadno shvatili i spoznali da su bili u smrtnom grijehu ili
da su počinili u jednom danu neke lake grijehe.
Laki
grijesi
Grijesi
počivaju u sebičnosti ljudskoj gdje čovjek ne ulaže sve veće i
veće ili jednostavno ustrajne napore da ne upadne neoprezno u kakav
lakši grijeh. Čovjek želi biti dobar prema sebi te se zbog toga ne
usuđuje biti bar malo požrtvovan; takvo što se događa često u
lijenosti ljudskoj: čovjek uvijek može bolje, uvijek može biti
manje lijen.
Svakodnevni
pregled lakih grijeha pomaže čovjeku da se osokoli, da si
posvijesti lake grijehe toga dana poput sportaša koji redovno pohađa
treninge, naročito je plodno i ugodno za vjernika ako svaki dan
pristupa sakramentu Euharistije gdje mu Bog te male grijehe redovno
oprosti i nahrani Ga sobom, Kruhom života i Pićem duhovnim. To je
jedini lijek protiv lijenosti i nemoći ljudske gdje se čovjek sam
od sebe nikada ne sjeti da svakoga dana može učiniti mnoštvo novih
plodnih napora i mnoštvo toga nova naučiti.
Često
je greška ljudsko uljuljkivanje u svakodnevno ponavljanje istih
dobrih djela, ali ako je vjernik i takav, a pohađa Euharistijsko
slavlje, Bog za njega čini sve plodnija uslišanja, a da vjernik
niti ne razmišlja puno o tome. To je veliki dar, ali i opasnost za
čovjeka.
Velika
je opasnost od zlih misli, bludnih misli i ogovaranja te od psovke.
Život
sa psovačem
Također
je opasno doživljavati od okoline prikrivenu ljubomoru koja navodi
druge ljude da izazivaju napasti kod vjernika; ako, na primjer,
primijete da vjerniku smeta psovka, počinju psovati sve više i
slično
jer
nisu osviješteni u vjerskom životu pa time čine štetu sebi
najviše, a onda i okolini. Kada vjernik misli da je prisiljen
živjeti neko vrijeme ili čitav život pokraj psovača, može se
dogoditi da počinje otpadati od svoje ustrajnosti jer nije normalno,
niti korisno moliti desetcima godina za nekog psovača, a da se ne
poduzmu i drugi napori kao što je blagoslivljanje psovača,
razgovori uporni sa psovačem i izbjegavanje psovača kada se vjernik
osjeti jako slab i ugrožen. Često se iskristalizira da onaj psovač
ima zdravstvenih i psihičkih problema ili jednostavno prestane
psovati barem kada je u društvu i prisutnosti vjernika iz
najobičnijeg ljudskog poštovanja prema sebi i drugome.
Ogovaranje
Čovjeka
na ogovaranje potiču klice zlih misli koje postoje i tada kada
čovjek ne ogovara druge ljude.
Ogovaranje
je stil svakodnevnih informativnih glasila, ogovaranje se jako nameće
ljudima te oni misle da su vijesti i ogovaranje jedno te isto.
Također
praznina u čovjeku navodi ljude tražiti druge ljude barem u mislima
i pripovijedanjem o tim drugim ljudima. Ogovarati se može slavne
osobe iz javnog života pa tako i zajedničke prijatelje i znance,
ali i one ljude koji nisu poznati svakome tko ogovara.
Protiv
ogovaranja prvo je potrebno prestati gladno iščitavati novine i
portale, društvene mreže i općenito besmislenu literaturu kao što
su razne pripovijetke i romani koji ne opisuju istinite povijesne
događaje već se temelje na izmišljenim besmislicama.
Također
je dobro izbjegavati u samoći prazne hodove, trenutke i duge sate
kada čovjek ništa konkretno ne razmišlja ili pokušava nešto
dokučiti svojim umom, a neprekidno se vrti u krugu, takav način
života može potrajati i godinama. Čovjek si uzima malo slobodnoga
vremena da se odmori, ali se umara besmislom još više.
Zle
misli
Praznina
se izbjegava strelovitim molitvama ili vjerskom kontemplacijom,
čovjek smije moliti dok radi, ali to ne znači da ne treba odrediti
barem pola sata dnevno, najbolje ujutro, za molitvu dana, za ružarij,
za molitvu časoslova.
Zle
misli, zavist i ljubomora moraju se ispovijedati često i uporno.
Lijenost
i zavist lako dovedu do stanja frustracije i lako se tada dogode i
bludne misli, naročito pored psovača i kada čovjek neprestano čita
lošu literaturu.
Uvod
u teške grijehe
Svi
ti i takvi mali grijesi vode u smrtne grijehe oholosti, bludnosti i
pohlepe. Pohlepa se zapravo skriva često u teškim ili manje teškim
životnim uvjetima koji prate većinu vjernika, a na čovjeka utječu
i mediji s neprekidnim izvještajima o tragedijama u svijetu.
Problem
je svijeta što ne vidi sve ono što je u svijetu dobro.
Lijek
su njegovanje kreposti kao što su poniznost i skromnost, umjerenost
u svemu, prebiranje u srcu svih događaja dana uz molitvu;
ako
je potrebno obratiti se, moguće je mijenjati način života,
okolinu.
Najviše
pomaže vježba iskrenosti sa samim sobom. Tu čovjek lako čuje glas
svoje savjesti koji ne smije zanemariti. 23.04.2019. 02:48