„Moj
je dragi imao vinograd,
na
brežuljku rodnome.
Okopa
ga, iskrči kamenje,
posadi
ga lozom plemenitom.
Posred
njega kulu on podiže,
i
u nj tijesak metnu.
Nadaše
se da će uroditi grožđem,
a
on izrodi vinjagu (Iz 5,1b-2)...”
„Što
još mogoh učiniti
za
svoj vinograd
pa
da nisam učinio?
Nadah
se da će uroditi grožđem,
zašto
vinjagu izrodi (Iz 5,4)?”
Kod
proroka Izaije daje se vidjeti s kakvom je ljubavlju Bog pripremao
Crkvu svoju, svoju Zaručnicu za Nebo, i Njegovo razočaranje
lijenošću i neplodnošću, grijesima od kojih plemenita loza
postade obična vinjaga.
Teška
je nepravda kralja koji otima vinograde svojim podanicima.
No,
pod dobrim kraljem svatko živi u miru, pod svojom lozom i smokvom.
Psalmist
već žali što je Božji narod razočarao svoga Boga, ali i zbog
toga ispaštao jer se od Boga odvratio:
„Zašto
si mu srušio ogradu
da
ga beru svi što putem prolaze,
da
ga pustoši vepar iz šume,
da
ga pasu poljske zvijeri (Ps 80,13-14)?”
„Gospodin
Bog dolazi na sud
sa
starješinama i glavarima svog naroda:
'Vinograd
ste moj opustošili,
u
vašim je kućama što oteste siromahu'.”
Iz
3,14
„Na
uši moje reče Gospodar nad vojskama:
'Doista,
mnoge će kuće opustjeti,
velike
i lijepe bit će bez žitelja.
Deset
rali vinograda dat će samo bačvicu,
mjera
sjemena dat će samo mjericu'(Iz 5,10)”.
„Jer
trs je njihov od sodomskog trsa
i
od vinograda gomorskih;
grožđe
im je grožđe otrovno,
grozdovi
im grozdovi gorčine;
njihovo
je vino otrov zmijski,
žestok
jed otrovnice ljute (Pnz 32,32-33).”
Nije
se teško nasrditi na nepravdu, na okrutne kraljeve, i vapiti Bogu za
osvetom nad krvoprolićima:
„Tko
je taj što dolazi iz Edoma,
iz
Bosre, u haljinama crvenim?
Tko
je taj što veličanstveno odjenut
pun
snage korača?
-
Ja sam to koji naučavam pravdu,
velik
kad spasavam!
-
Zašto je crvena tvoja haljina
i
odijelo kao u onog koji gazi
u
kaci?
-
U kaci sam sam gazio,
od
naroda nikoga ne bijaše.
U
gnjevu ih svom izgazih
i
zgnječih u svojoj jarosti.
Krv
mi njihova poprska haljine,
iskaljah
svu odjeću svoju.
Jer
dan osvete bijaše mi u srcu,
došla
je godina mojeg otkupljenja.
Ogledah
se, al' ne bješe pomoćnika!
Začudih
se al' ne bješe potpore.
Tada
mi je moja mišica pomogla,
i
moja me srdžba poduprla.
U
gnjevu svom satrijeh narode,
u
bijesu sve ih izgazih,
i
zemlju polih krvlju njihovom (Iz 63,1-6)!”
Napomena:
Edomci su živjeli južno od Mrtvog mora, s obje strane Arabe. Iako
je velik dio njihova teritorija neplodan, područje oko njihova
glavnog grada Bosre bilo je dobro poljoprivredno zemljište.
Vjerojatno
su se baš edomska plemena vrlo često sukobljavala s kraljevima
Jeruzalema, a jedan od ključnih razloga ratovanja bilo je to što su
Edomci spriječavali Judi pristup Akabskom zaljevu.
Ideal
dobroga kralja se ostvaruje za mesijanskih vremena.
Tada
loza postaje plodna. Vinograd je slika Mudrosti:
„Propupah
kao trs mladicama
ljupkim,
i
cvjetovi su moji porod slave
i
bogatstva (Sir 24,17),”
Vinograd
je i slika plodne zaručnice pravednikove:
„Žena
će ti biti kao plodna loza
u
odajama tvoje kuće;
sinovi
tvoji kao mladice masline
oko
stola tvojega (Ps 128,3).”
Vinograd
je u svom pupanju simbol nade zaručenih koji u Pjesmi nad pjesmama
pjevaju o misteriju ljubavi:
„Dragi
mi je moj grozd ciprov
iz
vinograda engedskih (Pj 1,14).”
„Smokva
je izbacila prve plodove,
vinograd,
u cvatu, miriše.
Ustani,
dragano moja, ljepoto moja,
i
dođi.
Pohvatajte
lisice, male lisice
što
oštećuju vinograde,
naše
vinograde u cvatu (Pj 2,13.15).”
„Siđoh
kroz nasade oraha
da
vidim mladice u dolinama,
da
pogledam pupaju li vinogradi,
cvatu
li mogranji (Pj 6,11)?”
„Jutrom
ćemo ići u vinograde
da
vidimo pupa li loza,
zameće
li se grožđe,
jesu
li procvali mogranji?
Tamo
ću ti dati ljubav svoju (Pj 7,13).”
Ovi
stihovi iz Pjesme nad pjesmama već najavljuju kako će se Isus
sjediniti sa svojom Crkvom.
„Tad
čuh glas Gospodnji:
'Koga
da pošaljem? I tko će poći?'
Ja
rekoh: 'Evo me, mene pošalji!' (Iz 6,8).”
