"Ispunilo
se vrijeme, približilo se kraljevstvo Božje! Obratite se i vjerujte
evanđelju!"
(Evanđelje
po Marku, glava 1, redak 15)
UTJELOVLJENJE
ISUSOVO
Isus
nam dolazi po Djevici Mariji, silazi nam s nebesa utjelovljenjem po
Duhu Svetom od Djevice Marije koju zovemo kraljicom neba i majkom
Crkve. Vjera se uprisutnjuje u meni.
Marijino
majčinstvo je dragovoljno, to jasno proizlazi iz prikaza navještenja
(Lk1,26-38). Pred neočekivanim pozivom što joj ga anđeo
navješćuje, Marija u Lukinom izvještaju brižno nastoji shvatiti
Božji zov. Anđeo joj otkriva da će djevičanski začeti. Kad je do
kraja prosvijetljena, Marija prihvaća; ona je službenica Gospodnja
poput Abrahama, Mojsija i proroka; njezino je služenje sloboda kao i
njihovo, samo još u većoj mjeri (Dufour, str. 518).
Kad
je rodila Isusa, Marijina zadaća, kao i zadaća svake matere, tek
počinje: ona mora Isusa odgajati. Zajedno s Josipom, koji je dionik
njezinih odgovornosti, nosi dijete u Hram da ga prikaže Gospodinu,
da izrazi ono predanje za koje još nije sposobna njegova ljudska
svijest. U Isusovo ime Marija prima od Šimuna navještaj Isusova
poslanja (Lk 2, 29-32.34 sl). Ona je za Isusa odgojiteljica, svjesna
svog autoriteta (Lk 2,48), a Isus joj bio poslušan, kao i Josipu (Lk
2, 51) - vidi: Dufour, str. 518.
Mesijina
majka. Već praevanđelje navješćuje da je Marija majka, Žena čije
će potomstvo satrti glavu zmiji (Post 3,15). Kasnije, u izvještajima
u kojima vidimo kako Bog pobjeđuje neplodnost pretvarajući je u
plodnost, žene koje praocima rađaju potomstvo daleki su pralik
Djevice-majke. Taj pojam djevičanstva natuknut je u proročanstvima
o Emanuelu (Iz 7,14) i o Onoj koja ima roditi (Mih 5,2); svakako
evanđelisti su posvjedočili da se to proročanstvo ispunilo u Isusu
Kristu (Mt 1,23; Lk 1,35 sl), vidi: Dufour, str.525.
Zaruke
između Boga i Njegova naroda. Tako je Preteča nastupao kao
baštinik proročke predaje o zarukama između Boga i Njegova naroda,
koja je također priprema na kršćansko djevičanstvo. Proroci
doista više puta nazivaju osvojeni kraj imenom djevice (Iz 23,12;
47,1; Jr 46,11), naročito Izrael (Am 5,2; Iz 37,22; Jr 14,17; Tuž
1,15; 2.13), a to zato da bi požalili gubitak njegova teritorijalnog
integriteta; ali kad narod oskvrnjuje Savez, Jeremija ga također
oslovljava kao 'djevicu Izraelovu (Jr 18,13)' da ga potsjeti kakva je
trebala biti njegova vjernost. Stoga se isti naslov raća u kontekstu
obnove kad se između Boga i Njegova naroda opet uspostavlja odnos
ljubavi i vjernosti (Jr 31,4.21) Za Izaiju (Iz 62,5) je ženidba
mladog čovjeka s djevicom znamenje mesijanskih zaruka između Boga i
Izraela. Gospodin je svojim isključivim zahtjevima pripremao vjerne
da Mu pridrže svu svoju ljubav (Dufour, str.202).
"Kao
što se mladić ženi djevicom,
tvoj
će se graditelj tobom oženiti;
i
kao što se ženik raduje nevjesti,
tvoj
će se Bog tebi radovati." Iz 62,5
POHOĐENJE
MARIJINO
Marija
odmah odlazi u pohode rodici Elizabeti te se njih dvije prepoznaju po
velikoj novosti, po utjelovljenju vjere u njima kao kraljevstva
nebeskoga. Moja se vjera odmah očituje u skrovitosti.
U
Isusu se Bog odaziva pozivima svoga naroda. Isus naglašava
spasiteljsku narav tog pohođenja i njegov univerzalan aspekt. No,
iako se to pohođenje nudi svakom tijelu (puti; Lk 3,6; usp. 1 Pt
2,12), njega će primiti samo čista srca koja će ga prepoznati.
(Dufour, str.882).
Prije
posljednjega Isusovog pohođenja, anticipiranog u 'radosnom ulasku'
Isusovu na Cvjetnicu, Kristovo se djelovanje nastavlja u Crkvi
apostolskim poslanjem i poslanjem Duha. I sam Gospodin uvijek nastupa
u životu Crkve (Otk 3,19) koja mora bdjeti (Mt 24,42 sl; 25,1-13) i
moliti sve do onog, svima nepoznatog dana, kad će se Isus drugi put
pokazati onima koji Ga iščekuju da im dadne potpuno spasenje (Heb
9,28); vidi: Dufour, str. 883.
ROĐENJE
ISUSOVO
Isus
nam dolazi na za Njega grubi način u svijet, rođenjem u skromnosti
štale i na oštroj slami jaslica, ali u velikoj vjeri i ljubavi
Josipa i Marije, u velikoj počasti mudraca s istoka. Vjera u meni je
krhka u odnosu na moju svjetovnu i vremenitu grubost.
"Što
je rođeno od tijela, tijelo je; što je rođeno od Duha, duh je (Iv
3,6). Prirodnom čovjekovom rođenju Novi zavjet suprotstavlja
nadnaravno rođenje: njegovo je počelo Riječ ili Duh Božji, a
ostvaruje se po vjeri i krštenju.
Bog
je rodio svoj narod kad ga je izveo iz Egipta (Pnz 32,6.18 sl), a
život u pustinji bio je kao neko rano djetinjstvo (Pnz 1,31; 32,10;
Hoš 11,1-5) gdje narod dobiva Zakon. U Novom savezu Bog će urezati
zakon u srce svakog čovjeka, u njegovu najprisniju nutrinu (Jr
31,31-34; Pnz 30,10-14). Duh je taj koji ima doći da obnovi
čovjekovo srce (Ez 36,26 sl), a to će biti novo rođenje, izvor
nečuvene radosti, one koja 'otvara krilo' Jeruzalemu, bogato ga
obdarujući djecom (Iz 66, 7-14); vidi: Dufour, str. 1114.
PRIKAZANJE
ISUSA U HRAMU
Za
Mariju je prikazanje Isusa Bogu u Božjem hramu donositelj jednog
teškog proročanstva: mač će joj probosti dušu. Moja vjera se
očituje pred Bogom u Crkvi gdje saznajem da mi je slijediti Isusa.
Dvoznačnost
znaka hrama. U doba kraljeva, mada ima tu bitnu ulogu u bogoštovlju
Izraela, znak hrama ipak nije bez neke dvoznačnosti. Za ljude
površna religioznog osjećaja ceremonije što se u njemu odvijaju
sklone su da postanu prazne kretnje. Bog se upravo u Hramu
objavljuje Izaiji u prvom viđenju (Iz 6), ali Izaija, Jeremija i
Ezekiel kao da se natječu u optužbama protiv površnosti
bogoštovlja što se ondje obavlja ( (Iz 1,11-17; Jr 6,20; 7,9sl) pa
čak i protiv navika idolopoklonstva što se u nj uvlače (Ez 8,
7-18). Najzad smatraju da će Bog napustiti to prebivalište koje je
bio odabrao. Nepatvorenost Izraelova bogoštovlja uistinu je važnija
od materijalnog znaka uz koji je Bog bio neko vrijeme vezao svoju
prisutnost (Dufour, str. 308).
