Spasonosno razmišljanje



Knjiga Mudrosti, glava 3, redak 10-12:
"10A bezbožnici će zbog svojih misli biti primjereno kažnjeni
jer su prezreli pravednike i otpali od Gospodina.
11Teško onima koji preziru mudrost i stegu!
Isprazna je nada njihova, napori uzaludni
i poslovi bez probitka.
12Žene su im bezumne, djeca opaka
i proklet njihov rod!"


Knjiga Mudrosti, glava 4, redak 3-6:
"3A mnogobrojno potomstvo bezbožnika nije ni za što;
izdanci se nečisti duboko ne korijene i nemaju čvrsta temelja.
4Jer ako se načas i razgranaju,
slabo ukorijenjeni, na vjetru se zaljuljaju,
iščupa ih sila vihora,
5i grane što tek su izbile polomi
i plod im je beskoristan,
nezreo za jelo 
i nije ni za što.
6Jer djeca rođena iz nezakonita spavanja
svjedoče na sudu o zlu roditelja."



Uvijek me je strah da ću pasti u neku veću Božju nemilost.
Jedno mi nije jasno: što ako sam ja u milosti velikoj, a gledam brata bezbožnika, što da mu reknem i kako da se osjećam pri pomisli da za njega vječnoga života nema. Ako se taj naraštaj može izliječiti samo molitvom i postom, tada se moj vječni život sastoji od posta i molitve za brata bezbožnika u uvjerenju da njega zapravo čeka oganj pročišćenja, a ne ognjeno jezero vječne smrti iako sam uvjerena da je sastavnica svakog obraćenja Bogu istinsko pokajanje, to je vatra koja čisti, ali i u kojoj duša može dugo, dugo gorjeti i izgorjeti u tvrdokornosti svojoj, mada ne vidjeh nikada toga; svi bezbožnici koje susretoh bijahu desnicom rukom Boga živoga kao list na vjetru: jučer tvrdokorni, a danas u strahu od vječne smrti.

Knjiga Mudrosti, glava 5, redak 7-14:
"7Bazali smo stazama propasti
i prohodili bespuća pustinje,
ali puta Gospodnjega nismo spoznali.
8Što nam je koristila oholost?
Što nam je vrijedilo bogatstvo i hvastanje?
9Sve je prošlo kao sjena
i kao kratkotrajan glas.
10I kao lađa koja siječe uzburkano more
i traga joj nema kuda prođe
niti brazde hrptici njezinoj u valovima;
11ili kao ptica što zrakom proleti
i ne ostavi traga prolazu svojem:
šiba lagani uzduh udarcima svojih pera
i rasijeca ga uza snažan fijuk
i prodire zamasima svojih krila,
a poslije nema više nikakva traga njezinu letu;
12ili kao strijela odapeta na svoj cilj:
probijeni se zrak odmah sklapa
i ne raspoznaje se staza njezina –
13tako i mi: jedva što smo na svijet došli,
a već nestadosmo,
ni traga kreposti pokazati ne mogosmo:
u zloći se svojoj sasvim istrošismo."


Ovo svečano uvjeravanje u spisima i među prorocima izvorom je spasonosna razmišljanja (vidi Dufour: bezbožnik, SZ 3).
U svojoj bojazni od Božje srdžbe i od toga da će Bog izgubiti strpljenje sa mnom, zaključujem još nešto drugo: budući da nitko ne može biti tako beskrajno strpljiv kao Gospodin, moj strah nije opravdan već dolazi od grešnoga ljudskog načina razmišljanja; ljudi u svijetu na ovoj zemlji gledaju na pravednost kao na vraćanje milo za drago, kao na neku vrstu osvete. Mi kaznu dajemo zbog naše nestrpljivosti, a ne iz ljubavi kakva je ljubav Boga, kao spasonosno upozorenje. To me navodi na zaključak da ima na ovome svijetu previše prestrašene djece i ljudi koji nemaju pojma kako je duboko milosrđe Boga našega. S druge, pak, strane, sam je sebe pohulio onaj tko misli da će mu Bog sve oprostiti u svom beskrajnom milosrđu te da čovjek može padati u grijehe i činiti što god hoće i kako mu se prohtje - taj način razmišljanja je već debela tvrdokornost iz koje se sam čovjek nikada ne može izbaviti.

