Izabrani
narod Božji dobio je Zakon po Mojsiju i Aronu, u prastara vremena,
na slavnome brdu Sinaju podno kojega je taj narod iščekivao vrlo
nestrpljivo da Mojsije siđe k njima nakon razgovora sa samim Bogom.
Mnogi su nakanili sami sebi odrediti božanstvo te načiniše od
istaljenog nakita zlatno tele kojemu se klanjahu.
Žeđ
za Bogom bila je velika, a još veća je bila potreba za Božjim
smjernicama i uputama o životu, o tome što i kako je potrebno
činiti da bi čovjek dostigao sreću i mir.
Kad
je Mojsije konačno sišao sa pločama Zakona koje je Gospodin Bog
ispisao (Izl 34) i nakon što su kažnjeni oni koji su bili
nestrpljivi i načinili zlatno tele što mu se klanjahu, Mojsije, uz
Aronovu asistenciju, objavi sve što mu je Gospodin govorio.
Tako
je Izabrani narod dobio svoj Zakon, Božju Riječ na pločama
Dekaloga. Bile su to Zapovijedi za narod, njih deset od kojih se prve
tri zapovijedi odnose na odnos naroda prema Gospodinu, a ostalih se
sedam odnosi na međusobni odnos vjernika čitavoga Naroda.
Naravno
da je Gospodin morao kao prvo zapovijediti svima da je On Bog koji se
objavljuje narodu i jedini i jedincati Bog kojemu se smije i mora
narod klanjati. Drugih i drugačijih bogova, ili zlatne teladi, ne
smije biti u Božjem narodu. Druga zapovijed napominje da se o Bogu
može, mora i smije govoriti samo uzvišenim i prikladnim rječnikom,
odnosno da se narod Bogu mora zahvaljivati i slaviti Ga, a ne
mrmljati protiv Boga, psovati Ga ili se pobuniti protiv Božjega
Zakona. Treća Božja zapovijed zahtijeva da se slavi sedmoga dana
počinak u Gospodinu dok se ostalih šest dana u tjednu mora
uobičajene poslove raditi.
Ostalih
sedam Zapovijedi govore o tome kako valja poštivati roditelje (4),
kako se ne smije ubiti čovjeka, niti prolijevati krv, osim one
žrtvenih životinja (5); nadalje, ne smije se griješiti bludno (6),
ne smije se reći lažna svjedočanstva (8), ne smije se ukrasti
ništa nikome (7), ne smije se poželjeti tuđega bračnoga druga (9)
i ne smije se niti poželjeti ništa što je tuđe (10).
Oni
koji su bili poslušni i slijedili tih deset Božjih Riječi, uživali
su veliku naklonost Božju, živjeli i umirali u Milosti te
vjerojatno stigli brzo u raj.
No,
kako i danas, tako i nekada, većina nas je tvrdovratih prema
Zapovijedima, rijetki ih slijede, mada je dovoljno sasvim malo dobre
volje da bi se spoznalo kolika je ogromna vrijednost životna
sadržana u tim osnovnim pravilima koja je Gospodin dao ljudima,
svojim stvorenjima, kao uputstvo za sreću i mir.
Očigledno
je da Božji Zakon nije donio ljudima blagostanje, stanje vjernosti i
mira u duši. Izabranom narodu je to bilo previše neostvarivo,
slijediti Zakon.
Kroz
dugi niz godina dolazili su razni proroci i upozoravali narod,
odnosno starješine naroda da skreću s dobroga puta i da su zločinci
koji neće dobro završiti. Naravno da su oni koji su slijedili
Gospodina bili uspješni u svemu i postali slavni nadaleko.
Ono
malo dobre volje da se pokuša slijediti Zakon, dovodi čovjeka u sve
snažnije stanje povjerenja u Boga, u sebe i u sve druge ljude.
Čovjek postaje svjestan kako je neznatan i nesposoban, a istovremeno
spoznaje veličinu Boga koji je uvijek prisutan kako bi svatko mogao
hodati s Bogom kroz život. Čovjek u Zakonu nalazi svoju, a zapravo
Božju veličanstvenost i pravednost.