Zaista,
slava Božja napušta kasnije svoje obesvećeno prebivalište (usp.
Ez 10,4.18), ali Hram ima značajno mjesto u budućnosti. Izaija je u
njemu vidio buduće religiozno središte svega čovječanstva,
izmirenog u štovanju pravog Boga (Iz 2,1-4). Ezekiel je do u tančine
predvidio njegovu ponovnu izgradnju u vrijeme nacionalne obnove (Ez
40-48). Kult se u tom drugom Hramu zaista i nastavlja, on je opet
znak Božje prisutnosti među ljudima; k njemu se hodočasti. Kasnije
ćem ga i Herod Veliki raskošno obnoviti. Ali važnija je od ovoga
vanjskog sjaja iskrena pobožnost što uzima slobodnog maha u
njegovim obredima (Dufour, str. 308/309).
Unatoč
ovoj privrženosti hramu od kamena, s krajem proročkog razdoblja
počinje jačati nova misaona struja. Jeremijine prijetnje protiv
hrama (Jr 7) pa razorenje hrama te naročito iskustvo izgnanstva -
sve je to pridonijelo uočavanju potrebe jednog duhovnijeg kulta, u
skladu sa zahtjevima 'religije srca (Pnz 6,4 sl; Jdt 31,31)'. U
izgnanstvu se bolje shvaća da je Bog prisutan jednako svugdje gdje
kraljuje, svugdje gdje Mu se klanjaju (Ez 11,16), očituje svoju
slavu (Ez 1). To je poslije i doba kad apokrifne apokalipse opisuju
onaj hram u nebu koji nije napravila ljudska ruka: tamo Bog boravi i
upravo će se taj hram pojaviti na kraju vremena ovdje na zemlji da
bude Božje prebivalište u 'budućem svijetu (Mudr 9,8)'; Dufour,
str.310.
Kao
i proroci, Isus iskazuje najdublje poštovanje starom hramu. Ondje Ga
Marija prikazuje (Lk2,22-39), onamo polazi kad su svečanosti kao na
mjesto susreta s Ocem (Lk 2,41-50; Iv 2,14; itd.). Odobrava tamošnje
bogoštovne običaje. Hram je za Isusa kuća Božja, kuća molitve,
kuća Njegova Oca... u času posljednjeg Isusova daha razdire se
zastor svetišta nad svetištima; to je znak da staro svetište gubi
svoje sveto obilježje; prestao je vršiti ulogu znaka Božje
prisutnosti. Uistinu, tu ulogu odsad vrši jedan drugi znak: samo
Isusovo Tijelo. Eto, dakle, novog i konačnog hrama što nije
načinjen ljudskom rukom; u njemu Riječ Božja uspostavlja svoje
prebivalište među ljudima (Iv 1,14) kao nekad u šatoru Božjega
naroda. Hram Isusova tijela bit će razoren i ponovo sagrađen kad
Isus umre i uskrsne, to je volja Njegova Oca (Iv 10,17 sl; 17,4sl).
Nakon uskrsnuća ovo će Tijelo, kao znak Božje prisutnosti ovdje na
zemlji, doživjeti novo preobraženo stanje koje će Mu omogućiti da
bude prisutan na svim mjestima i u svim vremenima: u svetkovanju
Euharistije (Dufour, str.310/311).
NAŠAŠĆE
ISUSA U HRAMU
Kad
je Isus prošao dob za inicijaciju, Josip i Marija Ga nalaze u hramu
kako poučava o vjeri. Moja vjera se uvijek ispočetka obnavlja na
misnim slavljima.
Isus
vrši volju svoga Oca. On sam govori o 'volji Onoga koji me poslao'.
Ta Božja volja jest poslanje. Njome se Isus hrani (Iv 4,34) i samo
nju traži (Iv 5,30) jer On čini sve što je po volji Onomu koji Ga
je poslao (Iv 8,29). A ta volja jest da svima koji k Njemu dolaze
daje uskrsnuće i vječni život (Iv 6,38 sl) pa ako Mu se ta volja
predstavlja i u obliku 'zapovijedi (Iv 10,18)', On u njoj vidi prije
svega znak da Ga 'Otac ljubi (Iv 10,17)'. Posluh Sina je zajedništvo
volje s Ocem (Iv 15,10); Dufour, str.1454.
KRŠTENJE
ISUSOVO
Isus
se očituje javnosti svojim krštenjem u rijeci Jordan. Dobivam
neizbrisiv pečat svoje vjere na krštenju i u pomazanju Duhom
Svetim.
Isus,
Jaganjac Božji uzima grijeh svijeta na sebe (Iv 1,29.36) i
navješćuje i pripravlja Njegovo 'krštenje smrti (Lk 12,50; Mk
10,38)' pa je tako Njegov javni život uokviren dvama krštenjima. To
isto želi reći i evanđelist Ivan kad izvješćuje da je iz boka
probodenog Isusa potekla voda i krv (Iv 19,34 sl) i kada tvrdi da su
Duh, voda i krv prisno sjedinjeni (1 Iv 5,6-8). Priznanje Očevo
Isusa Sinom najavljuje posinaštvo vjernika kao udioništvo u Isusovu
sinovstvu i kao učinak Duha (Gal 4,6); Dufour, str. 457.
ISUS
U SINAGOGI
Isus
dolazi 'službeno' se očitovati u sinagogu gdje propovijeda da se
Pismo ispunilo. Moja vjera se definitivno utvrđuje u svojim
osnovama. Postajem moliteljica i uslišanja Božja me počinju
ispunjavati sve većim povjerenjem u Isusa.
"Trebalo
je da se ispuni sve što je o meni pisano (Lk 24,44)"; treba da
se ispune Pisma (usp. Mt 26,54). Bog ne govori u prazno (Ez 6,10) i
Njegovo se Pismo 'ne može ukinuti (Iv 10,35)'. Isus je svečano
posvetio vrijednost Pisma, sve do najsitnijeg pismenog znaka (Mt
5,18) i utvrđuje njegov smisao: Pismo se ne može izbrisati, ono
ostaje. Postoji Duh koji oživljuje, a postoji i slovo koje ubija (2
Kor 3,6). Krist vodi od slova k Duhu (2 Kor 3,14); upravo
prepoznajući Krista kroz Izrelova Pisma crpi se iz njih vječni
život (Iv 5,39); Dufour, str.857.
ISUS
U PUSTINJI
Isus
ponovo dolazi u naše čovještvo odlaskom u pustinju gdje odolijeva
kušnjama. Moja vjera se utvrđuje iako sam podložna sumnji.
Krist
je ushtio proživjeti različite etape Božjega naroda. Zato Ga, kao
nekoć Hebreje, Duh Božji vodi u pustinju da ondje bude kušan (Mt
4,1-11//). Isus nadvladava kušnju i ostaje vjeran svome Ocu,
odlučujući se radije za Božju riječ negoli za kruh, za pouzdanje
u divno čudo, za služenje Bogu radije negoli za ma kakvu nadu u
zemaljsko gospodstvo. Kušnja koja se bila završila neuspjehom u
vrijeme Izlaska sada dobiva svoj smisao: Isus je prvorođeni Sin u
kome se ispunjuje sudbina Izraela (Dufour, str 1048).
IZABRANJE
APOSTOLA
Isus
konačno bira apostole. Moja vjera traži Isusa u Crkvi, među
kršćanima.
Izbor
Dvanaestorice pokazuje da Isus želi ispuniti svoje djelo imajući sa
sobom 'one koje odabra (Mk 3,13sl)'. Oni predstavljaju oko Njega
dvanaest plemena novog naroda, naroda koji je plod Kristova izbora
(Lk 6,13; Iv 6,70) što potječe iz izbora Očeva (Iv 6,37; 17,2), a
nastaje djelovanjem Duha (Dj 1,2). Na početku Crkve, kao i na
početku Izraela, stoji Božji izbor (Dufour, str. 372/373).