U mom strahu od Božje srdžbe postoji neprekidan oprez da ne padnem u grijeh, da ne ogreznem u grijehu jer svaki laki grijeh i duhovna pogreška u mom iskustvu doziva đavle da navale s teškim grijesima na mene, s teškim napastima na smrtne grijehe. Zato je strah Božji dar od Boga Duha Svetoga kada je čovjek već okusio blagodati vjere i vječnoga života jer bez toga predokusa vjerskoga života i blaženosti, ne bi se neki bezbožnik dosjetio straha Božjega iako Duh Sveti na svim ljudima počiva. Nasuprot darovima Duha Božjega stoji ogrezli grešnik koji nije naučio paziti na svoje lakše grijehe i one smrtne kao što su ljubomora, zavist, škrtost, lijenost, neumjerenost.
I gle čuda: kada ustrajem u pokajničkom stanju molitve i posta, sve prijetnje se zamagljuju i gube, Bog me dariva izobiljem blagoslova. U dinamici vjerskoga života Bog će spasiti čovjeka, ali ne bez čovjekova udjela u svome spasenju jer bez udjela čovjeka u Božjem životu, prijetnjama i blagoslovu što bi nam uopće bio potreban ovaj život i slobodna volja?
Stoga, za dušu je neophodno uzeti Dekalog, ali i Glavne istine katoličke vjere te o njima pomno u vjerskom životu promišljati:
1. Samo je jedan Bog, a tri su božanske osobe: Otac i Sin i Duh Sveti.
2. Bog je sve stvorio, sve uzdržava i upravlja.
3. Duša je čovječja besmrtna.
4. Sin je Božji postao čovjekom i otkupio nas svojom smrću na križu.
5. Milost je Božja potrebna za spasenje.
6. Bog će dobro nagraditi vječnom nagradom, a zlo kazniti vječnom kaznom.
Bez komunikacije sa svojim Bogom, bez te dinamike vjerskoga života čovjek vjernik i molitelj ne zna za istinsko obraćenje i duboko pokajanje koje čovjeka dovodi u naprisniji odnos i suživot s Isusom Kristom. U ognju pročišćenja koji žari, pali i kinji čovjeka rađa se neopisiva tuga zbog počinjenih grijeha. Takva tuga je dar Božji i plod zajedništva s Isusovom tugom i Mukom, ona dolazi kao dar Božji kada čovjek ispovijeda svoje grijehe.
Knjiga proroka Joela, glava 2, redak 12-13:     
"12
Poziv na pokoru
»Al’ i sada« – riječ je Jahvina –
»vratite se k meni svim srcem svojim
posteć’, plačuć’ i kukajuć’.«
13Razderite srca, a ne halje svoje!
Vratite se Jahvi, Bogu svome,
jer on je nježnost sama i milosrđe,
spor na ljutnju, a bogat dobrotom,
on se nad zlom ražali."

U čovjekovom pokajanju rađa se želja za Bogom koja osposobljuje za razotkrivanje svih iluzija i lažnih tvorevina i za prevladavanje razočarenja nepravdom ili sličnim. To je, po Božjoj volji, obraćenje želje (vidi Dufour, str. 1541); iz težnji tijela koje su smrt (Rim 8,6) kršćanin darom Duha Božjega postaje kadar slijediti težnje duha koje su život i mir.

Psalam 56, redak 9a:
"9Ti izbroji dane mog progonstva,
sabrao si suze moje u mijehu svom."

‎29. ‎listopada ‎2018. 09:20:03

No comments:

Post a Comment

just do it

Popular posts