I
dan danas tih Deset zapovijedi ima univerzalnu vrijednost, a tako će
ostati i u buduće.
Gospodin
Bog je nakon izvjesnog vremena poslao Sina, svoju Riječ na zemlju, k
ljudima da ne pogine niti jedan koji vjeruje Božjem Sinu, Gospodinu
Isusu Kristu nego da ima život vječni, u izobilju da ga ima.
Dok
je hodao po zemlji kao Utjelovljena Riječ po Duhu Svetom u krilu
Bezgrešne Djevice Marije , Gospodin Isus je uvijek ljudima koji bi
Mu vjerovali napominjao da ih vjera spašava, ali također da je
došao Zakon ispuniti. Dakle, čovjek koji ne može slijediti Zakon,
a vjeruje srcem da je Isus Krist Gospodin i ustima ispovijeda tu
vjeru, postaje uspješan sljedbenik Zakona kao što postaje i
uspješan sljedbenik Kristov.
Ako
pak ima netko tko se uglavnom drži onih Deset zapovijedi, taj već
vjeruje i prepoznaje Gospodina istoga časa kada ga Bog pozove.
Valja
ovdje napomenuti da su vjera u Isusa Krista i Božji Zakon
komplementarni, podudarni u ljudskom srcu, kompatibilni. Zakon bez
vjere ne ide kao što ne ide niti puka prazna vjera bez vršenja
Zapovijedi. Tako čovjek duhom i tijelom postaje istinski vjernik
jednoga i jedinoga Boga koji je sve stvorio, sve održava i svime
upravlja.
Kako
nas uči Sveti Pavao, a i Otac naše vjere Abraham te mnogi drugi
ljudi, čovjek od Zakona ne postaje sam po sebi pravedan i dobar ako
nema i vjeru u Božjega Sina. No, niti vjera, koja spašava ljude, a
odnosi se na Gospodina Isusa, ne čini čovjeka pravednikom samo
tako.
I
Zakon i vjera zapravo uče čovjeka da se umije predati Bogu koji mu
može i ne mora dati kušnje, više vjere, milosrđe i opravdanje, to
jest pravednost i dobrotu.
Zločinac
i nevjernik može zavladati ljudima, ali ne može prevariti Gospodina
Boga. 19.08.1021. 05:08
Prispodoba
o svadbenoj gozbi
1Isus
im ponovno prozbori u prispodobama:
2»Kraljevstvo
je nebesko kao kad neki kralj pripravi svadbu sinu svomu.
3Posla
sluge da pozovu uzvanike na svadbu. No oni ne htjedoše doći.
4Opet
posla druge sluge govoreći: ‘Recite uzvanicima: Evo, objed sam
ugotovio. Junci su moji i tovljenici poklani i sve pripravljeno.
Dođite na svadbu!’«
5»Ali
oni ne mareći odoše — jedan na svoju njivu, drugi za svojom
trgovinom.
6Ostali
uhvate njegove sluge, zlostave ih i ubiju.
7Nato
se kralj razgnjevi, posla svoju vojsku i pogubi one ubojice, a grad
im spali.«
8»Tada
kaže slugama: ‘Svadba je, evo, pripravljena, ali uzvanici ne
bijahu dostojni.
9Pođite
stoga na raskrižja i koga god nađete, pozovite na svadbu!’«
10»Sluge
iziđoše na putove i sabraše sve koje nađoše — i zle i dobre. I
svadbena se dvorana napuni gostiju.
11Kad
kralj uđe pogledati goste, spazi ondje čovjeka koji ne bijaše
odjeven u svadbeno ruho.
12Kaže
mu: ‘Prijatelju, kako si ovamo ušao bez svadbenoga ruha?’ A on
zanijemi.
13Tada
kralj reče poslužiteljima: ‘Svežite mu ruke i noge i bacite ga
van u tamu, gdje će biti plač i škrgut zubi.’
14Doista,
mnogo je zvanih, malo izabranih.« Mt 22, 1-14