ČUDO
U KANI
Marija
potiče Isusa na svadbi u Kani da načini čudo pretvorbe vode u vino
čime se očituje čitavom svijetu. Moja vjera postaje nalik
ovisnosti o pohađanju misnih slavlja.
U
Novom zavjetu 'novo vino' jest simbol mesijanskih vremena. Isus
izjavljuje kako Novi savez, uspostavljen u Njegovoj osobi, jest novo
vino od kojega pucaju stare mješine (Mk 2,22//). Ista misao
proizlazi iz Ivanova izvještaja o čudu u Kani: svadbeno vino, to
dobro vino na koje su čekali 'do sada', jest dar Kristove ljubavi,
znak radosti koja je ostvarena Mesijinim dolaskom (Iv 2,10; usp.
4,23; 5,25). Izraz 'novo vino' susreće se najzad i u Mt 26,29 da se
dočara eshatološka gozba što ju je Isus pripremio svojim vjernima
u kraljevstvu Očevu: tada se upravo navršuju mesijanska vremena.
Spominjanje vina nije tu puki simbol; na nj navodi izvještaj o
ustanovi Euharistije. Prije no što bude pio novo vino u kraljevstvu
Očevu, kršćanin će se za svojih dana napajati vinom koje je
postalo krvlju što ju je Gospodin prolio (usp. 1 Kor 10,16).
Uživanje vina nije, dakle, za kršćanina samo razlog zahvaljivanja
(Kol 3,17; usp. 2,20sl) već i prigoda da se potsjeti na žrtvu koja
je izvor spasenja i vječne radosti (1 Kor 11,25 sl); Dufour, str.
1417.
ISUSOVO
PROPOVIJEDANJE
Isus
počinje propovijedati narodu, dolaze Mu sljedbenici, ali nailazi na
sve više otpora i neodobravanja. U svojoj vjeri se mijenjam i
ponekad doživljavam čuđenje i sablazan okoline.
Isus
nam sve očitije pokazuje svoje Bogosinovstvo čudesnim
ozdravljenjima. Moja vjera postaje čvršća i ozbiljnija.
Propovijedanje
je misterij po sadržaju poruke; ono je to i oblikom u kojem se ta
poruka navješćuje: misterij propovijedane Riječi, misterij
propovjednika koji navješćuje tu Riječ.
Ako
propovijedanje ima vrijednost čina, i ako zahtijeva obraćenje, to
je zato što je ono i samo čin Božji. Propovijedanje, naime, prema
Pavlovu svjedočanstvu, prenosi ljude u prisutnost navješćivanog
misterija. Tako se iz propovijedanja može roditi vjera (Rim 10,17).
Slušalac biva stavljen pred Krista umrloga i uskrsloga, pred Krista
koji je postao Gospodin povijesti, koji dijeli darove Duha onima koji
primaju Riječ, a srdžbom prijeti onima koji je odbijaju (1 Sol
1,10). Propovijedanje, kao navještaj glasnika koji proglašuje i
označuje početak kraljevstva Božjega (Iz 40,9), jest Božji čin
koji znači početak Kristova gospodstva nad svijetom. Ne podliježe
provjeravanju slušatelja već iziskuje poslušnost - vjeru (Rim
1,5), i tako sve do svršetka svijeta (Mt 24,14); Dufour, str.
1020/1021.
PREOBRAŽENJE
ISUSOVO
Isus
se preobražava i pred trojicom izabranih apostola objavljuje svoju
božansku slavu. Moja vjera glasno viče s krovova ono što čuje u
intimnosti od Boga.
Preobraženje
potvrđuje priznanje kod Cezareje u Mk 8,29:
"On
njih upita: »A
vi, što vi kažete, tko sam ja?« Petar prihvati i reče: »Ti si
Pomazanik – Krist!« ".