„Na
meni je Duh Gospodnji, jer me pomazao.
Poslao
me da donesem Radosnu vijest siromasima,
da
navijestim oslobođenje zarobljenicima
i
vraćanje vida slijepcima,
da
oslobodim potlačene,
da
proglasim Godinu milosti Gospodnje (Lk 4,18-19):”
„Isus
im reče: 'Kad bi Bog bio vaš Otac, mene biste ljubili jer ja sam od
Boga izišao i došao. Nisam došao sam od sebe, već me On poslao.
Zašto ne razumijete govora moga? Jer niste kadri slušati moju
riječ. Vi imate đavla za oca i hoćete vršiti želju oca svoga. On
bijaše ubojica ljudi od početka i nije stajao čvrsto u istini, jer
u njemu nema istine. Kad god govori laž, govori svoje vlastito jer
je lažac i otac laži. Meni ne vjerujete jer vam objavljujem istinu
(Iv 8,42-45)'.”
„Ja
sam pravi trs i moj je Otac vinogradar... Ja sam trs, vi ste mladice.
Tko ostaje u meni i ja u njemu, rodi mnogo roda (Iv 15,1-5).”
Bog
nije prestajao od svoga vinograda očekivati plodove; ali umjesto da
sluša proroke što ih je On izaslao, vinogradari su ih zlostavljali
(Mk 12,1-5).
Kao
vrhunac ljubavi, Bog šalje svog ljubljenog Sina (Mk 12,6), a kao
odgovor, glavari naroda počinit će vrhunsku nevjeru ubivši Sina
koji je baštinik vinograda. Stoga će krivci biti kažnjeni, a smrt
Sina otvorit će novo razdoblje nauma Božjega: vinograd će biti
povjeren vjernim vinogradarima i najzad će uroditi plodom (Mk 12,7
sl.):
„Kada
dođe Gospodar vinograda, kako će postupiti s tim vinogradarima?'
Odgovoriše Mu: 'Te će zločince pogubiti za zločine, a vinograd će
dati u zakup drugim vinogradarima, takvima koji će Mu predati
plodove u njihovo vrijeme (Mt 21, 40-41).”
Tko
će biti oni vjerni vinogradari?
Platonske
izjave ne pomažu: potreban je stvaran rad, on se jedini isplati (Mt
21, 28.32). Da bi sabrao svoju berbu, Bog će primati sve radnike, i
bilo da rade od jutra ili su unajmljeni u posljednji čas, svi će
primiti istu nagradu. Jer, poziv na rad i plaća nezasluženi su
darovi, a ne prava što bi ih čovjek mogao zahtijevati: sve je
milost (Mt 20, 1-15).
Bez
zajedništva s Bogom, mi smo loze otkinute od trsa, bez soka, jalove,
dobre za vatru (Iv 15,4 sl.).
Ljubav
Oca i Sina zove sve ljude u to zajedništvo; to je nezaslužen poziv
jer Onaj koji odabire jest Isus, a ne izabrahu učenici Njega.
Tim
zajedništvom postaje čovjek lozom istinskoga Trsa.
Oživljavan
ljubavlju kojom su Isus i Otac sjedinjeni, on donosi plod, a to biva
na Očevu slavu. Tako on ima zajedništvo u radosti Sina, a
Sinovljeva radost je u tome da proslavi Oca.
Eto
misterija istinskog vinograda: on je izraz plodnog jedinstva Krista i
Crkve, izraz radosti koja ostaje, savršena i vječna (Iv 17,23).
Dufour 1417
„Uto
čuh glas s Neba gdje mi govori: 'Napiši: Od sada blago onima koji
umiru u Gospodinu! Da, veli Duh, neka počinu od svojih napora, jer
ih prate njihova djela!' (Otk 14,13).”
„Uto
spazih nekoga drugog anđela gdje leti u najvišem dijelu neba,
noseći jednu neprolaznu radosnu vijest koju mu je trebalo
navijestiti stanovnicima zemlje: svakom narodu i plemenu, jeziku i
puku. Vikao je jakim glasom: „Bojte se Boga i zahvalite Mu, jer je
došao čas Njegova Suda! Poklonite se Stvoritelju neba i zemlje,
mora i izvora voda! (Otk 14,6-7).”
„Uto
neki drugi anđeo iziđe iz hrama i povika jakim glasom onomu što je
sjedio na oblaku: 'Pošalji svoj srp i žanji jer je došlo vrijeme
da se žanje, dozrela je žetva na zemlji!' Tada Onaj koji je sjedio
na oblaku baci na zemlju svoj srp i bi požnjevena zemlja (Otk
14,15-16).”
Nakon
plodne žetve dolazi krvava žetva:
„Zatim
neki drugi anđeo – nadglednik vatre na žrtveniku – dođe do
žrtvenika i povika jakim glasom onomu koji je imao oštri srp:
'Pošalji
svoj oštri srp i trgaj grozdove u zemaljskom vinogradu,
jer
mu je grožđe zrelo!'
Tad
anđeo baci na zemlju svoj srp i obra zemaljski trs i sasu grožđe u
veliki tijesak Božjega gnjeva.
Grožđe
u tijesku bi zgnječeno izvan grada i iz tijeska se razli krv konjima
do uzda u širinu od tisuću i šest stotina stadija (Otk 14,18-20).”
U
Gradu nebeskome, dakle, ostaju spašenici.
09.04.2020.
13:08
„O,
da me poslušaš, narode moj,
hranio
bih te pšenicom najboljom
i
sitio bih te medom iz pećine (Ps 81).”