Gle,
Gospodin Bog dolazi u moći, * mišicom
svojom vlada! Evo s njim naplata njegova, * a
ispred njega njegova nagrada. Kao pastir pase stado
svoje, * u ruke uzima
jaganjce, nosi ih u svome naručju, * i
brižljivo njeguje dojilice.
Tko
je šakom izmjerio more, * i
nebesa premjerio pedljem? Tko je mjericom izmjerio
zemlju, † i planine na
mjerila, * a tezuljom
bregove? Tko je pokrenuo duh Gospodnji, * koji
ga je uputio savjetnik? S kim se on
posavjetova, † tko je
njemu mudrost ulio, * naučio ga
putovima pravde? Tko li ga je naučio znanju,
* pokazao mu put k umnosti?
Gle,
narodi su kao kap iz vedra, † vrijede
kao prah na tezulji. * Otoci,
gle, lebde poput truna! Libanon je malen za lomaču,
* a zvijeri njegovih nema dosta
za paljenicu. Svi narodi ko ništa su pred njim,
* ništavilo su njemu i praznina. Iz 40,10-17
Slava
Ocu i Sinu *
i Duhu Svetomu.
Kako
bijaše na početku, † tako
i sada i vazda *
i u vijeke vjekova.
gdje
te na svijet dala roditeljka tvoja (Pj 8,5).”
„Pokaži
mi, Jahve, svoje putove,
nauči
me svojim stazama (Ps 25,4).
Može
li se naučiti ljubiti? I kako?. Tko poučava ljubiti i tko treba
biti podučen? Kad dolazimo na svijet, bivamo postupno u sve
podučeni, no, možda, ima malo ljudi koji su svjesni nužnosti da
uče umijeće ljubavi, ne u teoretskom obliku, nego stalno pružajući
konkretne prilike za vježbanje u ljubavi i u tome da dopustimo biti
ljubljeni.
Budući
da je zaručnica očitovala svu svoju ljubav, spremna je na žrtvu,
na odricanje i na još teže kušnje. Osjeća da još treba učiti
ljubiti. Ljubav nije samo instinkt, strat i osjećaj. To je umijeće
za koje treba vremena, strpljivosti, vježbe i nutarnjeg učitelja:
Duha Svetoga koji „jeca” u svakome od nas iščekujući naše
rođenje kao novog stvorenja i vanjskog voditelja
sposobnog da nas sluša, da nas ohrabruje i da nas uvjeri u Božje
oproštenje.
Onaj
Bog koga apostol Ivan definira kao ljubav, goruće žudi da mu se
prepustimo da nas ljubi i da nas nauči svojim putovima, svojim
osjećajima, koji vjernika dovode do prave mudrosti srca, koje zna
brojati svoje dane (usp. Ps 90,12) i shvaća da je sve taština (
usp. Propovjednik), osim ljubavi i služenja Bogu i braći.
Ljubav,
umijeće koje briše razliku
između
sigurnosti i sumnji.
Srce
strepi: kako te ljubiti, Ljubavi?
Mašta
se koleba: kako te zamisliti?
Drhti
ruka: kako te nacrtati?
„Djeni
ruku svoju pod moju glavu
i
pomiluj me svojom desnicom.”
Mašta,
srce i ruka ojačat će
i
radost će obasjati lice
kad
se budu susreli naši pogledi
opijeni
uzajamnom ljubavlju.
Stavi
me kao znak na srce,
kao
pečat na ruku svoju,
jer
ljubav je jaka kao smrt,
a
ljubomora tvrda kao grob.
Žar
je njezin žar vatre
i
plamena Jahvina.
Mnoge
vode ne mogu ugasiti ljubavlju niti je rijeke potopiti.
Da
netko daje za ljubav
sve
što u kući ima,
taj
bi navukao prezir na sebe. (Pj 8,6-7)
Utisnite
ove moje riječi u svoje srce i svoju dušu; kao znak ih privežite
na svoju ruku; neka vam budu kao zapis među očima!
Poučite
u njima svoje sinove (Pnz 11,18-19a)
Neka
te ne ostavljaju dobrota i vjernost,
objesi
ih sebi oko vrata,
upiši
ih na ploču srca svoga.
Tako
ćeš steći ugled i uspjeti
pred
Božjim i ljudskim očima (Izr 3,3-4)
Ljubljeni,
ljubimo
jedni druge jer ljubav je od Boga;
i
svaki koji ljubi,
od
Boga je rođen i poznaje Boga.