Preobraženje
posvećuje objavu Isusa, Sina Čovječega koji trpi i biva
proslavljen, čija će smrt i uskrsnuće ispuniti Pisma. Preobraženje
otkriva osobu Isusa, ljubljenoga i transcendentnog Sina koji
posjeduje samu Božju slavu. Njime se Isus i Njegova riječ očituju
kao novi Zakon. Ono je praostvarenje i praslika uskrsnog događaja
koji će putem križa uvesti Krista u puni razmah Njegove slave i
sinovskog dostojanstva. To prediskustvo Kristove slave ima za svrhu
podržati učenike u času kad budu dionici misterija križa (Dufour,
str. 986).
MUKA
I SMRT ISUSOVA
Slijedi
Isusova tjeskoba u Getsemaniju, bičevanje, trnova kruna, Golgota i
smrt na križu. Muka me Kristova krijepi u mojim nevoljama.
Isus
je sašao nad pakao. Svoju vjeru očitujem svakome, bez obzira je li
tko nevjernik ili slično.
Evanđelja
nisu Isusovi životopisi po načelima sadašnje povijesne znanosti.
Njih su pisali vjernici da probude i ojačaju vjeru tako da ona
sređuju sjećanja koja su bila obasjana i preobražena uskrsnom
vjerom, no omogućuju da se pouzdano dosegne Isus iz Nazareta
(Dufour, str.349).
Razjašnjenja
o misteriju Isusa iz Nazareta ne mogu se svesti na jedinstven sustav,
ali očituju jedinstveno usmjerenje: volju da se za određenu sredinu
aktualizira prisutnost Isusa koji je živio i umro za nas.
Pravovjernost se mjeri čvrstinom veza (Nominativ: vez) koji
kršćansko tumčenje sjedinjuje s događajem Isusa: "Svaki duh
koji priznaje: 'Isus Krist je došao u tijelu', od Boga je (1 Iv
4,2)". Da se izrazi i saopći prva je vjera pozajmljivala od
raznolikih kultura svoga doba: tako od palestinskog judaizma, od
dijaspore ili okolnoga helenizma. Prilagođujući se tako raznim
civilizacijama, Crkva daje poticaj i pralik svakoj budućoj
interpretaciji. Poslije Novog zavjeta, njezin hod prati hermeneutika;
ona npr. dolazi do toga da govori o Isusovoj 'savjesti', o 'naravi' i
osobi, a da time ne misli zauvijek fiksirati interpretaciju; ona se
još i danas mora primjenjivati u različitim kulturama u kojima se
izražava vjera u Isusa Krista (Dufour, str. 362/363).
SLAVNA
OTAJSTVA
Isus
je uskrsnuo. Postajem zrelija kršćanka, znam kome sam povjerovala.
Isus
uzlazi k Ocu. Moja vjera postaje duševnija, realna i mistična, u
meni živi Krist.
Događa
se poslanje Duha Svetoga na Crkvu, uznesenje Marijino na nebo i njena
krunidba u nebesima. Moja vjera počinje donositi rod i djela su mi
plodnija.
Prisjetimo
se Otkrivenja; na stjecištu brojnih strujanja i liturgijskog života,
Otkrivenje prikazuje Krista živoga, Gospodina koji vodi Crkvu i
njome ravna (Otk 1-3). Nadasve prevladava lik Janjeta: Ono nosi
tragove muke koju je podnijelo (Otk 5). Osigurava pobjedu nad
neprijateljima Crkve (6,15; 17,14) i na kraju utvrđuje svoje zaruke
s njome (19,7 sl; 21,9). Kao Gospodin ljudske povijesti, On je Prvi i
Posljednji, (1,17), Početak i Svršetak (22,13), Alfa i Omega (1,8;
21,6), Amen (3,14), Pomazanik Božji, najzad Kralj kraljeva i
Gospodar gospodara, komu pripada svaka čast i slava (19,19; 17,14);
Dufour, str.362.
Otajstvo
svjetla
Isusa
redovno susrećem u slavlju Euharistije gdje me On dočekuje s
radosnim vijestima.
utorak,
9. siječnja 2018.
19:18:17