Svjedok
istine
Isus
doživljava svoj silazak na zemlju kamo stiže iz krila svoga Boga
Oca na nebesima te, po sili Duha Svetoga, i iz krila Marijina se
rađa.
Bog
Otac pošalje Sina svoga, od Djevice bi rođen da primimo posinstvo,
isključivo zato da Sin svjedoči za istinu na zemlji punoj laži
kako bismo, spasivši se od smrti, izrasli u Božji narod, u Božju
svojinu.
Uspoređivanje
Staroga i Novoga zavjeta daje nam otkrivati njihove tipološke
sličnosti, proizlaženje događaja i likova, ali i drastične
razlike među njima jer staro i novo uvijek postoji u nekoj vezi,
makar i kao suprotnost. Iz staroga se iščitava sve novo što dolazi
po istom načelu, a to su argumenti istine i, također, smjernice za
poglede u buduće događaje i likove na isti način kojim smo
spoznali dubine i značaj onoga što u svjetlu vjere istražujemo.
Takav stil je jamčevina istinitosti i sigurnosti u životu do kraja
ljudskoga vremena.
„Isus,
Sin Boga Oca i Marije Bogorodice, svjestan je da privodi kraju
pripremna vremena i da On otpočinje ovdje na zemlji stanje koje su
navješćivala proročanstva. Stoga svekolika sveta povijest, što je
potekla pod vladavinom prvoga Saveza, dobiva svoje konačno
osmišljenje u djelima što ih Isus vrši, u institucijama koje On
uspostavlja, u drami koju živi. Da bi odredio svoje djelo i učinio
ga shvatljivim, Isus ga namjerno sučeljava s onim što je u toj
povijesti tipsko, a to znači da je izraženo pralikovima i djelima
staroga Božjeg, židovskog naroda.(Dufour, PG, str. 951)”
Isus
se začinje u utrobi Majke, rađa se i dolazi kao Dijete, prepušteno
svojoj zemaljskoj svetoj obitelji, Josipu i Mariji. Dijete je,
Novorođenče, i svijest Mu je i slaba, i jaka. Široka u primanju
ljubavi od zemaljskih roditelja, ali još vrlo uska u spoznavanju
sebe i svoga života na zemlji.
Ako
su starozavjetni proroci, nadahnuti Svetim Duhom, govorili da će
Djevica roditi Spasitelja i Kralja koji će zauvijek vladati u miru i
blagostanju, ali i u poniznosti i poniženju, tada se i Isusova
samosvijest postepeno širila i spoznavala u blaženoj pažnji, brizi
i podučavanju Njegovih zemaljskih roditelja i čitavog naroda.
Isus
od malena čuje roditeljske predaje, poslušno uči Zakon i Pisma po
kojima Njegova okolina živi i djeluje, ali čuje i glas Oca svoga na
nebesima , a to se međusobno logično podudara. Budući da je Isus i
pravi čovjek, i pravi Bog, sigurno sve više primjećuje vrline i
nedostatke ljudske, proživljava dramatičnost i neshvaćanje
vjerskoga života. Postaje konkretnije svjestan svoga poslanja i ono
se razvija u navještaj kraljevstva nebeskoga; ne ukida ništa staro,
a gradi u ljudima nova srca.
Kada
bismo htjeli, u svjetlu vjere, upoznati Gospodina, sigurno bi nas
zateklo pitanje o tome kada je Isus postao svjestan da je Bog i da je
čovjek. Definitivno je to jasno izgovorio pred Vijećem u Jeruzalemu
kada su Mu pokušali suditi. Mogli bismo se poslužiti tipologijom
jer sve što je Isus činio i govorio bilo je već negdje u Pismima
rečeno kao proroštvo i navještaj.
Silazak
Boga
Tako
je i za svoje rođenje Isus imao živoga svjedoka Ivana Krstitelja
koji je Isusa, još dok je Majka Marija bila trudna, pozdravio u
utrobi svoje majke, Marijine rodice Elizabete, i zaigrao od radosti.
To je silazak Isusov na zemlju. To je dolazak koji je naišao na
dobrodošlicu, zahvaljujući u prvom redu Bogu Ocu, a potom i vjeri
Marijinoj i Elizabetinoj. Isus u Marijinoj utrobi mogao je već tada
dobiti zemaljske životne impulse. I nije slučajno dopustio poslije
sljedbenicima i narodu da Ivana Krstitelja zovu prorokom Ilijom koji
se vratio.
Kad
se Isus, koji je već osjećao majčinsku Marijinu ljubav i slušao
glas svoga zemaljskog oca Josipa, rodio na zemlji u poniznosti, to je
bilo novo stvaranje svijeta.
Gospodin
je već za rane mladosti mogao na taj način spoznavati i
osvješćivati sebe sama, a sigurno je i već tada razgovarao sa
svojim Ocem nebeskim.
Kod
Prikazanja Isusovog u Hramu Isusovi roditelji su vršili Zakon te
tako neki vjernik može uzeti tipologiju po kojoj se Mojsije, po
uzoru na budućega Kralja, našao živ u naručju zamjenske majke,
ali i svoje majke – dojilje u Egiptu. Znamo da je Mojsije poslije
dobio od Boga Dekalog – Deset Božjih zapovijedi i još mnoge
druge, a to Isusova spoznaja nije mogla previdjeti; Isus je bolje
poznavao Zakon nego narodni starješine, pa tako i one osnovne dvije
Zapovijedi ljubavi koje bijahu previđene, a iskristalizirale su se
kao sama srž i samo srce Zakona.
Samosvijest
Isusova
Budući
da je Majka Marija Bogorodica, u svojoj velikoj primjernoj vjeri
rekla Bogu svoj „Da”, priličilo je da i Bog to potvrdi, odnosno
da uzvrati Mariji na povjerenje mnogim nadahnutim spoznajama. Tako,
kada su našli Isusa koji je bio u dobi od dvanaest godina, u Hramu
kako podučava starješine jeruzalemske, Isus već objavljuje
roditeljima svoga nebeskog Boga Oca, tvrdeći da Mu je Hram zapravo
Kuća vlastita i da je On sam Sin Božji, ali da je i pri punoj
svijesti o sebi te da je samostalan u odlukama.
Moja
milina
Kod
Krštenja Isusovoga na rijeci Jordan gdje je krstio i prorokovao
preteča Isusov, Ivan Krstitelj, Isus kao prvo krsti na neki način i
Ivana, i Rijeku koja u sebi odnosi grijehe krštenika vodom u daljine
i u podzemlje.
Tim
činom svoga krštenja od Ivana Krstitelja, da se izvrši sva
pravednost, Isus, Sin Božji, postaje smrtnik u cjelovitom smislu jer
uzima na sebe grijehe svijeta koje će odnijeti jednoga dana na Križ,
u uništenje. Na taj način će opraštati grijehe, usmrtiti samu
smrt kao posljedicu grijeha, a također će i donijeti spoznaju
narodu koji nije shvaćao Zakon u pravom i dubljem smislu nego
doslovno.
Da
je Zakon Kralja židovskoga zapravo Zapovijed ljubavi prema Bogu i
bližnjemu rasvijetlit će Isus uz djelovanje Duha Svetoga kako su
naviještali Proroci.
Budući
da je Isus već objavio da je Bog naš i Isusov Otac nebeski, Otac
prvi i istinski, Isus će dobiti potvrdu od Boga: „Ti si Sin moj
ljubljeni, u Tebi mi sva milina”, zaorio se Očev glas iz nebesa, a
Sveti je Duh počinuo na Isusu za kojega je to bila i potvrda
poslanja kako ga je već ranije spoznao, ali i veliki mir i olakšanje
kao popudbina Očeva koja će pratiti Isusa do Kalvarije, na Križ i
dalje.
Grozota
pustinje
Da
je Isus spoznao što Ga čeka pokazala Mu je grozota pustinje kada
se, kao pravi smrtnik i u svojoj poniznosti, kalio kao Sluga iz
zapisa starozavjetnih proroka. Pravi i savršeni Čovjek, Isus se
doživljava kao Sin Čovječji jer Mu je očinstvo Boga stvarno
očinstvo, a svijest o tome kakav je čovjek i kakav čovjek mora
biti upotpunio je izlažući se Zloduhu i njegovim poslušnicima.
Očigledno je da je u svojoj svijesti Isus spoznao svoga božanskog
Oca od početka, ali da je sve to bilo potrebno da bi spoznao svoje
čovještvo i u tome je smisao kušnji Sina Božjega. Zloduh i Đavao
to nije dokučio u svojoj zloći.
I
dok Adam izabire sebe za boga, Isus izabire u nevoljama zemaljskim
sebe za Čovjeka. Tako spoznaje što će i kako naviještati i
činiti, uz volju Boga Oca i snagom svoga i Očeva Duha. Vjernici
tako pobjeđuju svoje staro neshvaćanje Zakona.
Svadba
u Kani
Potom
ode Isus u Galileju jer se narodu približilo kraljevstvo nebesko u
kojemu će se životom vjere obratiti srca ljudi.
Nakon
što su ga starješine u sinagogi odbili jer nisu mogli u Isusovoj
neposrednosti i skromnosti još ništa shvatiti, Isus ode u
galilejske gradove i genezaretske luke te Mu tamo Otac pokaza ribare
koje će povesti da Ga slijede pa ih učini prvim apostolima buduće
Crkve.
Oni
odoše s Majkom Marijom, koja Sinu Čovječjem bijaše prva učenica
i najvjernija sljedbenica, na svadbu u Kanu gdje se vjenčavali
njihovi rođaci.
Ovdje
Isusova samosvijest artikulira postepeno i na temelju prijašnjih
iskustava ono što će se događati s Njim i Njegovim životom.
Kao
prvo, služenje Božjoj volji pretvara se u predano služenje
ljudima, čovjeku, narodu, sljedbenicima. Svima daje mir, a tko Ga ne
primi, mir se Njegov na Njega vraća.
Isus
u svojoj poslušnosti spoznaje da Ga čeka jedan Čas, jedan
odlučujući trenutak kada će u grozoti duševne i tjelesne pustinje
susresti Đavla iz velike i bolne blizine i u velikim kušnjama te
postaje tjeskoban, ali u svojoj vjeri umjerenosti.
„Vina
nemaju”, govori Majka Marija. Isus odmah naviješta Mariji svoju
kob, govoreći kako to nije Njegov čas, ali poslušno pretvori vodu
u najfinije vino ikada koje su podijelili svima. Vino ima okus
vječnosti, nebeske gozbe te se Sin Čovječji objavi apostolima i
Mariji, a također i svatovima kao Bog koji će izvesti narod iz
ropstva grijeha i smrti.
Marija
naviješta svatovima neka čine sve što im Isus rekne.
Preobraženje
Isusovo
Također
i kod Preobraženja Isusova tri apostola, Petar, Ivan i Jakov,
svjedoče konačnoj nebeskoj objavi Boga u Isusu Kristu:
„Ovo
je Sin moj ljubljeni, Njega slušajte!”
Isus
u razgovoru s Ocem spoznaje, uz pomoć Mojsija i Ilije, da će
završiti razapet na križu kako bi zapečatio novi i istinski Savez
u krvi te da će Ga Otac proslaviti u uskrsnuću. 24.11.2022. 11:16
„Tvoja
će kuća i tvoje kraljevstvo trajati dovijeka preda mnom, tvoje će
prijestolje čvrsto stajati zasvagda. (2 Sam 7, 16)”.