Tko
ne ljubi, ne upozna Boga
jer
Bog je ljubav (1Iv 4,7-8)
Pečat
služi kao sredstvo identifikacije i pripadnosti.
Ljubeći
identificiramo se kao oni koji vole, ljube neku određenu osobu:
Ljubav nije nešto rubno, nešto usputno, nego ono što nekoga bitno
obilježava. Kad Eva još nije postojala, čovjek se zvao Adam u
odnosu na zemlju (adamah). Kad počinje njegova ljubavna priča, on
dobiva novo ime što znači da mijenja svoju narav. To je način
identifikacije: više se ne obilježuje u odnosu na zemlju, nego u
odnosu na onu osobu za koju će reći: „Gle, evo kosti od mojih
kostiju, meso od mesa mojega!”
Ljubav
daje novu definiciju i slična je pečatu koji označuje pripadnost:
ja sam onaj koji ljubi onu osobu, pripadam joj i ljubim je te želim
s njome navijeke biti zajedno, ljubeći je ljubavlju jačom od smrti.
Tako nas ljubi Bog koji je u naše srce stavio svoju riječ kao izvor
života i zalog vječnosti. U njoj ćemo promatrati Boga – ljubav,
i ljubav – Boga.
„Kamo
da idem od duha tvojega
i
kamo da od tvog lica pobjegnem? Ps 139,7
Mnoge
se osobe osjećaju „progonjenima” od svih i od svakoga te bježe
od sebe i od drugih. To je bijeg iz svijeta koji osjećaju kao
zasjedu, od zakona koji guši, od poreza koji gule, od vjerovnika
koji muče.
„Pohitaj,
mili moj,
budi
kao srna i kao jelenče
na
gorama mirisnim! (Pj 8,8-10.13-14)
Riječ
nas Božja poziva da ne bježimo iz ove stvarnosti da bismo utekli u
svoj privatni život, nego da maksimalno vrednujemo želju za
intimnošću i da uronimo
u ovo čovječanstvo, ljubeći ga kao što ga ljubi Stvoritelj.
Bježimo iz ograničenosti da bismo susreli veliku Ljubav. Može li
se pobjeći od Boga? Od Boga se ne može pobjeći (usp. Jona).
Kad-tad dolazi trenutak susreta ili razlaza s njime (Ps 139).
Beskorisno je mučiti se zbog ateizma drugih, vrijedi truda zanimati
se za svoj susret s Bogom koji će se zasigurno dogoditi, ako
vjerujemo u ljubav te ju darivamo i slavimo svim našim bićem, svim
našim tijelom. 14.12.2024. 16:50
Oživi
napukla prijateljstva, Bože,
jer
ako si ti s nama, s nama je i ljubav! (Valentino Salvoldi)
Ljubav
je bol? Ona je „sila” koja mijenja naš život ostavljajući iza
sebe trag, ranu. Ona je stvarnost koja nas tako snažno zahvaća,
tako je snažna da nam oduzima snagu, da nas gura sve do nesvijesti
ili do ekstaze. Onaj koji ljubi osjeća se kao da je uhvaćen
„ljubavnom boli”. I dok uživa u punini tog života, postaje
svjestan i bolnog saznanja o neosvojivim granicama, o mjestu koje je
uvijek ponuđeno na potpuno darivanje: polet usmjeren prema
neizmjernome, a nikad ne ostvarenom.
Da
bi se zaručnica izliječila od ljubavne boli, moli kolač od grožđa
i zagrljaj: želi i dalje ljubiti. Zaručnik daje sve od sebe da je
ekstaza ljubavi ne probudi. I on trpi od ljubavnog ushićenja,
zaveden već samim pogledom svoje ljubljene zaručnice.
On,
zaručnik, postaje simbol Boga koji ne kažnjava čovjeka zbog
njegovih pogrešaka, jer je zaljubljen u čovjeka, svoje stvorenje,
do boli... ljubi nas „do kraja” to jest dotle da dopušta te
njegov Sin bude proboden kopljem. Poslije svoga uskrsnuća pokazat će
svojim učenicima biljege, znakove svojih ljubavnih rana.
...samo
ako umre, sjeme klija,
i
ti samo krvareći od ljubavi,
Oče,
natapaš vinograd
i
oplođuješ ga cvjetovima vječnog proljeća...
14.12.2024.
14:58
Valentino
Salvoldi o Pjesmi nad pjesmama, KS Zagreb, 2001,
preveo
: Adalbert Rebić
„I
tko god hoće da među vama bude prvi, neka vam bude sluga (Iv
20,27)”: